22, 27 mai-2 iunie 2003
Cartea are darul de a provoca in permanenta, de a stirni o reactie, de a invita la un dialog. Desi este un text teoretic, ea fascineaza in egala masura, ca si cartile despre care scrie, ale lui Nabokov, Borges sau Henry James. Aceasta pentru ca teoreticianul literar este, in cazul lui Matei Calinescu, dublat de un cititor pasionat, dar si de un cre
Citeste mai mult22, 27 mai-2 iunie 2003
Matei Calinescu construieste in carte o foarte elaborata prezentare a strategiilor citirii si rescrierii, care pot fi impartite in doua categorii mari. Pe de o parte, el ne vorbeste despre diferitele chipuri ale lecturii-relecturii. Pe de alta parte, ne vorbeste si despre virstele sale. Sint doua perspective absolut diferite si amindoua intra intr-
Citeste mai mult22, 27 mai-2 iunie 2003
Este o carte care te imbogateste, te in-formeaza, prin care afli foarte multe lucruri bine digerate si ordonate, de o inteligenta deopotriva foarte atenta la concret si in acelasi timp foarte bine ordonata sub specia gindirii abstracte, discursive. [...] Nu este o carte care in ortodoxia ei academica iti prezinta materie si te-a infundat in ordinea
Citeste mai mult22, 27 mai-2 iunie 2003
Matei Calinescu, dupa ce a produs el insusi texte eminamente recitibile, cum este sau volumele de poezie [...] ne-a dat si teoria, iata, a recitirii sau a relecturii [...] teorie care, si ea, la rindul ei, ar completa sau ar veni in continuarea unei introduceri in teoria lecturii pe care ne-a dat-o profesorul Paul Cornea.
Citeste mai mult22, 27 mai-2 iunie 2003
Ma bucur ca s-a remarcat ca aceasta carte este animata de o iubire pentru detaliu, care se vede in analizele de la Aleph-ul lui Borges pina la mai micul Aleph balcanic pe care ni-l propune Mateiu Caragiale. Pentru ca am vrut sa fie un fel de echilibru intre inceput si sfirsit.
Citeste mai multRevista electronica TIUK!, http://www.tiuk.reea.net
In roman nu exista personaje principale - toate personajele cartii sint secundare. Iar despre personalitatea personajelor secundare ale lui Florin Lazarescu poate vorbi si felul in care sint caracterizate de prozator. Florin Lazarescu, printr-un simplu si singur tic verbal stie sa-l faca pe personajul sau viu si interesant... As remarca la FL si sp
Citeste mai multContrafort, nr. 3-4, 2004
Romanul demonstreaza ca autorul are calitati indubitabile de prozator pentru ca stie sa vorbeasca despre o realitate dramatica utilizind tehnici narative sofisticate, de ultima ora. Un exemplu pe care am vrea sa-l dam in acest sens este povestea de la inceputul romanului, a ziarului gasit si aruncat de nenumarate ori, prin intermediul caruia sint t
Citeste mai multObservator cultural, 9-15 decembrie 2003
S-a spus ca naratorul pare a-si urmari personajele cu camera de luat vederi pe umar. Imprecis: personajele nu sint urmarite, ci sint ale culturii populare. Dumnezeu este un urs panda, iar ursul panda nu este un simplu animal, ci acel animal preferat, semisacru pentru fanaticii Animal Planet, creat de sutele de documentare care i-au fost dedicate
Citeste mai multLettre internationale, iarna 2003-2004
Personajele lui Florin Lazarescu discuta mult si savuros, in limbajul strazii, argotic sau chiar . Dar, dincolo de toate acestea, o intrebare se citeste printre rinduri: in cine/ce mai credem acum, cind atitea iluzii ne-au fost spulberate de istorie?
Citeste mai multCuvintul, nr. 10/2003
Romanul are un subiect mai degraba legat de lumea boschetarilor decit de cea a elitelor junimiste iesene care se ambitionau sa prezerve rolul de (macar) capitala culturala (secunda) a natiei. Aceasta detasare de orgoliul regional e omniprezenta in romanul lui Florin Lazarescu. Autorul nu se sfieste ca, in plus, sa atace si tabuul religios, lucru ma
Citeste mai mult