Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
Opera poetică (I)
ISBN
978-973-46-5423-9
An apariție
2015
Lună apariție
6
Număr pagini
312
Tip ediție
cartonată
Format
130x200
Colecție
BIBLIOTECA POLIROM
Domenii

Opera poetică (I)

Autori: Paul Celan
 
Prima editie integrala a operei poetice semnate de Paul Celan
 
Traducere inedita de George State
Cuvînt‑înainte de Andrei Corbea

„In primavara anului 2008, la Paris fiind, m-am urcat pe celebrul Pod Mirabeau ca sa vizualizez ultima imagine care a ramas pe retina poetului sinucigas: Statuia libertatii (o replica redusa a celei de la New York) cu Turnul Eiffel profilandu-se urias pe fundal si vegetatia inverzita de pe Ile des Cygnes, care taie in lung apele Senei. O imagine puternica, tonica si plina de simboluri. Una care nu te indeamna la sinucidere.

La 9 februarie 1994, la 24 ani dupa moartea lui Celan, prietenul sau, poetul Gherasim Luca, ii va urma exemplul fatal, aruncandu-se in apele Senei din exact acelasi loc simbolic. Luca a lasat pe propriul sau repondeur telefonic mesajul sinucigasului: In aceasta lume poetii n-au ce cauta. Paul Celan si Gherasim Luca au marit lista, si asa lunga, a poetilor si artistilor parizieni care, de-a lungul timpului, s-au sinucis in apele Senei. Senucigasi, le-am putea spune. Pe acelasi Pod Mirabeau si-a plasat Mihail Sebastian manuscrisul gasit care face obiectul primului sau roman publicat (Fragmente dintr-un carnet gasit, 1932). In mod straniu, Le pont Mirabeau a intrat in istoria literaturii romane datorita celor trei scriitori evreo-romani, Mihail Sebastian, Paul Celan si Gherasim Luca, dintre care ultimii doi senucigasi.” (Andrei Oisteanu, Revista 22)

„Întenebrată de un cataclism istoric și sufletesc, lirica lui Paul Celan, rostită ca dintr-un limb al limbii, reprezintă, asemeni evenimentului despre care dă mărturie, un moment de ruptură. Mesajul său accentuează responsabilitatea poetică și politică totodată. Poeziile lui Celan trebuie înțelese și apărate de toate deturnările de sens la care pot fi supuse.” (George State)
 
 
„Intr-o poezie lirica scurta, tulburator de densa, Celan vorbeste despre «umbre impletite scrise de pietre». Literatura moderna este actionata de o necesitate de a explora aceasta «litografie» si ecriture d’ombres. Ele se afla in afara claritatii si a pasului urmator al limbajului public. Pentru scriitorul de dupa Mallarme, limba preseaza asupra sensului, aplatizindu-l, distrugindu-l, asa cum o vietate din adincuri este distrusa cind este adusa la lumina zilei si la presiunile reduse ale suprafetei marii. Dar ermetismul, pe masura ce se dezvolta de la Mallarme la Celan, este una din actiunile cele mai radicale impotriva limbii din literatura moderna.” (George Steiner)
 
„Daca as putea demonstra ceva legat de poemele lui Celan, as spune, asa cum o fac multi: iata despre ce e vorba – de exemplu, e vorba de Auschwitz, sau tema favorita a lui Celan este Shoah (nu-i nici o urma de indoiala!) –, daca as putea dovedi asta si numai asta, as distruge poemul lui Celan. Versurile ar interesa infim daca totul s-ar reduce la ceea ce am vrut sa spun sau la ceea ce cineva crede ca poemul vrea sa spuna. De aceea incerc sa ascult ceva ce nu pot auzi sau intelege, atent sa marchez limitele lecturii mele pe masura ce inaintez in lectura mea. Este ca si cum as spune: iata ce cred eu ca poate cineva reconstitui, ce ar putea insemna aceasta, de ce este captivant, frumos si puternic, in timp ce lasam nespusul intact, inaudibil. De aici vor porni si alte lecturi. E vorba si de o etica sau de o politica a lecturii.” (Jacques Derrida)
 
An apariție
2015
Lună apariție
6
Număr pagini
312
Tip ediție
cartonată
Format
130x200
Fără comentarii


Despre autori


Paul Celan (autor)
Unul dintre spiritele care au marcat gîndirea poetică europeană a secolului XX, Paul Celan (Paul Antschel) s-a născut la Cernăuţi, în 1920, într-o familie de evrei vorbitori de limbă germană. Studiile universitare le începe la Tours, unde pleacă în 1938; revine în România înaintea izbucnirii celui de-al Doilea Război Mondial. După 22 iunie 1941 este mobilizat în detaşamentele de muncă obligatorie pentru bărbaţii evrei la Rădăzani, Fălticeni şi Tăbăreşti; părinţii mor succesiv în lagăre din Transnistria, unde fuseseră deportaţi în iunie 1942. În aprilie 1945 Celan se refugiază la Bucureşti, unde va locui pînă în decembrie 1947, cînd părăseşte definitiv România. După şase luni petrecute la Viena, se stabileşte la Paris. Studiază la Sorbona, iar din 1959 ocupă postul de lector de limba germană la École Normale Supérieure. Poet de limbă germană, Celan publică primul volum de versuri, intitulat Nisipul din urne, la Viena, în 1948; patru ani mai tîrziu apare Mac şi memorie, cartea care i-a adus recunoaşterea criticii, urmată, rînd pe rînd, de volumele ce l-au consacrat drept unul dintre cei mai importanţi poeţi ai secolului XX: Din prag în prag (1955), Gratii de vorbă (1959), Roza Nimănui (1963), Schimbare de suflu (1967) sau, postum, Ograda timpului (1976). De asemenea, va traduce în germană din, printre alţii, Paul Valéry, Henri Michaux, René Char, Osip Mandelştam, precum şi prima carte franceză a lui Emil Cioran. Paul Celan primeşte în 1958 Premiul Literar al Oraşului Bremen, iar în 1960 i se decernează Premiul Georg Büchner. Bolnav, se sinucide în 1970.


Produs adăugat la favorite

Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor.
Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus.
Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.