in Romania literara, nr. 48
Criteriul din care Andrei Oisteanu isi face o busola menita a-l orienta in luxurianta temelor e distinctia dintre ordine si dezordine, haosul fiind latura maligna a lumii, in vreme ce cosmosul (numele grecesc pentru ordine) e partea benigna. Asa se ivesc personajele negative din cultura traditionala: cine e de partea haosului (anarhiei) e malefic,
Citeste mai multin Ramuri nr. 11
Iar ceea ce confera caracter unitar si originalitate prozei lui Varujan Vosganian, dincolo de orice tematica, tocmai aici se gaseste: in viziunea asupra lumii ca univers multidimensional si palimpsestic (in care se poate urca si cobori in timp, „ca pe un stilp de lumina”, in care orice tip uman isi are modelul intr-o carte). Viziune car
Citeste mai multin Ramuri
Sau as mai compara prozele sale din acest nou volum cu desenul dintr-un covor oriental, bogat in ornamente, geometrizat si atent la detalii, cu o fantezie care surprinde si, in acelasi timp, incarcat de semne. Si cum mai este, apoi, Varujan Vosganian, autorul, in aceste proze? E poliedric. Totodata, e pluristratificat, complex, plin de nise si de f
Citeste mai multin Cultura nr. 44
Ce a fost, cum a fost e cartea de lamuriri, clarificari, reglari ale trecutului ale unui mare profesor roman de teorie si istorie literara, fost comunist (a prins si o scurta perioada de ilegalist), detinator de functii importante in organizatia tineretului comunist, apoi in Ministerul Culturii in vremea lui Dej. Paul Cornea de vorba cu Daniel Cris
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Personajele creionate de Reza – sot, sotie, mama, fiica, tata, fiu, amant(a), multiplicate de citeva ori in scenografii diferite, in Fericiti cei fericiti – vers-motto din Borges („Fericiti cei iubiti si cei iubitori / si cei care se pot lipsi de iubire. / Fericiti cei fericiti.”) sint de fapt piese dintr-un mare puzzle uman
Citeste mai multin Suplimentul de cultura nr. 420
Nu poezia, ci proza scurta mi s-a parut dintotdeauna cel mai neindreptatit gen literar. Poetii au festivaluri, premii speciale si burse, reviste si colectii editoriale, poetii sint tradusi si invitati sa citeasca peste tot, pe cind povestitorii nu au nimic din toate acestea. (...) Tin sa subliniez faptul ca aceasta antologie este o premiera. Niciod
Citeste mai multin Suplimentul de cultura nr. 420
Nu stiu, dar cred ca daca Best of sta, fie si inconstient, ca un arc peste timp, sub semnul acestui adevarat manifest al prozei scurte care a fost Desant, nu cred ca poate sa fie decit de bun augur. Ceea ce nu inseamna, fireste, ca antologia coordonata de Marius nu are forta necesara de a face istorie (literara), chiar si scoasa din acest context.
Citeste mai multin Suplimentul de cultura nr. 420
Best of proza scurta a anilor 2000 poate repara nedreptati, atragind atentia asupra unor volume nepromovate la modul la care se promoveaza (si premiaza) romanul. Sper ca aceasta carte sa functioneze ca un program radiofonic: ascultind si indragind „hitul” difuzat – povestirea aleasa de Marius Chivu in antologie – ascultatoru
Citeste mai multin Suplimentul de cultura nr. 420
Cu riscul, mereu asumat, de a ma insela, indraznesc sa spun ca antologia realizata de Marius Chivu va deveni un reper pentru istoria literaturii romane din ultimele doua decenii, cu un impact potential in spatiul concret al creatiei literare autohtone. Motivele mi se par clare. Best of – proza scurta a anilor 2000 e, mai intii, o antologie re
Citeste mai multin Suplimentul de cultura nr. 420
Proza scurta presupune un tip de control si respiratie a frazei (mergind uneori pina la virtuozitate) la care te intorci destul de greu daca ai apucat sa te lansezi in roman. Cit despre constatarea ca proza scurta nu prea e citita, s-ar putea sa avem aici un cerc vicios. Nu se citeste fiindca nu se publica si nu se publica fiindca nu se citeste. I
Citeste mai mult