în Cațavencii
Povestirile din acest volum sunt scrise, cu o excepție, înainte de 1989 și cred că nici una n-ar fi trecut de cenzura vremii. Sunt curios ce reacții au la lectura lor cititorii de azi care susțin că viața în România anilor ’80 era „mișto”. Cei ce au nostalgia acelor vremuri nenorocite și-or mai fi aducînd aminte de lipsurile de tot felul și de tragediile prin care au trecut mulți, foarte mulți dintre noi? Dacă le-au uitat n-ar fi rău să citească povestirile din Roșu, roșu, catifea ca să-și împrospăteze memoria.
Citeste mai multîn revista Apostrof, nr. 6/2025
Din unicul roman pe care îl scrie Lavinia Branişte se deschid şi alte orizonturi: „campingul“ este un stil de viaţă internaţional, ce poate deveni o metaforă sau o metonimie a vieţii omului, interior zero este o definiţie a societăţii capitaliste, construită doar pe cuantificabil, ridicatul mâinii exprimă opoziţia dintre societatea de tip concurenţial şi inadaptare (a intelectualului), iar disponibilitatea dintr-o replică precum Mă găseşti când vrei prelungeşte la nivel intim tema inadecvării. Acelaşi discurs despre tare şi traume, permutate ingenios în romanele sale, îi asigură Laviniei Branişte o condiţie de tip manierist, construind romane de tip manifest, cu decupări tematice foarte bine executate, unde subiectul în sine este principalul atu, iar tehnica sau modalitatea de exprimare aproape nu contează. Există, în acest flux susţinut, posibilitatea ca literatura să fie altceva decât un nou subiect la ordinea zilei, fie el tratat la modul pamfletar sau în cel grav.
Citeste mai multîn Observator cultural, nr. 1261
Camping este o carte care descrie cu luciditate reținută o experiență interioară extrem de dureroasă. Emoțiile sunt tratate cu sinceritate, fără idealizări. Nu se caută spectaculosul, ci adevărul intim, atenția concentrându-se pe detalii psihologice, pe micro-transformările interioare. Literatura Laviniei Braniște își păstrează aici toate atuurile: minimalism narativ, observație fină și empatie lucidă.
Citeste mai multîn revista Apostrof, nr. 6/2025
Abraxas e o epopee a sordidului cotidian, un joc total al vieţii cu moartea şi invers, care începe şi se sfârşeşte cu un Cor menit să denunţe destrămarea brutală a inocenţei infantile. Când spongioasă, când gelatinoasă (sunt cele două stări „elementare“ ale materiei postmoderne), fiinţa lui Michi Lucescu, crescut într-o casă al cărei gard flanchează Cimitirul Evreiesc (deci în proximitatea teatrală a morţii), e fie traversată de reverii empirice sau de imprecaţii imperios materiale, de regulă sordide (cele de natură sexuală vor fi spasmodice, autorul recurgând fără oprelişti, tot în exces, la numirea directă a organelor genitale), fie lăbărţată incontrolabil în toate direcţiile, pentru a înmagazina simultan o mulţime de senzaţii.
Citeste mai mult
Câștigătorul Concursului de Debut al Editurii Polirom, la secțiunea Proză, ediția 2025
Polirom anunță câștigătorul Concursului de Debut al editurii, la secțiunea Proză, ediția 2025: Codruț Baciu, Împărăția cerului și a eclerului, povestiri. „Împărăția Cerului și a Eclerului este un volum despre iubire, sport și mâncare, adică singurele lucruri pentru care merită să te agiți.” (Codruț Baciu) Codruț Baciu este copywriter, antreprenor și ONG-gist. A publicat în reviste online, precum Liternet și Revista de Povestiri. Joacă tenis și citește scriitori români.
Citeste mai multîn România literară, nr. 26
Pregătită îndelung, și recenta carte a reputatului profesor și publicist are toate atributele să devină o referință în domeniu. Este vorba despre lucrarea intitulată Ultimul avangardist. Misterele lui Ionathan X. Uranus, „serafim și boxeur”. Marcu-Mihail Avramescu (1909-1984) este unul dintre cele mai enigmatice personaje pe care le-a dat literatura română, ale cărui scrieri au început să fie valorificate abia postum. (…) De acest personaj fabulos se ocupă în recentul său studiu monografic Marcel Tolcea. Foarte bine documentată, cercetarea depășește în mod semnificativ tot ce s-a scris până acum despre viața și opera misteriosului om de cultură.
Citeste mai multîn Epithet, 20 martie 2025
Un roman-simbol despre criza identității scriitorului, despre confuzia dintre realitate și ficțiune și despre auto descoperire. Ce rămâi, tu însuți, atunci când propriile amintiri se dovedesc a fi fantasme? Ce te mai definește, când propriile acțiuni nu s-au întâmplat decât în mintea ta?
Citeste mai multpe nesemnate.ro
Primele pagini din Camping conturează rapid o atmosferă de introspecție și melancolie, cu un ton cald și subtil ironic. (…) Paginile stau sub semnul unei melancolii reținute, dar sunt pline de observații subtile – despre vârstă, memorie, limbă și înstrăinare. Sunt abordate încă de la început temele exilului interior, ale identității lingvistice și ale incertitudinii legate de apartenență și adaptare. Textul suprinde dificultatea de a te integra într-o altă cultură, de a trăi într-o altă limbă pe care nu ți-o poți însuși, limbajul fiind unul dintre semnele dezrădăcinării.
Citeste mai multîn România literară, nr. 26/2025
Căderea cortinei nu este un roman eseistic, ci unul dialogal, cu un stil neutru și „accesibil”. Totuși, cititorul poate afla, chiar mai bine decât din cercetările istoriografice propriu-zise (destul de rare, în paranteză fie spus, istoricii occidentali rămân prizonierii simpatiilor de extremă stângă), cum a funcționat caracatița mondială a comunismului.
Citeste mai mult
Dosarul de Securitate al Hertei Müller de Valentina Glajar: lansare de carte la Sibiu
Miercuri, 2 iulie, ora 18.00, la Librăria Humanitas „Constantin Noica” Sibiu (Nicolae Bălcescu 16), va avea loc lansarea volumului Dosarul de Securitate al Hertei Müller. O poveste din arhive despre supravegherea din România comunistă de Valentina Glajar, publicat în colecția „Studii românești” a editurii Polirom, cuvânt înainte de Alison Lewis, traducere de Alina Pavelescu.
Citeste mai mult