în România literară, nr. 41
Adept al documentării până la detalii semnificative în domeniul existenței aventuroase și al scrierilor deopotrivă pitorești și profunde ale Comandorului, Adrian G. Romila configurează cu predilecție personalitatea eroului său prin datele oferite de memoria acestuia. Sunt reproduse cu talent narativ, uzând de modalitatea intermedierii, evenimentele care i-au înrâurit viața conjugală, cariera de marinar și evoluția literară, luminând și punctele negre din biografie.
Citeste mai multîn România literară, nr. 41
Dincolo de un (auto)portret mereu viu și incitant, convorbirile Ilenei Mălăncioiu conturează într-un mod dinamic și nuanțat istoria noastră literară din ultimele decenii și readuc la viață prietenii literare sau evenimente de uz public care ne-au jalonat existența. Nu în ultimul rând, ea reflectează cu acuitate pe marginea polemicilor în care s-a implicat și revine obsesiv la problematica relației dintre teoria literară și scris. Volumul Am reușit să rămân eu însămi se citește cu interes și ca mostră de introspecție personală, retroactivantă, realizată elegant, cu detașare și obiectivitate.
Citeste mai multîn revista Steaua, nr. 9/2024
Bogdan Răileanu scrie bine. La persoana întâi sau indirect liber. Texte care urmăresc de foarte aproape psihologia și reacțiile intime ale personajelor. Dat fiind că jocul principal în toate textele este unul interior, că atmosfera se compune din senzații și aproximări, este absolut firesc și stabilește o relație dublă de determinare între formă și fond. Prozatorul știe să se adapteze la subiectul pe care îl urmărește și o face cu îndemânare. Nu există note false. Fraza este curată, fără stridențe. Construcția este totdeauna solidă, fie că e simplă, fie că are anumite arborescențe. Nu se inovează, dar nu se greșește. Un autor care scrie solid, cursiv, cu un tempo pe care îl impune și nu îl pierde. Rezultă texte care se citesc fluid, foarte ușor.
Citeste mai multîn revista Ramuri, nr, 8/2024
Gianfranco Calligarich abordează cu succes tema revitalizării timpului personal. Ieşirea din timp spre un timp prezent, timpul senectuţii, este intrarea într-un alt timp, fericirea constă în a atinge acest timp. Romancierul şi dramaturgul se regăsesc în scenariul cinematografic, o conjuncţie benefică asupra construcţiei narative. Spaţialitatea este sugerată prin detalii ale decorului care au la finalul descrierii precizarea că totul este minunat. Gianfranco Calligarich este, indiscutabil, scriitorul italian care face din bucurii mici un pretext al călătoriei spre recuperarea unui timp personal insuficient trăit într-o curgere ireversibilă a timpului prezent.
Citeste mai multLansare de carte la Cărturești Iași: Psihologia moralităţii. Volum coordonat de Cornelia Măirean și Alexandra Maftei
Marți, 29 octombrie, ora 18.00, la Librăria Cărturești Palas Iași (Palas Mall, Str. Palat 7A), va avea loc lansarea volumului Psihologia moralităţii. Repere teoretice și implicații practice în condiții adverse de viață, publicat de curând în colecția Collegium. Psihologie a Editurii Polirom. Invitați, alături de coordonatoarele volumului: prof. univ. dr. Ștefan Boncu prof. univ. dr. Alois Gherguț conf. univ. dr. Adina Karner-Huțuleac Moderatoare: psihoterapeut Alina Cojocaru Evenimentul se va încheia cu o sesiune de autografe.
Citeste mai multîn Viața Românească, nr. 9/2024
Noul volum din Seria Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi va fi o delectare atât pentru iubitorii teatrului, cât și pentru cei care doresc să afle mai multe despre istoria poporului englez, așa cum o filtrează Shakespeare. Cartea dispune de numeroase scheme explicative, ce clarifică aspectele dinastice, cât și de trimiteri la hărți și manuscrise ce contribuie la imersiunea lectorului în universul ficțional și istoric. Pe lângă analiza tematică, autorul realizează de asemenea o comparație între traducerile românești ale celor două piese existente la momentul de față, propunând variante de traducere ori interpretări critice utile atât cititorilor lui Shakespeare, cât și celor care îi joacă sau îi pun opera în scenă. Ca întotdeauna, analiza ideilor este dublată de o analiză stilistică asupra celor mai impresionante pasaje din piese, în original, într-un excepțional exercițiu filologic. Acest lucru confirmă încă o dată faptul că Shakespeare este nu doar un filosof subtil, ci și un adevărat „meșteșugar” al unei limbi în continuă formare.
Citeste mai multbookblog.ro
Inamicul de Erich Maria Remarque este o mărturie profundă a absurdității și ororii războiului. Prin poveștile sale sumbre, dar pline de umanitate, Remarque reușește să aducă la lumină consecințele devastatoare ale violenței și să ne amintească de prețul pe care îl plătește fiecare individ în fața unui conflict de proporții. În paginile sale, războiul nu este eroic, ci un dezastru tăcut care dezumanizează și distruge tot ce atinge.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Fără îndoială, romanul Annei Burns se încadrează în categoria distopiei. Oamenii sunt prizonieri ai unui teritoriu în care orice minciună este considerată adevăr, dacă este repetată de mai multe ori, ceea ce se și întâmplă. Asemănările cu societatea de astăzi nu sunt pur întâmplătoare. (…) În fine, poate că ar trebui să vorbim despre un roman al intimității, luând în considerare câteva dintre infinitele sale nuanțe contextuale. În lumea tinerei care citește din mers nu există intimitate. Tot felul de fotografi ascunși în cele mai incredibile locuri apasă butonul declanșator al aparatului de serviciu pentru a fabrica dosare, pentru a face documentare. Nimeni nu scapă, chiar în momente dintre cele mai intime, nedocumentat.
Citeste mai multRecomandările săptămânii: 7 noutăți editoriale din această toamnă
Polirom recomandă o selecție de noutăți editoriale, apărute în această toamnă în colecții de prestigiu. Aceste volume fac parte din campania „BLACK FRIDAY DE TOAMNĂ”: 40% reducere pentru toate titlurile, în limita stocului disponibil! Ofertă valabilă în perioada 11-13 octombrie 2024, doar pe www.polirom.ro.
Citeste mai multîn Observator cultural, nr. 1228
În comparație cu romanele sale anterioare, în Acasă, departe Romila reușește să-și desăvârșească scriitura într-o formă autoficțională armonioasă și elegant stratificată narativ. Construit sub forma unui triptic, romanul relatează trei povești ale lui Adrian Romila, în trei timpuri diferite. Ulterior, în epilog, aflăm că poveștile ofițerului și-ale sclavului (H)Adrian Romila sunt narațiuni scrise de profesorul Adrian Romila, universitarul exilat în portul Constanței. Utilizând dihotomia stabilită de Florina Pîrjol cu privire la categoriile autorilor de autoficțiune (extrovertiți și introvertiți), am putea afirma că Acasă, departe este o autoficțiune introvertită.
Citeste mai mult