pe cartifilmepasiuni.ro

Ultima vară în oraș este un roman dedicat Romei din epoca lui Fellini. Roma anilor ’60, asociată cu huzurul din La Dolce Vita. S-a tot vorbit despre acest roman ca despre o bijuterie redescoperită după zeci de ani. Scriitorul Gianfranco Calligarich este nelipsit din bibliotecile celor fascinaţi de Roma. În romanul său vei descoperi o lume populată de artiști, rătăcitori, aristocraţi ce și-au pierdut gloria, dar și-au păstrat pofta de viaţă, și iubiri efemere. Este un roman precum o succesiune de plimbări prin cele mai frumoase cartiere, piaţete și localuri, în orele în care lumina Romei îţi permite să admiri cele mai frumoase nuanţe pe care le poate avea cerul înainte de înserare.

Citeste mai mult
Adriana GIONEA
118 views

pe Facebook

Special. Așa aș denumi acest micro roman al lui Cosmin Perța. Este special pentru că este construit în jurul unui super erou născut dintr-o poveste personală influențată de trauma pierderii mamei. Abandonat emoțional de tatăl său, super eroul este menit să se lupte în fiecare capitol cu propriul context de viață. Samson este super eroul „încătușat” de deciziile personale în micul oraș în care s-a născut. Am citit cartea ca pe o serie de reviste de benzi desenate. Am privit capitolele ca pe niște ediții ale acestei reviste, în care super eroul Samson se luptă cu anti eroi locali, caracteristici României anilor '90. Mi-a plăcut pentru că nu am găsit balast literar. Mi-a plăcut pentru că este altfel. Mi-a plăcut pentru că are introspecție și pentru că totul se desfășoară repede. Nu este nimic static în Ca să nu se aleagă praful de toate.

Citeste mai mult
Dragoș DUȚULESCU
97 views

pe contributors.ro

Am găsit în ea semnele marelui scriitor de mai târziu și am ajuns la concluzia că Văduva nu are nici cea mai mică nevoie de indulgențe. Saramago știa încă de atunci să povestească, să surprindă palpitul vieții, să transpună în pagini de carte o lume dominată de tot felul de reguli, de constrângeri, multe dintre ele împovărătoare, să construiască personaje aparent la antipozi, dar care la o lectură mai atentă se dovedesc a fi complementare. Acel Saramago tânăr poseda încă din vremea debutului un extraordinar simț al observației ca și talentul de a descrie și spații, și sentimente, și trăiri sufletești dintre cele mai acute.

Citeste mai mult
Mircea MORARIU
113 views

pe omiedesemne.ro

Volum pe „voci”, combinație de jurnalism și literatură non-metaforizantă (cu unele excepții), Regele din Bissap este ceea ce aș numi un roman-film documentar, bazat pe experiențe proprii, sigur, bănuiesc că nu în totalitate, fiindcă e greu să disloci procentul de ficțiune apărut firesc în corpusul narațiunii.

Citeste mai mult
Gelu DIACONU
283 views

în România literară, nr. 32/2024

În linia preocupărilor sale eseistice, care investighează posibilitățile de dialog între Orient și Occident, precum și nuanțările răspunsurilor, scriitorul pornește în Labirintul rătăciților (apărut în această primăvară în traducerea lui Dan Petrescu) de la noul „război rece” și înfierbântarea acestuia într-un încă neîncheiat război izbucnit în Europa, cu amenințări și temeri care păreau să țină de trecut. Maalouf folosește prilejul pentru a evalua istoria confruntărilor dintre Occident și adversarii săi, prin lentila evoluțiilor din Japonia (prima țară din Asia care a întrecut succesele Occidentului), Uniunea Sovietică (opusă sistemelor de valori occidentale), China secolului nostru (care prin dezvoltarea sa economică, demografică și prin ideologie pune sub semnul întrebării dominarea apuseană), și SUA, a căror îndelungată hegemonie economică, militară și culturală se confruntă azi cu paradoxurile unei vremi care pare să fi uitat lecțiile trecutului.

Citeste mai mult
Grete TARTLER
151 views

în România literară, nr. 34/2024

Lumea, instrucțiuni de utilizare, în excelenta traducere a Magdei Jeanrenaud, se concentrează asupra nevoii de a gândi și pregăti perspectivele istorice, într-un mod oarecum comparabil cu felul de a scrie al mai tânărului și popularului istoric Yuval Noah Harari. Avertizând asupra primejdiilor legate de schimbările climatice, hiperconflicte și artificializare, Attali subliniază că protecția acordată naturii și biodiversității ar fi una din măsurile sine qua non pentru păstrarea lumii într-o stare transmisibilă generațiilor viitoare. Cealaltă amenințare, deloc atenuată (deși, teoretic, era Vărsătorului se află în pragul începuturilor sale), privește conflictele militare și atacurile cibernetice, în paralel cu problemele ridicate de inteligența artificială. Toate aceste primejdii ar putea fi oprite dacă ar înceta alergarea după bunuri materiale nelimitate, dacă oamenii ar face efortul analizei, previziunii, mobilizându-se fără întârziere.

Citeste mai mult
Grete TARTLER
151 views

în România literară, nr. 34/2024

Seria Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi, de la Editura Polirom, a devenit binecunoscută și a beneficiat din fericire de recunoașteri unanime și perfect meritate. Eruditul profesor din Cluj a ales un format care i-a asigurat succesul, oferind pieselor bardului interpretări interesante pentru un public larg și destul de succinte, intrând mai rar în detalii care ar putea să pară excesive, cum ar fi, de pildă, problema, destul de importantă totuși, a datării textelor. Și aici, autorul își expune opțiunile, dar o face rapid preferând să se ocupe mai degrabă de sensul pieselor. (…) Shakespeare rămâne universal, așa cum Adrian Papahagi rămâne și cu acest volum un comentator al său avizat și cu un condei foarte sprinten. Aștept cu interes continuarea seriei.

Citeste mai mult
Horia GÂRBEA
104 views

în revista Apostrof, nr. 8/2024

Cartea Martei Petreu este riguroasă şi amplu documentată, propunând un demers de o luciditate exigentă, nelipsit de reverberaţii afective, empatic-tulburătoare. I se sugerează cititorului, prin interpretări, analize şi argumentaţie logică, legitimarea căutării adevărului adânc al filosofiei lui Blaga, cu exemplară acurateţe şi supleţe a scriiturii.

Citeste mai mult
Iulian BOLDEA
136 views

pe romania-actualitati.ro

Titlul anunță două linii de desfășurare a conținutului cărții, una fiind „viața de zi cu zi”, cealaltă fiind curtea imperială. Autoarea se achită exemplar de ceea ce și-a asumat astfel. Nici una dintre linii nu o domină pe cealaltă, și amândouă se echilibrează și se completează ireproșabil. Dar între ele există o diferențiere importantă.

Citeste mai mult
Ionuț IAMANDI
117 views

pe romania-actualitati.ro

Demersul documentaristic al autoarei este impresionant: el acoperă nu numai nouă sute de ani de istorie, dar și o cazuistică implicând mii, dacă nu cumva zeci de mii de femei care au trăit în această perioadă. Cu toate acestea, autoarea operează cu mai multe filtre, printre care atestarea în scris a evenimentelor relatate, limitarea lor geografică la teritoriul convențional al Angliei, statutul „obișnuit” al femeilor despre a căror viață scrie - cu amendamentul că „obișnuit” în situația de față înseamnă în primul rând „în umbra bărbaților”. A rezultat, în ediția românească în traducerea Ioanei Avădanei, un volum de peste șase sute de pagini, format mare (15x25 cm), cu nouă părți istorice împărțite cronologic, note, ilustrații, bibliografie și index de nume. Philippa Gregory reface în acest fel o evoluție complexă și sinuoasă a rolului social al femeii în societate, de la cucerirea normandă din secolul 11 până în zilele noastre.

Citeste mai mult
Ionuț IAMANDI
114 views
Produs adăugat la favorite

Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor.
Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus.
Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.