Intr-un roman cu tenta autobiografica, Adina Dabija descrie cautarea infrigurata a identitatii, pe parcursul unui drum care incepe intr-un sat din Ardeal si ajunge pina in nordul inghetat al Canadei. Eroina sa cunoaste lumea prin poezie, filosofie, iubire, aventura, dar aceste etape sint mereu arse fiindca ea cauta altceva, iar in final se regaseste prinsa intr-un triunghi amoros straniu, in care mai sint implicati un om de afaceri din Quebec si sotia lui. Impingind aventura la limita, decide sa porneasca in cautarea unui saman eschimos, care pare sa detina cheia implinirii sale in viata. Saman este un roman despre curaj si inefabil, despre reinventare si optimism, plin de poezie si candoare.
„Adina Dabija apartine rasei rare a autorilor care nu consimt sa aduca ofrande nici idolului literaturii, nici idolului pietei, respingind atit constringerile «scolastice» ale unui canon formal, cit si aplicarea cutarei retete de succes. Se intimpla insa, din cind in cind, sa le iasa acestor rebeli carti cu adevarat vii, care ne reamintesc miza ontologica a scrisului. Combinind, de la sine, autofictiunea cu insertul oniric si fantastic – gen proxim: irealitatea imediata a lui Blecher, ezoterismul lui Eliade ori Cartarescu –, romanul de mistere (ale Bucurestilor, fireste) cu cel de aventuri in gheturile nordului canadian, basmul cu transcrierea nemediata a realitatii lumii contemporane, Saman recupereaza (uneori de pe buza cliseului, dar cu atit mai spectaculos) si resemnifica un traseu initiatic. Fara urma de mima. Netrucat. Convingator. Transmitind o senzatie de autenticitate chiar si atunci cind iti spui ca ai mai vazut «de astea». Adina Dabija ne ofera un roman de citit, la propriu, cu sufletul la gura.” (O. Nimigean)
„Romanul
Saman reprezinta o experienta de
autoinitiere in diferitele niveluri ale realitatii: de la momentele paradisiace ale copilariei la Magina si plecarea pe «drumul cel mare», la descoperirea propriei doctrine despre poezie ca mijloc de distilare a sufletului si pana la atingerea
starii de saman menita sa «reporneasca roata intepenita a timpului transformarilor». Farmecul scriiturii vine din modul in care Adina Dabija
strange laolalta autenticismul si incarcatura spirituala a prozelor eliadesti cu onirisul din scenariile halucinante ale lui Remedios Varo Uranga, rafinamentul scriiturii lui Gibran cu vigoarea narativa a lui Henry Miller. Avem in fata un roman fascinant: la inceput cititorul va fi captivat intr-o calatorie labirintica pentru ca, pe parcurs, sa se elibereze in mandala propriilor aspiratii si a reveriilor fundamentale. In acest caz, lectura devine, ca sa il parafrazez pe un saman Yaqui, o modalitate de a vedea prin crapatura dintre lumi.” (Petrisor Militaru)