pe fictiunea.ro
Volumul este un bric-à-brac narativ de la un capăt la altul, e format dintr-o suită de decupaje temporale, cu analepse lungi care prezintă un caracter centripet. Altfel spus, totul lucrează pentru coagularea unei imagini explicite a prezentului. (…) Poate una dintre cele mai personale cărți ale autorului, la limită cu autoficțiunea. Autorul poate fi recunoscut cu ușurință în personajul principal, care narează la persoana întâi și preia etape întregi din viața autorului. Inițialele numelor sunt aceleași, parcursul vieții lui Tudor Ganea este ușor recognoscibil la Toma Ionescu.
Citeste mai multpe lapunkt.ro
În Ciuma Camus atinge exemplaritatea tragică ce-l evocă pe Herman Melville, cel din Moby Dick. Oranul este, asemeni oceanului pe care navighează corabia lui Ahab, o pânză menită să cuprindă desenul omului prins în rama mitului şi a epopeii. Detaliul istoric se estompează, în favoarea unui contur de clasicitate greacă. Este ca şi cum zeii ar cobori printre muritori, spre a–i încerca cu teroarea bolii ce se strecoară în oraşul lor fericit.
Citeste mai multîn revista Fictiunea, nr. 206
Într-o lume a indiferenților religioși, sau a celor creștini culturali, contribuția cărții Secularizarea și camuflările sacrului este necesară și atent analizată de autor, dar nu știm cât va conta pentru a revigora sensul sacru al condiției umane. Cartea poate fi o lectură sintetică despre noile haine ale secularizării de refacere a unei ordini religioase în lumea apropiată sau depărtată de noi.
Citeste mai multîn revista Luceafărul de dimineață, nr. 5/2025
Eseistă și traducătoare, publicistă și coordonatoare a unor volume de critică și nu numai, Angela Martin este o autoare care simte pulsul textului, îi înțelege vibrațiile și nu se pierde în efecte naratologice. Tocmai de aceea, cursul epic înlănțuie episoadele narative într-o structură coerentă, alimentată constant de noi detalii sau observații ce închid și deschid la nesfârșit supapa presupunerilor ori a întrebărilor tipic umane. Istoria tot mai antrenantă a unui spectacol de teatru ce pornește ezitant își va croi traiectoria în viața unor studenți atrași de mirajul Occidentului și al exprimării artistice. Poveste în poveste, cu subtilități și semnale cvasicodificate, spectacolul vieții lui Cezar și a camarazilor săi se întrepătrunde cu cel al actorilor pe scenă, formând melanjul comportamental al unei generații la confluența istoriei (…) cartea Angelei Martin poate fi percepută drept o parabolă, așa cum menționează Rodica Zane pe coperta a patra.
Citeste mai multîn revista Apostrof, nr. 5/2025
În noul ei roman (Camping, Iaşi, Polirom, 2025, 246 p.), Lavinia Branişte renunţă la tipologia care o consacrase: tânăra înfruntând provizoratul, amestec de timiditate şi inteligenţă, cu joburi pasagere în corporaţii sau în regim freelance, cu relaţii sentimentale neconcludente. De data aceasta, ia un personaj din planul doi al bine-cunoscutei proze de început, Interior zero (2016), mama protagonistei, una dintre româncele nevoite să-şi caute de lucru în Spania, şi-l aduce la scenă deschisă. Ce reuşeşte în Camping Lavinia Branişte e să dea cel mai bun roman al migraţiei, de la noi, şi o figură feminină memorabilă: Sofia, epitoma femeii/mamei plecate la muncă în străinătate, ca să-şi susţină familia lăsată acasă.
Citeste mai multîn revista ATENEU
Evident, cartea lui Bruce Lincoln este un studiu solid, în care sunt examinate aspecte necunoscute ale vieții lui Mircea Eliade și încercarea de a stabili cui i se datoreazã moartea lui Culianu: Securității române, legionarilor români trăitori în Chicago, logodnicei lui Culianu, Hillary Wiesner, sau văduvei lui Mircea Eliade?
Citeste mai multîn România literară, nr. 23/2025
Cartea Papei Francisc, Speră!, cu amintiri din tinerețe și din vremea pontificatului, cu înțelepte cugetări asupra problemelor epocii sale, cu analize ale societății și viziuni de spiritualitate, nu e o poveste obișnuită de viață, nici propriu-zis scriere teologică, ci un mod complex de a vădi iluminându-se reciproc, în viața de fiecare zi, credința, îndoiala, responsabilitatea, cinstea, empatia, umanismul. E prima autobiografie publicată de un Papă în activitate (chiar dacă au apărut și memoriile Papei Ioan Paul al II-lea, în 1996). Scrierea ei a durat șase ani și începe cu emigrarea bunicilor Papei din Piemont în America de Sud și rădăcinile sale italiene. Trece prin copilărie, entuziasmul și frământările tinereții, până la alegerea vocației de maturitate și cele mai importante momente ale pontificatului. Speranța și optimismul dau sens reînceperilor din drumul său, păstrează încrederea în comunicare, solidaritate și posibilitatea de îndreptare.
Citeste mai multîn revista Orizont, nr. 5/2025
Am remarcat în destule cărți ale Smarandei Vultur tentația sa de a le da o structură romanescă/prozastică, pe bucăți sau în ansamblul lor. De asemenea, m-a atras preocuparea de a depăși mereu standardul cercetărilor rutiniere, atentă fiind ca textul oral să nu „moară” de tot când este așternut în scris. Cărțile sale găsesc întotdeauna calea către cititor, fie specialist, fie cititor de rând. De data aceasta, prin Francezi în Banat, bănățeni în Franța (Polirom, 2025), o ediție revizuită și completată substanțial a celei apărute în 2012, cred că, în dubla sa calitate, de scriitor și de antropolog, a atins punctul culminant. (Mă bucur că am fost editorul primei ediții a cărții sale.)
Citeste mai multpe cartifilmepasiuni.ro
Cvasiobiect este cartea prin care Jose Saramago a debutat în proza scurtă. Satira, absurdul, halucinantul și parodia se întâlnesc în prozele sale. Vei păși într-o lume bizară, ce devine o alegorie a Portugaliei aflate sub dictatura militară.
Citeste mai multpe cartifilmepasiuni.ro
Intermitenţele morţii îmbină satira cu povestea de iubire. Jose Saramago privește lucid și sensibil nu numai spre societatea portugheză a epocii sale ci spre un întreg secol în care umanitatea a fost zguduită de schimbări apăsătoare.
Citeste mai mult