în Dilema

Radu Aldulescu își continuă în noul roman epopeea satirică a lumii românești ante- și post-decembriste, dar de data aceasta mută accentele dinspre recuperarea unui tip de marginalitate socială, cu toate ramificațiile ei patologice și picarești, înspre o parabolă puternic îngroșată etico-politic. Intențiile de a proiecta din nou un basorelief întunecat cu profunde implicații morale, întins dincoace și dincolo de ofertanta cezură istorică din 1989, se vede inclusiv din sintaxa și lungimea puțin deranjantă a titlului, preluând în parte retorica desuetă a unui cântec arhicunoscut: Vertijuri, goluri de memorie. Acolo este țara mea.

Citeste mai mult
Adrian G. ROMILA
20 views

în Observator cultural, nr. 1227

Fără a fi un roman propriu-zis, Anton Pann. Până când nu te iubeam ne oferă cea mai corectă și mai amplă descriere a vieții unui autor pe nedrept uitat printre rafturile istoriei literare, de unde se întoarce convingător, printr-o recuperare inteligentă realizată de Cosmin Ciotloș.

Citeste mai mult
Adrian JICU
12 views

în Observator cultural, nr. 1227

Analiza chirurgicală pe care o face, pe parcursul volumului invocat, prezenței ideilor rasiste și eugenice în spațiul românesc, începând cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea și pe parcursul secolului trecut, este de natură să ne conducă spre înțelegerea și explicarea cauzelor răului politic consubstanțial proiectelor de inginerie socială propulsate societal atât de fascismul interbelic, în variatele sale forme, cât și de totalitarismul comunist. Consider că, odată cu apariția acestei cărți, avem de-a face cu o veritabilă turnură istoriografică, în măsură să releve procesul de metastazare a acestui rău în corpul social și să explice rezistența sa, fie și în stare recesivă după ce a căpătat expresii dominante în interbelic și în comunism, până în prezent. Totodată, cred că volumul invocat este și o mărturie inedită cu privire la instituționalizarea etatică a răului, fiind în aceeași măsură o provocare pentru sfera de interes a sociologiei intelectualilor.

Citeste mai mult
Daniel ȘANDRU
18 views

la Radio România Cultural

Dacă ai o poveste bună trebuie să o vinzi, să îi ridici un pic fusta, să dansezi cu ea, să o arunci și să o învârți ca pe pizza, nu să o trântești ca pe un banc sec, spune unul dintre personajele din Chiorpangiu, iar Florin Duțu pare a fi urmat aceleași principii atunci când a scris povestirile sale din cartea aparută la Polirom.

Citeste mai mult
Anamaria SPĂTARU
37 views

pe blog.carturesti.ro

O carte care lucrează cu aceleași substanțe și care numește nenumărate atrocități, în contextul unei istorii a deposedărilor, e În fața lumii lipsite de iubire de Susan Abulhawa (Polirom), o autoare și activistă palestiniană a cărei descoperire, acum câțiva ani, a fost revelatoare pentru mine. Cartea are în centru o luptătoare pentru cauza palestiniană, istoria ei și istoria familiei ei, nevoită să părăsească locurile natale și să ia calea exilului, ca urmare a ocupării israeliene și a agresiunilor constante împotriva populației palestiniene.

Citeste mai mult
Alina PURCARU în dialog cu Ema COJOCARU
39 views

în România literară, nr. 39-40/2024

Interviurile și însemnările din Am reușit să rămân eu însămi dau mărturie despre o dramatică și niciodată încheiată căutare a unui centru structural, despre sinea unuia dintre poeții emblematici ai literaturii noastre contemporane.

Citeste mai mult
Ioan HOLBAN
40 views

în România literară, nr. 39-40/2024

Deși suntem puși în fața a trei scenarii din realități istorice diferite, stilul lui Romila rămâne unitar, schimbând mici accente specifice; e o mișcare inteligentă, care conferă nu doar un echilibru textual atent susținut. Întoarcerea acasă este angrenată în virtualități diferite, care devin niște măști ale unui chip comun, cu multiple fețe recompuse din minuțioase acumulări livrești, ce face din Acasă, departe un roman ce merită toată atenția.

Citeste mai mult
Octavian PLĂIAȘU
49 views

în România literară, nr. 39-40/2024

Ca în proza caracterizată ca minimalistă din ultimele decenii, proza lui Bogdan Răileanu, ca și a altor colegi de generație, mizează pe puterea subtextului, a fragmentarismului, a aluziei care se substituie comunicării directe. Adeseori, textele tind să fie dense și poetice, concentrându-se pe nuanțele și sunetele cuvintelor la fel de mult ca pe sensurile lor. Acest lucru contribuie la crearea unei texturi narative care este atât vizuală, cât și auditivă. Un aer „de Charles Bukowski” plutește peste proza lui Bogdan Răileanu, fără să o influențeze decisiv.

Citeste mai mult
Adrian A LUI GHEORGHE
38 views

în România literară, nr. 38/2024

Experiența de romancier al lui Tudor Ganea îl face să evite parcursul liniar al unui roman-confesiune-biografie, cum sunt multe pe piață, în primul rând, bulversând cronologia, ordinea tipică pentru un bildungsroman, un roman al formării în cheie (auto)biografistă cu un tânăr care parcurge niște etape ale devenirii. Las la o parte că sensul acestei deveniri nu este nici pe deplin ascendent, „formativ”, iar parcursul obstaculat sugerează mai degrabă un eșec, iar personajul pare a fi un looser sau cel puțin unul care are această mentalitate. Însă aceasta este mai degrabă o strategie narativă de rupere a liniarității (…)

Citeste mai mult
Angelo MITCHIEVICI
35 views

în revista Apostrof, nr. 9 (412)/2024

Romanul lui Varujan Vosganian, cu aspect de depoziţie-confesiune, este documentul alert al unei memorii individuale şi colective prin care se derulează un fragment esenţial al istoriei, prin imagini de prim-plan, proiecţii de fundal, flash-backuri ce fixează fluxul unei naraţiuni dinamice, atentă la detalii în aparenţă banale, dar revelatoare, cât şi la portretul de ansamblu al acestei zile esenţiale şi tragice. De fapt, Dublu autoportret. Memoria unei zile are câte ceva dintr-un jurnal sau dintr-o autobiografie, este şi nu este un roman al revoluţiei, după cum are şi accente de reportaj. Cu siguranţă, însă, este o mărturie şi o mărturisire puternică, a unui protagonist care caută adevărul, care are vocaţia adevărului, surprinzând, în succesiuni alerte de imagini filmice, istoria unei zile şi profilul unui destin colectiv aflat la răscruce, căci, scrie autorul, „când ai văzut, nu povesteşti, ci mărturiseşti”.

Citeste mai mult
Iulian BOLDEA
36 views
Produs adăugat la favorite

Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor.
Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus.
Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.