in Romania literara, nr. 39
Fin cunoscator al poeticilor literaturii autohtone, mai ales din perspectiva de comparatist, el insusi fictionar, asadar un insider, in sensul calinescian, Mihai Zamfir ne ofera acum o sinteza in care informatia manoasa conlucreaza cu portretistica absolut memorabila. (…) In raport cu alti compactatori ai fenomenelor noastre literare, Mihai
Citeste mai multin Ziarul de duminica, nr. 39
Mihai Zamfir arunca o lumina cu totul noua asupra literaturii romane. Scurta (sa) istorie este o istorie sintetica si mai degraba nonconformista a literaturii romane. Pentru a reusi in cercetarea sa, Mihai Zamfir lasa deoparte criteriile care i-au ghidat pe predecesori in analizarea scriitorimii si se opreste asupra unuia singur – valoarea es
Citeste mai multpe AltIasi.ro
Albastru pur este un roman istoric in care sint aduse impreuna numeroase teme: religia si superstitiile, legatura trecut-prezent, redescoperirea originilor si a legaturilor de singe, iubirea, misterul. Fiecare cititor va gasi cel putin un punct de interes. Cele doua fire narative pornesc paralel, pentru ca apoi sa se uneasca din ce in ce mai mult p
Citeste mai multin Catavencii
Unora nu le place Borges, din cauza stilului sau sententios care face din fiecare propozitie pe care a scris-o sau a dictat-o ceva irepetabil, ca o formula chimica sau ca o teorema. Daca intuitia nu te-a ajutat sa intelegi ca un text e alcatuit nu numai din ceea ce scrii, ci si din ceea ce treci sub tacere, dupa ce-l citesti pe Borges pricepi ca o
Citeste mai multin Catavencii
Eco nu credea ca va scrie vreodata un roman. Era convins ca ii lipseste talentul pentru o asemenea intreprindere. Asta pina in ziua in care o prietena care lucra la o mica editura i-a cerut sa scrie o povestire politista, iar el i-a spus ca daca ar scrie un roman politist, acel roman ar avea peste 500 de pagini si actiunea s-ar petrece intr-o manas
Citeste mai multpe Libris blog
Intreg romanul lui Vasili Grossman, in care se amesteca evocarea literara, consemnarea istorica precisa si chiar reflectia filosofica, alcatuieste de fapt un elaborat act de condamnare a sistemelor totalitare in general, un act intocmit in profunda cunostinta de cauza (atit de acuta incit genereaza pasaje profund patetice, in examinarea ideologica
Citeste mai multin Dilema veche, nr. 399
M-am convins. Makine e un prozator al carui suflu nu se sfieste sa devina suflet. Exista la acest scriitor un simt implacabil al frumusetii viului, al palpitului incaput intr-o secunda de gratie. Proza lui nu pregeta sa „lucreze” cu melancolii romantioase, dar pina si lor stie sa le dea un halou extraordinar. In fond, Makine e un scriit
Citeste mai multin Observator cultural, nr. 595
Armaghedonul Martei Petreu intrece orice asteptari si se transforma, cu sau fara intentie, intr-un „armaghedon” al romanului realist (si rural). Roman cu si despre caile singelui, confesiune tragic asumata a destinului nebulos al unei familii, Acasa, pe Cimpia Armaghedonului nu este doar un alt roman pseudorealist despre existenta tulbu
Citeste mai multin Observator cultural, nr. 595
Eu vad un realism fantasmatic in acest Acasa, pe Cimpia Armaghedonului, un roman in care stratul de specificitate transilvana e facut subtire si cvasididactic, din citeva linii si cu exact atitea mostre regionale de cite era nevoie pentru fixarea unui cadru. Semnificativ, cind Tabita va merge la scoala, va deprinde o limba complet diferita de cea v
Citeste mai multin Ziarul de duminica, nr. 40
Diarmaid MacCulloch a scris o imensa istorie – peste o mie de pagini – care se remarca prin citeva sublinieri inca din introducere: crestinismul trebuie privit ca o religie tinara, mult mai tinara decit taoismul, budismul, hinduismul, sau chiar parintele lui, iudaismul; istoria crestinismului nu poate fi o naratiune unitara decit pentru
Citeste mai mult