Denisa Ștefan în dialog cu Mircea Pricăjan despre romanul La fel ca mine
Sâmbătă, 28 septembrie, ora 17.00, la Librăria Humanitas Oradea (Republicii, nr. 11), Denisa Ștefan va intra în dialog cu Mircea Pricăjan, pornind de la romanul La fel ca mine, publicat în colecția Ego. Proză a Editurii Polirom. Discuția va fi urmată de o sesiune de autografe. Evenimentul este organizat în parteneriat cu Revista de cultură Familia.
Citeste mai multStela, dramatizare după romanul omonim al Simonei Goșu, pe scena Teatrului Nottara din București
Spectacolul Stela, dramatizare după romanul omonim al Simonei Goșu, publicat în colecția Ego. Proză a Editurii Polirom (2023), se joacă pe scena Teatrului Nottara din București, regie și dramatizare de Gianina Cărbunariu. Avanpremiera spectacolului va avea loc pe 18 și 24 octombrie. Distribuția spectacolului: Ada Navrot, Mihai Dinvale, Alexandru Jitea, Șefan Radu, Mihaela Subțirică, Diana Roman, Sorina Ștefănescu, Isabela Neamțu, Luminița Erga, Teo Dincă, Crenguța Hariton, Daniela Minoiu. Spectacolul „Unul dintre cele mai colorate și charismatice personaje feminine din literatura română contemporană, Stela, din romanul omonim al Simonei Goșu, urcă pe scena Teatrului Nottara, într-o montare savuroasă, plină de umor negru, cu o perspectivă dulce-amară asupra societății românești actuale. Universul Stelei, o femeie ambițioasă și descurcăreață, care muncește ca menajeră pentru câteva familii înstărite, este și o radiografie a unui prezent marcat de inegalități sociale, de discursuri care îi divizează pe omeni, de la religie până la corectitudine politică. Stela își maschează marile ei dureri – pierderea casei, în urma retrocedărilor, și relația problematică cu cei doi copii – printr-o veselie și o cochetărie în spatele cărora mocnește dezamăgirea resimțită de o întreagă categorie de oameni pe care tranziția postcomunistă i-a lăsat cu un pas în urma istoriei.” (Teatrul Nottara) Mai multe detalii despre spectacol și bilete, aici.
Citeste mai multpe radioromaniacultural.ro
Romanul Empuzion de Olga Tokarczuk este o construcție narativă ingenioasă, pe două planuri: unul la vedere, care se ocupă de dimensiunea realistă a poveștii, și unul subtil, ascuns în pliurile realității și care conține centrul de greutate al poveștii. În planul realist îl vedem pe Mieczysław Wojnicz, student la inginerie din Lvov, sosind în stațiunea Görbersdorf pentru a se trata de tuberculoză. Aici, acest tânăr fragil și delicat întâlnește alți domni, care suferă de aceeași boală. În numeroasele ore în care nu au nimic de făcut, bolnavii se plimbă în aerul tare de munte, mănâncă și beau un lichior misterios și, mai ales, vorbesc. Despre femei. Avem aici un amplu tablou al ideilor misogine, al prejudecăților despre femei, care vin de departe, din antichitate și ajung până în prezentul poveștii.
Citeste mai multîn Observator cultural, nr. 1224
Volumul cu interviuri Am reușit să rămân eu însămi poate reprezenta o foarte bună recomandare de lectură pentru o pătrundere în culisele lumii literare începînd de la sfîrșitul anilor ʼ60 și pînă în postcomunism. Pe lîngă dimensiunea istorică și politică a acestui volum, este de urmărit și statornicia crezului poetic al Ilenei Mălăncioiu, care, în esență, i-a animat întreaga activitate culturală. Acest fapt apare cel mai sugestiv exprimat de poeta însăși: „Nu cred totuși că este posibil să-ți vinzi sufletul și să rămîi poet decît dacă percepi vinderea lui ca pe o dramă și străbați cele nouă cercuri ale infernului ca să te poți răscumpăra”.
Citeste mai multLansare de carte & discuție despre Un balet de leproși de Leonard Cohen, la Timișoara
Miercuri, 18 septembrie 2024, ora 18.00, la Librăria independentă La Două Bufnițe (Timișoara, str. Piața Unirii nr. 11, intrare de pe Matei Corvin), va avea loc o lansare de carte și o discuție pornind de la romanul Un balet de leproşi. Un roman și câteva povestiri de Leonard Cohen, Editura Polirom, 2024.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Este pactul de sinceritate, în cuplu, o garanție a longevității relației și a transparenței acesteia? Este imperios necesar ca partenerii de cuplu, fie că vorbim despre căsătorie, fie că este vorba de coabitare, să-și spună întotdeauna totul, asumându-și toate consecințele acestor mărturisiri fără ocolișuri? Analiza relației de cuplu, din perspectiva întrebărilor de mai sus, constituie tema și substanța cărții scrise de Aurora Liiceanu, Inconfortabil. Capcanele sincerității în cuplu, apărută anul acesta în seria autor de la Polirom.
Citeste mai multîn Suplimentul de cultură, nr. 859
Cloé Korman aduce, în mijlocul societății contemporane, o carte peste care nu avem voie să trecem cu vederea. Dincolo de adevărul care trebuie păstrat și protejat de trecerea timpului, tot ceea ce recuperează în scris Korman, în urma anchetei sale, se adaugă memoriei colective și vorbește unei lumi întregi despre greșelile din trecut, dar și despre cele pe care continuăm să le facem în prezent.
Citeste mai multîn Suplimentul de cultură, nr. 859
Un roman al unei societăți, din care nu lipsește nici un palier al vieții acesteia, cine ar fi crezut că se poate? Moravurile devin straturi ale actului critic în sine, ceea ce justifică perfect ideea că în fapt avem de-a face cu două călătorii, dacă nu chiar trei: odiseea antică, refăcută de Leopold Bloom, și odiseea exegetului. Îți dai seama de acest lucru nu de la început, ar fi fost prea simplu, ci pe parcurs, când realizezi că efortul de a citi și înțelege demersul de interpretare este separat de cel de a menține în atenție demersul scriitorului irlandez.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Tiparul narativ modern eliberează desenul general de orice tensiune, lăsând ca fluxul întâmplărilor să privilegieze uneori atmosfera, alteori personajele ori frânturile de poveste. Vocea narativă capătă un timbru puternic, plăcut, lipsit de teatralitate, învăluitor prin accentele de umor fin și autoironie. În mai toate povestirile, vocea narativă este a unui introvertit, impresia cea mai puternică fiind de autoadresare. Din unele povestiri, atât de diluate la nivelul acțiunii, se rețin mai curând secvențe, imagini, trăiri. Iulia Gherasim scrie firesc, autentic, atât de simplu de parcă doar ar respira. Scrisul i se potrivește, tocmai pentru că vine de la sine, nefiind forțat să intre în canoane.
Citeste mai mult