- -40%
- ISBN
- 978-630-344-219-8
- An apariție
- 2025
- Lună apariție
- 11
- Număr pagini
- 536
- Tip ediție
- broșată
- Format
- 160x235
- Colecție
- COLLEGIUM > Științele educației
- Domenii
Pedagogie universitară
Autori: Nicoleta Laura Popa , Ciprian Ceobanu , Constantin Cucoș
Valabilitate promotie: 13-11-2025 - 17-11-2025 in limita stocului disponibil.
Volumul de față apare într-un context educațional marcat de reforme și provocări semnificative în învățământul superior. Adaptarea universităților la noile cerințe ale societății bazate pe cunoaștere, digitalizare, internaționalizare și accentul pe formarea competențelor au impus o regândire a rolului cadrelor didactice universitare. Plecând de la această premisă, în contextul unui cadru legislativ și curricular insuficient dezvoltat în această direcție, volumul propune o abordare sistematică și aplicată a formării universitare din punct de vedere pedagogic, vizând nu doar argumentarea necesității unei formări didactice, ci și oferirea unor repere teoretice, strategice și practice pentru conturarea profilului profesorului universitar ca mediator al cunoașterii. Pedagogie universitară reunește contribuții ale unor specialiști în științele educației, psihologi și practicieni universitari, în încercarea de a construi un suport curricular orientat spre formarea inițială și continuă a profesorilor care predau la nivel academic. Lucrarea se adresează cadrelor didactice universitare, formatorilor și tuturor celor interesați de îmbunătățirea calității actului educațional în învățământul superior.
- An apariție
- 2025
- Lună apariție
- 11
- Număr pagini
- 536
- Tip ediție
- broșată
- Format
- 160x235
Fundamente, premise, contexte ale educației și pedagogiei de tip universitar • Structuri, opțiuni și orizonturi curriculare ale educației academice • Elemente de tehnologie și strategii de predare-învățare în mediul academic • Demersuri și strategii suportive, motivaționale, evaluative în învățământul universitar • Demersuri și ipostaze ale didacticii universitare aplicate
Despre autori
Nicoleta Laura POPA este doctor în științele educației, titlu obținut la Universitatea Radboud din Nijmegen, Olanda. Lucrarea de doctorat – Romanian Teachers of the Gifted: Empathy and Accuracy in Perceiving Students’ Characteristics – a fost publicată la editura universității olandeze. Este profesor, conducător de doctorat la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației și prorector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Din anul 2016 reprezintă Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” în grupul de lucru Education Innovation al Grupului Coimbra, pe care îl coordonează în prezent. De asemenea, reprezintă Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” în echipa de coordonare executivă a alianței de universități europene European Campus of City‑Universities (EC2U). A coordonat proiecte de cercetare naționale și internaționale, inclusiv un proiect finanțat în cadrul programului Orizont Europa (Elevating Higher Education public policies: An empowering SPRIngboard – HESPRI, 2023‑2026), precum și proiecte de dezvoltare instituțională pe teme educaționale din domeniile de expertiză. De asemenea, a participat ca membră în echipe multidisciplinare de implementare a numeroase proiecte de cercetare și intervenție. Activitățile sale didactice se înscriu pe următoarele direcții: metodologia cercetării educaționale, teoria și metodologia evaluării, managementul clasei de elevi, pedagogie comparată, metode avansate de cercetare în științele educației, evaluare și testare în educație. A publicat numeroase studii pe teme psihopedagogice de actualitate în reviste de specialitate cu vizibilitate națională și internațională, precum și în volume colective. Domeniile sale de interes includ formarea pentru și prin cercetare a specialiștilor în educație, evaluarea în contexte școlare și academice, implicațiile tehnologiei pentru politicile și practicile educaționale, politicile educaționale în învățământul superior, problematica migrației și incluziunii în educație.
Ciprian CEOBANU este profesor doctor şi director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, Iaşi. În prezent coordonează activitatea EduTe Lab (Laboratorul de Cercetare în Educație și Tehnologie din cadrul Centrului de cercetare în științele educației din FPSE). Are experiență de cercetare în calitate de coordonator sau membru în echipele de implementare a unor proiecte naționale și internaționale axate pe utilizarea tehnologiei digitale în formarea profesorilor și utilizarea calculatoarelor în educație. A publicat articole şi studii în reviste de specialitate şi volume colective. La Editura Polirom a mai publicat Elaborarea şi managementul proiectelor în serviciile educaţionale. Ghid practic (în colab., 2009), Psihosociologie şcolară (coord., în colab., 2013), Învăţarea în mediul virtual. Ghid de utilizare a calculatorului în educaţie (2016) şi Educația digitală (coord., în colab., ediția I, 2020; ediția a II‑a, 2022). Domeniile principale de interes includ acceptarea și utilizarea tehnologiei și ale IA în contexte educaționale, educația digitală, pedagogia digitală, învățarea virtuală.
Constantin CUCOȘ (n. 1958, Osoi‑Comarna – Iași), absolvent al Facultății de Filosofie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (1985). În 1994 a obținut titlul de doctor în științele educației, cu o lucrare de filosofia educației. Este profesor universitar emerit în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei și fost director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului, circa 22 de ani, în cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Lucrări publicate: Pedagogie şi axiologie (Editura Didactică și Pedagogică, 1995), Educația religioasă. Conţinut şi forme de realizare (Editura Didactică şi Pedagogică, 1996), Pedagogie (Polirom, 1996, 1997, 1998, 2000, 2002, 2006, 2014), Minciună, contrafacere, simulare. O abordare psihopedagogică (Polirom, 1997), Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice (coord., Polirom, 1999, 2008, 2009), Educaţia religioasă. Repere teoretice şi metodice (Polirom, 1999, 2009), Educația. Dimensiuni culturale şi interculturale (Polirom, 2000), Istoria pedagogiei. Idei şi doctrine pedagogice fundamentale (Polirom, 2001, 2017), Timp şi temporalitate în educaţie. Elemente pentru un management al timpului școlar (Polirom, 2002), Informatizarea în educaţie. Aspecte ale virtualizării formării (Polirom, 2006), Teoria şi metodologia evaluării (Polirom, 2008), Educaţia. Iubire, edificare, desăvârşire (Polirom, 2008), Educația. Experiențe, reflecții, soluții (Polirom, 2013), Educația estetică (Polirom, 2014), Educația. Reîntemeieri, dinamici, prefigurări (Polirom, 2017), Educația digitală (coord. în colab., Polirom, 2020, 2022), Filosofia educației. Statut, dimensiuni, configurări (Polirom, 2022), Educația. Preocupări, viziuni, previziuni (Polirom, 2024). Este autorul a peste 250 de studii în volume colective sau reviste de specialitate. Domenii de competență: filosofia educației, pedagogia culturii, educația axiologică, educația religioasă, formarea formatorilor.
Vezi și http://www.constantincucos.ro