pe radioromaniacultural.ro
Romanul Empuzion de Olga Tokarczuk este o construcție narativă ingenioasă, pe două planuri: unul la vedere, care se ocupă de dimensiunea realistă a poveștii, și unul subtil, ascuns în pliurile realității și care conține centrul de greutate al poveștii. În planul realist îl vedem pe Mieczysław Wojnicz, student la inginerie din Lvov, sosind în stațiunea Görbersdorf pentru a se trata de tuberculoză. Aici, acest tânăr fragil și delicat întâlnește alți domni, care suferă de aceeași boală. În numeroasele ore în care nu au nimic de făcut, bolnavii se plimbă în aerul tare de munte, mănâncă și beau un lichior misterios și, mai ales, vorbesc. Despre femei. Avem aici un amplu tablou al ideilor misogine, al prejudecăților despre femei, care vin de departe, din antichitate și ajung până în prezentul poveștii.
Citeste mai multîn Observator cultural, nr. 1224
Volumul cu interviuri Am reușit să rămân eu însămi poate reprezenta o foarte bună recomandare de lectură pentru o pătrundere în culisele lumii literare începînd de la sfîrșitul anilor ʼ60 și pînă în postcomunism. Pe lîngă dimensiunea istorică și politică a acestui volum, este de urmărit și statornicia crezului poetic al Ilenei Mălăncioiu, care, în esență, i-a animat întreaga activitate culturală. Acest fapt apare cel mai sugestiv exprimat de poeta însăși: „Nu cred totuși că este posibil să-ți vinzi sufletul și să rămîi poet decît dacă percepi vinderea lui ca pe o dramă și străbați cele nouă cercuri ale infernului ca să te poți răscumpăra”.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Este pactul de sinceritate, în cuplu, o garanție a longevității relației și a transparenței acesteia? Este imperios necesar ca partenerii de cuplu, fie că vorbim despre căsătorie, fie că este vorba de coabitare, să-și spună întotdeauna totul, asumându-și toate consecințele acestor mărturisiri fără ocolișuri? Analiza relației de cuplu, din perspectiva întrebărilor de mai sus, constituie tema și substanța cărții scrise de Aurora Liiceanu, Inconfortabil. Capcanele sincerității în cuplu, apărută anul acesta în seria autor de la Polirom.
Citeste mai multîn Suplimentul de cultură, nr. 859
Cloé Korman aduce, în mijlocul societății contemporane, o carte peste care nu avem voie să trecem cu vederea. Dincolo de adevărul care trebuie păstrat și protejat de trecerea timpului, tot ceea ce recuperează în scris Korman, în urma anchetei sale, se adaugă memoriei colective și vorbește unei lumi întregi despre greșelile din trecut, dar și despre cele pe care continuăm să le facem în prezent.
Citeste mai multîn Suplimentul de cultură, nr. 859
Un roman al unei societăți, din care nu lipsește nici un palier al vieții acesteia, cine ar fi crezut că se poate? Moravurile devin straturi ale actului critic în sine, ceea ce justifică perfect ideea că în fapt avem de-a face cu două călătorii, dacă nu chiar trei: odiseea antică, refăcută de Leopold Bloom, și odiseea exegetului. Îți dai seama de acest lucru nu de la început, ar fi fost prea simplu, ci pe parcurs, când realizezi că efortul de a citi și înțelege demersul de interpretare este separat de cel de a menține în atenție demersul scriitorului irlandez.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Tiparul narativ modern eliberează desenul general de orice tensiune, lăsând ca fluxul întâmplărilor să privilegieze uneori atmosfera, alteori personajele ori frânturile de poveste. Vocea narativă capătă un timbru puternic, plăcut, lipsit de teatralitate, învăluitor prin accentele de umor fin și autoironie. În mai toate povestirile, vocea narativă este a unui introvertit, impresia cea mai puternică fiind de autoadresare. Din unele povestiri, atât de diluate la nivelul acțiunii, se rețin mai curând secvențe, imagini, trăiri. Iulia Gherasim scrie firesc, autentic, atât de simplu de parcă doar ar respira. Scrisul i se potrivește, tocmai pentru că vine de la sine, nefiind forțat să intre în canoane.
Citeste mai multpe omiedesemne.ro
Un roman puternic, o voce narativă frumoasă și simplă, o carte despre deziluzie, dezorientare, lipsa maternității, supraviețuire, teamă și mici intermezzo-uri de fericire ascunsă.
Citeste mai multpe cartifilmepasiuni.ro
O îmbinare între un thriller cu acţiunea în deșert, o poveste de dragoste înfiripată între un european și o beduină, un roman de aventuri ce amintește de povestea lui Lawrence al Arabiei și de cea din Oppenheimer, Azilul meu a fost una dintre cărţile verii lui 2024. Alexandru Lamba a știut cum să asambleze elementele specifice unui thriller politic, peisajul nelumesc al Saharei și misterul în povestea lui Radu, inginerul fugit din România ceaușistă.
Citeste mai multpe cartifilmepasiuni.ro
Mai poposim în Roma lui Gianfranco Calligarich pentru a descoperi povestea unui scriitor. Ajuns la vârsta marilor bilanţuri, acesta preferă să se scalde în orele molcome în care poate admira cartierele istorice. Plimbări cu câinii este retrospectiva senină a unei vieţi. O privire înapoi cu duioșia unei nostalgii luminoase. Personajul romanului, un scriitor consacrat, își rememorează anii studenţiei, ai scrierii primei cărţi și marile iubiri.
Citeste mai multpe cartifilmepasiuni.ro
Un alt roman memorabil scris de Gianfranco Calligarich este Abisuri personale. Impresionează prin ecourile din Fitzgerald și din Francoise Sagan. Acţiunea se petrece tot în Roma, într-o vară toridă. Este vara în care se întâlnesc doi tineri aflaţi în plină criză emoţională. Ambii provin din familii prospere, dar vor să scape de viaţa lipsită de afecţiune. Dragostea lor este marcată de secrete, de rupturi și de abandonuri inexplicabile. Vor străbate Roma, sudul Italiei și Barcelona, căutându-se, dar și fugind unul de celălalt din cauza fricii de a nu fi confruntaţi din nou cu propriile răni ascunse. Romanul Abisuri personale este năucitor, straniu, seducător prin alternanţa între splendoarea asociată Romei sub soarele verii și umbrele misterului. Cititorii vor aprecia și analiza sofisticată mascată de pasajele descriptive ce par cadrele unui film.
Citeste mai mult