pe ancasicartile.ro
Carlos Ruiz Zafon are un stil de scriere magic. Înțesat cu descrieri ample, cu replici spirituale, pline de haz și parfum. Cu personaje pe care ajungi să le cunoști și să le înțelegi pe deplin. Toate acoperite cu un strat generos de mândrie, de pasiune. Un foc latin autentic, parfumat generos cu esența vie a Barcelonei, tărâm pe care ajungi să-l consideri un fel de acasă.
Citeste mai multîn revista Orizont, nr. 9
Cu aceste gânduri înșurubate în cortex am început lectura Holocaustului în România*, reeditare necesară într-un timp bulversat. Volumul (cu un cuvânt-înainte al istoricului Dennis Deletant, același care deschidea ediţia a III-a) este rezultatul cercetării minuţioase a sute de mii de pagini de documente adunate din România și din Ucraina, începând din 1993. (O parte din acest corpus a fost folosită de Paul Ancel în The History of the Holocaust in Romania, op apărut în 2012). Grosso modo, avem de-a face cu o lucrare impresionantă prin cuprindere și frapantă prin conţinut. Cei care cunosc istoria din manuale și din discursurile inflamate despre excepţionalismul românesc, cei apăsaţi de povara dubiului sau ispitiţi de diverse forme de negaţionism (despre care a discutat cândva Michael Shafir) pot descoperi cum istoriei i se smulge masca și i se vede, dezesperant, grimasa.
Citeste mai multPrezentare de carte în Galați: Adrian Adăscăliței, Introducere în utilizarea inteligenţei artificiale în educaţie
Vineri, 19 septembrie, ora 11.00, la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Aula Mihai I al României (str. Domnească, nr. 111), va avea loc prezentarea volumului Introducere în utilizarea inteligenţei artificiale în educaţie. STEAM: predare, învățare și atestare de Adrian Adăscăliței, publicat recent la Editura Polirom, în colecția „Collegium”, cu o prefață de Constantin Cucoș.
Citeste mai multPrezentare de carte la Iași: Literatura latină medievală, Claudio Leonardi (coordonator)
Vineri, 19 septembrie, ora 14.30, la Librăria „Orest Tafrali” (UAIC, corp A, parter), va avea loc prezentarea volumului Literatura latină medievală, coordonat de Claudio Leonardi, publicat recent la Editura Polirom, într-o nouă ediție, cu o actualizare a bibliografiei coordonată de Francesco Santi, traducere și îngrijirea ediției în limba română de Emanuel Grosu, cuvânt-înainte la ediția în limba română de Francesco Santi.
Citeste mai multpe fictiunea.ro, nr. 210
S-ar putea ca istoria anilor ’90, ale cărei urme le resimțim acum, să nu fie mai puțin catastrofală decât orice mod de a face istorie, în ultimele două secole și jumătate. Generația canibală se termină sumbru: noi am pierdut sensul istoric (p. 505), s-ar putea pur și simplu să dispărem din imaginarul istoric, și aceasta pentru că pe aceste pământuri s-a impus cu încetul "moartea rusă", moartea prin alcool, depresia, neputința, emascularea, disiparea. Bărbații au depus armele în acei ani, eroul anonim al tranziției e femeia (p. 528), care a dus stindardul mai departe.
Citeste mai multpe fictiunea.ro, nr. 210
Un dialog sincer, o bucurie a povestirii și, poate cel mai interesant pentru mine, o enormă capacitate de distanțare obiectivă acolo unde este cazul. Monstruozitatea istoriei este diminuată (e posibil oare?) de bucuria dialogului pe care cei doi tineri cercetători îl susțin admirabil. Pentru cine are disponibilitatea lecturii unei astfel de cărți, vă anunț dinainte: atenție, urmează detalii care vă pot afecta emoțional! Nu este vorba doar de istoria închisorilor comuniste, ci de o istorie personală, în spatele și în afara gratiilor.
Citeste mai multîn revista Ateneu
Cartea Florinei Ilis se cheamă Blaga. În căutarea numelor (Iași, Ed. Polirom, 2025) și ne propune un personaj goethean, mânat de elanuri năvalnice, în căutarea adevărului și a sensului vieții, așa cum sugerează și subtitlul. Florina Ilis asimilează datele acestei receptări și construiește, pe baza unei bibliografii destul de restrânse, portretul unui intelectual sub vremi, prins în patul procustian al unei istorii nemiloase, care l-a silit să cunoască mărirea și căderea, elogiile și atacurile, recunoașterea publică și interdicția de a publica. Ferindu-se de pericolul unui ton moralizator și dovedind suficientă înțelegere pentru dedesubturile unei existențe complicate, autoarea ne oferă un Blaga plauzibil, victimă a unei epoci plină de contradicții, în care individul este redus la statutul de pion pe tabla de șah și silit la un mers pe sârmă periculos, pentru a supraviețui unor regimuri autarhice, care încearcă să-l anexeze spre a-și legitima în acest fel doctrina totalitară.
Citeste mai multîn România literară, nr. 39
Stilul lui Chevalier este extrem de interesant. Romanul a fost scris în limba engleză, dar textul e presărat cu expresii în italiană care aduc o notă inedită de autenticitate lingvistică și sparg o presupusă unitate anglofonă a textului. (…) Veronica D. Niculescu a reușit o translare lină din limba engleză în cea română. Textul românesc nu pare a fi artificial, forțat pe calapoade neavenite. Competența și talentul își dau mâna în cazul acestei traduceri muncite și pe care Chevalier o merita din plin, de altfel.
Citeste mai multpe bookblog.ro
Cum te simți? este o invitație să ne uităm în oglindă nu doar pentru a vedea cine suntem acum, ci și pentru a recunoaște cât de departe am ajuns, prin ce furtuni am trecut și cum am învățat să găsim bucuria chiar și acolo unde nu ne așteptam. Este o carte pe care o citești cu un nod în gât și un zâmbet pe buze, simțind că între pagini ai descoperit o prietenă veche care nu te va părăsi.
Citeste mai multîn Cațavencii
Estetica urâtului, cu bubele, mucegaiurile și noroiul ei, e nimica toată față de ce scrie Chuck Palahniuk, acest autor de romane horror care împinge pe culmi nebănuite estetica oribilului. Căci chiar dacă nu te ia leșinul în timp ce el îți citește Guts – e drept că după ce te-a pus să-ți ții răsuflarea –, o lectură pe cont propriu a vreunuia dintre romanele lui mai bășicate îți poate provoca contracții de neuitat la lingurea. (…) Dacă vă știți slabi de lingurea nu vă recomand acest roman al imaginației negre dezlănțuite a lui Palahniuk, deși, pentru senzații tari, dar estetizante, merită poate să încercați.
Citeste mai mult