în Observator cultural, nr. 1229
Cu imaginea unui porumbel pe copertă – care, ni se spune de către editor, se numește Hector și este porumbelul călător al Împăratului Napoleon al III-lea –, suntem invitați la o lungă peripatetizare prin istoria omenirii. Cu bune și rele, plecând de la faptul că, dincolo de progresul științelor de tot felul, omenirea are de înfruntat noi provocări. Crize. Dezastrele provocate de natură sau de oameni ne-au adus în pragul altora, care se multiplică, se înmulțesc pe fondul conflictelor politice – care devin și confruntări militare – și al exploziei de informații. Knowledge is power, era o vorbă mai veche, apoi informația a trecut pe primul plan și rețelele informaționale ne-au copleșit. Yuval Noah Harari încearcă să explice câte ceva din această babilonie a lumii de azi. Nu ni se livrează concluzii, ci doar multiple serii de interogații. Istoria mare se conjugă cu istoria mică.
Citeste mai multSorin Mitu, Românii și ungurii. Un război imagologic de o mie de ani: lansare de carte la Book Corner Librarium Cluj
Joi, 24 octombrie, la ora 18.00, la Book Corner Librarium (B-dul Eroilor nr. 15, Cluj-Napoca), va avea loc lansarea volumului Românii şi ungurii. Un război imagologic de o mie de ani de Sorin Mitu, apărut în colecția „Historia”, coordonată de Mihai-Răzvan Ungureanu. Alături de autor vor vorbi Constantin Bărbulescu și Lönhárt Tamás. Lansarea de carte va fi urmată de o sesiune de autografe.
Citeste mai multîn revista Familia
Vezi mâinile mele, volumul de debut al lui Gabriel Macsim, propune un melanj interesant de proză scurtă realistă, fantastică și SF, având ca element unificator sentimentul pierderii. Câteva inserțiuni sau trimiteri către lumea științei, beneficiind de backgroundul de matematician și informatician al autorului, adaugă la răstimpuri note de profunzime textelor.
Citeste mai multpe matcaliterara.ro
Ciotloș are ceea ce s-ar numi, în termeni ușor improprii și periclitați, talent literar. Fiecare cronică, studiu sau volum publicat ascunde o elementară atenție asupra frazării care punctează, în mod calculat până la detaliul ultim, o narațiune aritmetică în care datele devin niște personaje de sine stătătoare. Este ceea ce dă una dintre structurile de rezistență biografiei romanțate.
Citeste mai multîn România literară, nr. 41
Autorul cărții, istoric și specialist în studierea Holocaustului (profesor la Royal Holloway, University of London și director al Holocaust Research Institute), ale cărui contribuții în domeniu sunt recunoscute în comunitatea științifică, dacă avem în vedere lucrări precum Histories of the Holocaust (2010), dar mai ales Fascism, Nazism and the Holocaust: Challenging Histories (2021), propune cititorilor, în cea mai recentă carte a sa (apărută de curând și într-o versiune în limba română), o nouă perspectivă asupra Holocaustului, în ciuda existenței unor contribuții vaste pe această temă, cele mai numeroase în sfera sintezelor. De fapt, apariția de noi cercetări și contribuții privind tema rezidă în evoluțiile istoriografice din ultimele decenii, care au extins ariile de cercetare mai mult sau mai puțin tradiționale, orientând eforturile de cercetare spre segmente de interes mai puțin avute în vedere sau complet omise în trecut.
Citeste mai multîn România literară, nr. 41
Adept al documentării până la detalii semnificative în domeniul existenței aventuroase și al scrierilor deopotrivă pitorești și profunde ale Comandorului, Adrian G. Romila configurează cu predilecție personalitatea eroului său prin datele oferite de memoria acestuia. Sunt reproduse cu talent narativ, uzând de modalitatea intermedierii, evenimentele care i-au înrâurit viața conjugală, cariera de marinar și evoluția literară, luminând și punctele negre din biografie.
Citeste mai multîn România literară, nr. 41
Dincolo de un (auto)portret mereu viu și incitant, convorbirile Ilenei Mălăncioiu conturează într-un mod dinamic și nuanțat istoria noastră literară din ultimele decenii și readuc la viață prietenii literare sau evenimente de uz public care ne-au jalonat existența. Nu în ultimul rând, ea reflectează cu acuitate pe marginea polemicilor în care s-a implicat și revine obsesiv la problematica relației dintre teoria literară și scris. Volumul Am reușit să rămân eu însămi se citește cu interes și ca mostră de introspecție personală, retroactivantă, realizată elegant, cu detașare și obiectivitate.
Citeste mai multîn revista Steaua, nr. 9/2024
Bogdan Răileanu scrie bine. La persoana întâi sau indirect liber. Texte care urmăresc de foarte aproape psihologia și reacțiile intime ale personajelor. Dat fiind că jocul principal în toate textele este unul interior, că atmosfera se compune din senzații și aproximări, este absolut firesc și stabilește o relație dublă de determinare între formă și fond. Prozatorul știe să se adapteze la subiectul pe care îl urmărește și o face cu îndemânare. Nu există note false. Fraza este curată, fără stridențe. Construcția este totdeauna solidă, fie că e simplă, fie că are anumite arborescențe. Nu se inovează, dar nu se greșește. Un autor care scrie solid, cursiv, cu un tempo pe care îl impune și nu îl pierde. Rezultă texte care se citesc fluid, foarte ușor.
Citeste mai multîn revista Ramuri, nr, 8/2024
Gianfranco Calligarich abordează cu succes tema revitalizării timpului personal. Ieşirea din timp spre un timp prezent, timpul senectuţii, este intrarea într-un alt timp, fericirea constă în a atinge acest timp. Romancierul şi dramaturgul se regăsesc în scenariul cinematografic, o conjuncţie benefică asupra construcţiei narative. Spaţialitatea este sugerată prin detalii ale decorului care au la finalul descrierii precizarea că totul este minunat. Gianfranco Calligarich este, indiscutabil, scriitorul italian care face din bucurii mici un pretext al călătoriei spre recuperarea unui timp personal insuficient trăit într-o curgere ireversibilă a timpului prezent.
Citeste mai multpe omiedesemne.ro
În Ca să nu se aleagă praful de toate, Cosmin Perța nu oferă doar o perspectivă asupra uneia dintre subteranele istoriei recente a României. E, de fapt, o poveste universală. Romanul e scris în cheie recuperator parabolică și nu e doar istoria unui băiat simplu care își folosește forța brută pentru a pune ordine în lumea pe care o traversează cu un fel de ingenuitate solitară autodistructivă. Interstițiile romanului trimit către interpretări care îi dau o surprinzătoare profunzime. E o carte care ar trebui citită cu creionul în mână și cu Biblia alături și, îndrăznesc să spun, un preambul către acel roman mare pe care Cosmin e capabil să ni-l livreze. Are la dispoziție, pentru asta, toate intrumentele necesare: inteligență, maturitate, putere de muncă și, nu în ultimul rând, perspicacitate livrescă. Depinde doar de el ce va face în viitor.
Citeste mai mult