în România literară, nr. 34/2024
Seria Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi, de la Editura Polirom, a devenit binecunoscută și a beneficiat din fericire de recunoașteri unanime și perfect meritate. Eruditul profesor din Cluj a ales un format care i-a asigurat succesul, oferind pieselor bardului interpretări interesante pentru un public larg și destul de succinte, intrând mai rar în detalii care ar putea să pară excesive, cum ar fi, de pildă, problema, destul de importantă totuși, a datării textelor. Și aici, autorul își expune opțiunile, dar o face rapid preferând să se ocupe mai degrabă de sensul pieselor. (…) Shakespeare rămâne universal, așa cum Adrian Papahagi rămâne și cu acest volum un comentator al său avizat și cu un condei foarte sprinten. Aștept cu interes continuarea seriei.
Citeste mai multîn revista Apostrof, nr. 8/2024
Cartea Martei Petreu este riguroasă şi amplu documentată, propunând un demers de o luciditate exigentă, nelipsit de reverberaţii afective, empatic-tulburătoare. I se sugerează cititorului, prin interpretări, analize şi argumentaţie logică, legitimarea căutării adevărului adânc al filosofiei lui Blaga, cu exemplară acurateţe şi supleţe a scriiturii.
Citeste mai multpe romania-actualitati.ro
Titlul anunță două linii de desfășurare a conținutului cărții, una fiind „viața de zi cu zi”, cealaltă fiind curtea imperială. Autoarea se achită exemplar de ceea ce și-a asumat astfel. Nici una dintre linii nu o domină pe cealaltă, și amândouă se echilibrează și se completează ireproșabil. Dar între ele există o diferențiere importantă.
Citeste mai multpe romania-actualitati.ro
Demersul documentaristic al autoarei este impresionant: el acoperă nu numai nouă sute de ani de istorie, dar și o cazuistică implicând mii, dacă nu cumva zeci de mii de femei care au trăit în această perioadă. Cu toate acestea, autoarea operează cu mai multe filtre, printre care atestarea în scris a evenimentelor relatate, limitarea lor geografică la teritoriul convențional al Angliei, statutul „obișnuit” al femeilor despre a căror viață scrie - cu amendamentul că „obișnuit” în situația de față înseamnă în primul rând „în umbra bărbaților”. A rezultat, în ediția românească în traducerea Ioanei Avădanei, un volum de peste șase sute de pagini, format mare (15x25 cm), cu nouă părți istorice împărțite cronologic, note, ilustrații, bibliografie și index de nume. Philippa Gregory reface în acest fel o evoluție complexă și sinuoasă a rolului social al femeii în societate, de la cucerirea normandă din secolul 11 până în zilele noastre.
Citeste mai multpe romania-actualitati.ro
Eseurile și articolele din această carte au fost publicate inițial în presă (Haaretz și The New York Times) sau reprezintă discursuri publice care au fost ținute de autor la Tel Aviv, Ierusalim și Amsterdam. Toate sunt de dată recentă - din 2021 încoace - și pe o temă din păcate mereu actuală: conflictul din Orientul Apropiat dintre Israel și palestinieni, mai precis dintre Israel și Hamas. Autorul, David Grossman, este un scriitor cunoscut și premiat în Israel și în Occident și în același timp un ferm susținător israelian al recunoașterii statului Palestina. Observator fin al scenei politice israeliene, David Grossman nu ezită să denunțe derapajele politicii interne, justificate de autorii lor, chipurile, prin urgențele politicii externe.
Citeste mai multîn revista Orizont, nr. 8/2024
Acasă, departe e, în definitiv, un roman-parabolă al existențelor incomplete. Legitimitatea și posteritatea pot fi asigurate doar prin intermediul unei povești trainice, prin puterea narațiunii de a înfățișa, explica, (de)mistifica și (re)compune o identitate. Romanul lui Adrian G. Romila reprezintă promisiunea genurilor de inspirație marină de a reveni în spațiul tot mai dinamic al literaturii române contemporane.
Citeste mai multîn revista Orizont, nr. 8/2024
Jean Bart. Argonautul este mai mult decât un demers de recuperare biobibliografică. Romanul lui Adrian G. Romila probează concludent reverberația unică a prozei de inspirație marină în economia unei literaturi: „Navigația e povestea unui drum pe apă, deci e literatură, domnilor, istoria e literatură, geografia e literatură și ea.”
Citeste mai multîn revista Orizont, nr. 8/2024
(…) interviurile din Am reușit să rămân eu însămi ies din tiparul unui dialog purtat în jurul faptului divers, pentru a intra în straturile unei creaţii și în pliurile unei biografii. Am citit prima lor ediţie, le-am reluat acum în ediţia definitivă (cu tot cu cele câteva texte adăugate), încercând să am în vedere acea interogare a lizibilităţii expusă de Matei Călinescu când a făcut distincţia între lectură şi relectură. Nu am nici o îndoială că scrisul Ilenei Mălăncioiu – indiferent de forma generică în care se manifestă – are acea coerenţă pe care numai un act originar de înţelegere a lumii și de exprimare a ei i-o poate da. O experienţă de viaţă și un set statornic de valori au fost preschimbate în surse ale unei forme de cunoaștere ce își alege, liberă, expresia. În întregul lor, interviurile dezvăluie (în etape, cu întreruperi, reluări și nuanţări microscopice) miezul tare al existenţei, gândirii și poeziei Ilenei Mălăncioiu. De aceea, recitirea lor redimensionează matricea unei creaţii.
Citeste mai multRecomandările săptămânii: 3 cărți pentru pasionații de istorie
Pentru pasionații de istorie, Polirom recomandă cele mai recente apariții din colecția „HISTORIA” (coordonator: Mihai-Răzvan Ungureanu). Descoperă viața la curtea lui Franz Joseph și evenimente importante din istoria Rusiei și a României!
Citeste mai multpe Cațavencii
În cartea lui, alcătuită dintr-o puzderie de povestiri foarte scurte și din schițe legate între ele sub un titlu comun, G.D. metamorfozează viitorul într-un prezent straniu și cât se poate de apăsător, iar în prezent descoperă firele ascunse ale unor distopii de coșmar. (…) Cu proza lui fantastică și SF, Dragomán e de fapt un explorator în încăperile cele mai puțin vizitate ale minții noastre de azi, cea bântuită de frica viitorului apropiat-îndepărtat și pentru care ororile prezentului au devenit simple banalități.
Citeste mai mult