în revista Luceafărul de dimineață, nr. 6/2025

Romanul Hannei Bota propune indirect o dezbatere despre adevăr și minciună, despre succes și eșec, despre acceptare și respingere, ori chiar despre mult discutatul parenting. Comportamentele părinților afectează evoluția emoțională a copiilor, imprimându-le, fără voie, senzația de playback, de repetare a destinelor, a eșecurilor, a bolilor. (…) Cartea Hannei Bota răsfrânge oglinda ficțiunii spre trăiri profund umane, oferind un roman psihologic ce analizează subtil mecanismele tăcerii, traumele moștenite și lupta pentru eliberarea interioară.

Citeste mai mult
Monica GROSU
20 views

în Cațavencii

Povestirile din acest volum sunt scrise, cu o excepție, înainte de 1989 și cred că nici una n-ar fi trecut de cenzura vremii. Sunt curios ce reacții au la lectura lor cititorii de azi care susțin că viața în România anilor ’80 era „mișto”. Cei ce au nostalgia acelor vremuri nenorocite și-or mai fi aducînd aminte de lipsurile de tot felul și de tragediile prin care au trecut mulți, foarte mulți dintre noi? Dacă le-au uitat n-ar fi rău să citească povestirile din Roșu, roșu, catifea ca să-și împrospăteze memoria.

Citeste mai mult
Cristian TEODORESCU
21 views

în România literară, nr. 26

Pregătită îndelung, și recenta carte a reputatului profesor și publicist are toate atributele să devină o referință în domeniu. Este vorba despre lucrarea intitulată Ultimul avangardist. Misterele lui Ionathan X. Uranus, „serafim și boxeur”. Marcu-Mihail Avramescu (1909-1984) este unul dintre cele mai enigmatice personaje pe care le-a dat literatura română, ale cărui scrieri au început să fie valorificate abia postum. (…) De acest personaj fabulos se ocupă în recentul său studiu monografic Marcel Tolcea. Foarte bine documentată, cercetarea depășește în mod semnificativ tot ce s-a scris până acum despre viața și opera misteriosului om de cultură.

Citeste mai mult
Gheorghe GLODEANU
21 views

în Epithet, 20 martie 2025

Un roman-simbol despre criza identității scriitorului, despre confuzia dintre realitate și ficțiune și despre auto descoperire. Ce rămâi, tu însuți, atunci când propriile amintiri se dovedesc a fi fantasme? Ce te mai definește, când propriile acțiuni nu s-au întâmplat decât în mintea ta?

Citeste mai mult
Alexandru LAMBA
16 views

pe nesemnate.ro

Primele pagini din Camping conturează rapid o atmosferă de introspecție și melancolie, cu un ton cald și subtil ironic. (…) Paginile stau sub semnul unei melancolii reținute, dar sunt pline de observații subtile – despre vârstă, memorie, limbă și înstrăinare. Sunt abordate încă de la început temele exilului interior, ale identității lingvistice și ale incertitudinii legate de apartenență și adaptare. Textul suprinde dificultatea de a te integra într-o altă cultură, de a trăi într-o altă limbă pe care nu ți-o poți însuși, limbajul fiind unul dintre semnele dezrădăcinării.

Citeste mai mult
Dana PÂRVAN
34 views

în România literară, nr. 26/2025

Căderea cortinei nu este un roman eseistic, ci unul dialogal, cu un stil neutru și „accesibil”. Totuși, cititorul poate afla, chiar mai bine decât din cercetările istoriografice propriu-zise (destul de rare, în paranteză fie spus, istoricii occidentali rămân prizonierii simpatiilor de extremă stângă), cum a funcționat caracatița mondială a comunismului. 

Citeste mai mult
Răzvan VONCU
25 views

pe bookhub.ro

Titlul cărții lui Michel Bussi este în sine o metaforă. Uneori, prin lectură neadecvată, ucizi o carte sau un personaj. Desigur, problema apare și în cazul autorilor care, din lipsă de inspirație, elimină un personaj, adaugă episoade în exces, nu se raportează ingenios la un hipotext genial. În mare măsură, raportarea la hipotext este în acest caz corectă, chiar provocatoare. Cod 612. Cine l-a ucis pe Micul Prinţ? rămâne o carte a întrebărilor, răspunsurile sunt personale, cum personală este și lectura, un proces pe cât de subtil, pe atât de interesant prin felul în care verifică diverse componente ale structurilor noastre lăuntrice.

Citeste mai mult
Mihaela NICOLAE
2 views

în Observator cultural, nr. 1260

Departe de a fi doar un element de atmosferă, în Orașul și zidurile sale incerte muzica este un element narativ și simbolic esențial. Prin muzică se reflectă complexitatea și profunzimea lumii interioare a personajelor, fiind o modalitate de a comunica, de a evada și de a explora sensuri ascunse ale existenței. Muzica își depășește rolul său pur estetic și devine un limbaj simbolic, un mod de a exprima ceea ce nu poate fi spus prin cuvinte, iar arta devine o cale de a accesa și de a înțelege realitățile lăuntrice ale personajelor și ale lumii în care trăiesc.

Citeste mai mult
Dana PÂRVAN
14 views

pe citestema.ro

Cu fire narative care împletesc laolaltă trei generații, cu un plan al unei Americi moderne și rătăcite, și un trecut sub regimul comunist din Bulgaria, Născute din vinovăție este un exemplu robust al unei literaturi care, drept dovadă, străbate cu ușurință granițele dintre țări. Candoarea și nostalgia țesute de Elmy de-a lungul acestui roman lipsesc adeseori în proza contemporană autohtonă, iar această lipsă se face cu atât mai remarcată cu cât regăsim aici un exemplu deosebit al unei proze care cuprinde istoria contemporană a Europei de Est, greaua tranziție spre democrație și, în același timp, obstacolele (adesea insurmontabile) unei adaptări facile în inima Occidentului. (…) Nu este doar istoria unei familii de-a lungul a trei generații, ci istoria comună a unor țări oprimate, a unor traume care, chiar și în prezent, se răsfrâng asupra fiecărei încercări de a lăsa trecutul în urmă. Curajul personajelor, întocmai ca cel al autoarei care cucerește atât de multe și în mod atât de necesar odată cu acest roman, vine din desprinderea de false rădăcini, din abandonarea locurilor care nu reușesc să salveze și care, în fapt, nu oferă nimic celor care rămân. 

Citeste mai mult
Mihaela PASCU-OGLINDĂ
19 views

pe citestema.ro

Romanul poate fi privit ca un soi de cotitură pentru scriitura Laviniei Branişte, produsă datorită vârstei protagonistei. Se citeşte la fel de uşor ca şi celelalte cărţi ale sale, în care personajul principal e cu 30-40 de ani mai tânăr, deşi scriitoarea a fost nevoită să adapteze ritmul. Mi se pare o confirmare a unei semnături pe care o urmăresc cu plăcere de ani buni, deşi cred că are un dram în plus de tristeţe. Cartea te lasă cu un gol în stomac, mai ales dacă o citeşti ca emigrant.

Citeste mai mult
Constantin PIȘTEA
15 views
Produs adăugat la favorite

Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor.
Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus.
Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.