în Observator cultural, nr. 1269
Nonfiction 100 %. Nimic nu e inventat. Doar rememorat. Despre viața și odiseea unei femei. Nina Moica. Un lung și plin de întâmplări volum/evenimente/secvențe de viață oferite unei posterități în formă orală, o teribilă mărturie. Spovedanie. A unei brave ardelence. Un interviu despre istoria românească din regimurile politice dintr-un trecut imediat. Parte eseu-reconstituire istorică, parte povestire în formă continuată – nu puține note de subsol, din care aflăm din nou despre multe detalii și portrete ale unor femei care au trecut prin universul carceral românesc, pus sub genericul Ce a rămas din tot ce a fost. Povestea nespusă a Ninei Moica (Editura Polirom, 2025).
Citeste mai multAmin Maalouf, laureatul Premiului FIL pentru Literatură în Limbi Romanice pe anul 2025
Amin Maalouf este laureatul din acest an al prestigiosului Premiu FIL pentru Literatură în Limbi Romanice. Ceremonia de decernare va avea loc în cadrul Târgului de Carte de la Guadalajara, de la sfârșitul lunii noiembrie.
Citeste mai multMultă forță și un dram de gingășie de Andrei Dósa va apărea în limba maghiară
Romanul Multă forță și un dram de gingășie de Andrei Dósa va apărea în limba maghiară, în traducerea lui Benji Horváth, la Editura Helikon, sub titlul Sok erő és egy csipetnyi gyöngédség, și va fi lansat în cadrul Festivalului Internațional de Carte de la Budapesta (2-5 octombrie).
Citeste mai multpe blog.libris.ro
Simbol al adolescenței rebele și al dorinței de autenticitate, romanul lui Salinger a devenit vocea generațiilor care refuză convențiile. Holden Caulfield și colegii din Welton Academy împărtășesc aceeași sensibilitate și aceeași luptă pentru a rămâne fideli lor înșiși
Citeste mai multLansare de carte cu participarea Ninei Moica: Ce a rămas din tot ce a fost
Luni, 15 septembrie, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Regina Elisabeta 38), va avea loc lansarea volumului Ce a rămas din tot ce a fost. Povestea nespusă a Ninei Moica, Alin Mureșan, Clara Mareș (editori), publicat la Editura Polirom, cu un cuvânt-înainte de Ruxandra Cesereanu.
Citeste mai multDănuț Mănăstireanu și Dănuț-Vasile Jemna, turneu de lansări dedicat volumului Omul evanghelic, încotro? Programul evenimentelor
În perioada 10-19 septembrie 2025, Dănuț Mănăstireanu și Dănuț-Vasile Jemna vor susţine un turneu de promovare dedicat volumului Omul evanghelic, încotro? O nouă explorare a comunităților protestante românești, apărut de curând la Editura Polirom. Cei doi coordonatori se vor întâlni cu cititorii din București, Iași, Cluj, Oradea, Arad și Timișoara.
Citeste mai multpe contributors.ro
Este însă, dincolo de orice dubiu, una dintre cele mai frumoase și mai generatoare de perplexitate. Spun asta fiindcă mi se pare de-a dreptul imposibil ca un cititor să nu se mire cum izbutește romancierul să facă în așa fel încât o carte al cărei personaj principal este moartea și neașteptatele ei schimbări de atitudine să se metamorfozeze într-un surprinzător și cum nu se poate mai sensibil roman de dragoste. Cum într-o carte care înseamnă o celebrare a frumuseții a tot ceea ce poate însemna poveste și povestire ca și a plăcerii asumării funcțiilor povestitorului omniscient să se schimbe la un moment dat total, iar reușitul melanj de ironie, autoironie și umor negru care nu avea cum să nu facă deliciul cititorului să fie înlocuit printr-un elogiu al iubirii. Cum se ajunge ca atât de capricioasa și omnipotenta moarte, care și-a făcut până atunci de cap arătând că pentru ea nimic nu este imposibil, să se îndrăgostească de o ființă umană și de muzica acesteia. Și cum poate fi posibil ca moartea să ajungă a doua oară să se amâne pe ea însăși. Însă din cu totul alte motive decât a făcut-o prima oară.
Citeste mai multîn revista 22
Există și o miză personală-intimă a cărții – încercarea Martei Caraion de a înțelege și de a se împăca cu acest trecut traumatic al bunicii și mamei sale, de aceea narațiunea este mult mai amplă decât frânturile din amintirile Valentinei Caraion, mama sa. Pentru a ajuta procesul de înțelegere, se recurge și la o bogată literatură memorialistică a traumaticelor experiențe din Holocaust. Xenofobia poporului român, care a cunoscut cel mai grav derapaj prin antisemitismul interbelic, ce a provocat cea mai neagră pagină din istoria noastră, nu a dispărut deloc.
Citeste mai multpe blog.libris.ro
Un câine la masa mea este lectura perfectă pentru zilele lungi de vară în care timpul parcă se dilată din cauza căldurii și te poți pierde pe cărările răcoroase de la Bois-Bannis, unde întâlnim o femeie pe care o atrag spațiile abandonate, mai ales casele, și simte imediat nevoia de a le explora, fascinată de margini, trăiește la margini și în tufișuri, într-o încercare de redefinire a acestora pornind de la centru. Un personaj complex, care se revendică ca fiind queer, o femeie sălbăticită alături de o cățelușă domesticită a cărei dispariție o face să trăiască cu o gaură în inimă și care va prefera întotdeauna compania animalelor în locul oamenilor, tânjind, de cele mai multe ori, să se retragă din calea semenilor săi și să se refugieze în privirea unui câine, acolo unde se simte de aceeași parte a baricadei. Arzând de o inexplicabilă dorință de a fi invizibilă și, cu toate acestea, spunând Yes vieții și scrisului, cu o vitalitate pe care singură o contrazice și pe urmele căreia revine, de fiecare dată, pentru a o confirma.
Citeste mai mult