în Suplimentul de cultură, nr. 865
Un adevăr care eliberează și care vindecă doar pe jumătate, o formă nouă de acceptare și înțelegere a vieții, dezechilibrul din mijlocul unor vieți micșorate de împrejurări sunt personaje în sine în cel mai nou roman scris de Donatella Di Pietrantonio. Roman lansat în lume ca pentru a ne reaminti parcă de umbrele existente în viața fiecăruia dintre noi, Vârsta fragilă, distins cu Premiul Strega și Premiul Strega Giovani anul acesta, garantează fiecărui cititor o întâlnire cu propriile dileme, dar și cu promisiunea unui adevăr care să îi elibereze.
Citeste mai multîn Suplimentul de cultură, nr. 865
Pentru un specialist în studii sociale, în schimb, cele două volume devin mai degrabă eseuri, excelent articulate în jurul unei experiențe personale diversificată/ diversă asimilată unei formații intelectuale imposibil de ignorat. Cu o răbdare pe care cu greu o mai găsesc la tinerii cercetători de astăzi, Attali adună sub forma unor cercuri concentrice cauze și efecte, care, în final, concură la o mai bună înțelegere a unor evenimente și fapte sociale majore. Nici un palier al vieții omului nu este ignorat, reține esențialul dintr-un noian de amănunte și dă explicații utile în ceea ce privește transformările și evoluțiile societății.
Citeste mai multpe matcaliterara.ro
Ciotloș are ceea ce s-ar numi, în termeni ușor improprii și periclitați, talent literar. Fiecare cronică, studiu sau volum publicat ascunde o elementară atenție asupra frazării care punctează, în mod calculat până la detaliul ultim, o narațiune aritmetică în care datele devin niște personaje de sine stătătoare. Este ceea ce dă una dintre structurile de rezistență biografiei romanțate.
Citeste mai multîn România literară, nr. 41
Autorul cărții, istoric și specialist în studierea Holocaustului (profesor la Royal Holloway, University of London și director al Holocaust Research Institute), ale cărui contribuții în domeniu sunt recunoscute în comunitatea științifică, dacă avem în vedere lucrări precum Histories of the Holocaust (2010), dar mai ales Fascism, Nazism and the Holocaust: Challenging Histories (2021), propune cititorilor, în cea mai recentă carte a sa (apărută de curând și într-o versiune în limba română), o nouă perspectivă asupra Holocaustului, în ciuda existenței unor contribuții vaste pe această temă, cele mai numeroase în sfera sintezelor. De fapt, apariția de noi cercetări și contribuții privind tema rezidă în evoluțiile istoriografice din ultimele decenii, care au extins ariile de cercetare mai mult sau mai puțin tradiționale, orientând eforturile de cercetare spre segmente de interes mai puțin avute în vedere sau complet omise în trecut.
Citeste mai multîn România literară, nr. 41
Adept al documentării până la detalii semnificative în domeniul existenței aventuroase și al scrierilor deopotrivă pitorești și profunde ale Comandorului, Adrian G. Romila configurează cu predilecție personalitatea eroului său prin datele oferite de memoria acestuia. Sunt reproduse cu talent narativ, uzând de modalitatea intermedierii, evenimentele care i-au înrâurit viața conjugală, cariera de marinar și evoluția literară, luminând și punctele negre din biografie.
Citeste mai multîn România literară, nr. 41
Dincolo de un (auto)portret mereu viu și incitant, convorbirile Ilenei Mălăncioiu conturează într-un mod dinamic și nuanțat istoria noastră literară din ultimele decenii și readuc la viață prietenii literare sau evenimente de uz public care ne-au jalonat existența. Nu în ultimul rând, ea reflectează cu acuitate pe marginea polemicilor în care s-a implicat și revine obsesiv la problematica relației dintre teoria literară și scris. Volumul Am reușit să rămân eu însămi se citește cu interes și ca mostră de introspecție personală, retroactivantă, realizată elegant, cu detașare și obiectivitate.
Citeste mai multîn revista Steaua, nr. 9/2024
Bogdan Răileanu scrie bine. La persoana întâi sau indirect liber. Texte care urmăresc de foarte aproape psihologia și reacțiile intime ale personajelor. Dat fiind că jocul principal în toate textele este unul interior, că atmosfera se compune din senzații și aproximări, este absolut firesc și stabilește o relație dublă de determinare între formă și fond. Prozatorul știe să se adapteze la subiectul pe care îl urmărește și o face cu îndemânare. Nu există note false. Fraza este curată, fără stridențe. Construcția este totdeauna solidă, fie că e simplă, fie că are anumite arborescențe. Nu se inovează, dar nu se greșește. Un autor care scrie solid, cursiv, cu un tempo pe care îl impune și nu îl pierde. Rezultă texte care se citesc fluid, foarte ușor.
Citeste mai multîn revista Ramuri, nr, 8/2024
Gianfranco Calligarich abordează cu succes tema revitalizării timpului personal. Ieşirea din timp spre un timp prezent, timpul senectuţii, este intrarea într-un alt timp, fericirea constă în a atinge acest timp. Romancierul şi dramaturgul se regăsesc în scenariul cinematografic, o conjuncţie benefică asupra construcţiei narative. Spaţialitatea este sugerată prin detalii ale decorului care au la finalul descrierii precizarea că totul este minunat. Gianfranco Calligarich este, indiscutabil, scriitorul italian care face din bucurii mici un pretext al călătoriei spre recuperarea unui timp personal insuficient trăit într-o curgere ireversibilă a timpului prezent.
Citeste mai multîn Viața Românească, nr. 9/2024
Noul volum din Seria Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi va fi o delectare atât pentru iubitorii teatrului, cât și pentru cei care doresc să afle mai multe despre istoria poporului englez, așa cum o filtrează Shakespeare. Cartea dispune de numeroase scheme explicative, ce clarifică aspectele dinastice, cât și de trimiteri la hărți și manuscrise ce contribuie la imersiunea lectorului în universul ficțional și istoric. Pe lângă analiza tematică, autorul realizează de asemenea o comparație între traducerile românești ale celor două piese existente la momentul de față, propunând variante de traducere ori interpretări critice utile atât cititorilor lui Shakespeare, cât și celor care îi joacă sau îi pun opera în scenă. Ca întotdeauna, analiza ideilor este dublată de o analiză stilistică asupra celor mai impresionante pasaje din piese, în original, într-un excepțional exercițiu filologic. Acest lucru confirmă încă o dată faptul că Shakespeare este nu doar un filosof subtil, ci și un adevărat „meșteșugar” al unei limbi în continuă formare.
Citeste mai multbookblog.ro
Inamicul de Erich Maria Remarque este o mărturie profundă a absurdității și ororii războiului. Prin poveștile sale sumbre, dar pline de umanitate, Remarque reușește să aducă la lumină consecințele devastatoare ale violenței și să ne amintească de prețul pe care îl plătește fiecare individ în fața unui conflict de proporții. În paginile sale, războiul nu este eroic, ci un dezastru tăcut care dezumanizează și distruge tot ce atinge.
Citeste mai mult