pe fictiunea.ro
Volumul este un bric-à-brac narativ de la un capăt la altul, e format dintr-o suită de decupaje temporale, cu analepse lungi care prezintă un caracter centripet. Altfel spus, totul lucrează pentru coagularea unei imagini explicite a prezentului. (…) Poate una dintre cele mai personale cărți ale autorului, la limită cu autoficțiunea. Autorul poate fi recunoscut cu ușurință în personajul principal, care narează la persoana întâi și preia etape întregi din viața autorului. Inițialele numelor sunt aceleași, parcursul vieții lui Tudor Ganea este ușor recognoscibil la Toma Ionescu.
Citeste mai multîn Matca literară
Scriitor, critic de artă și una dintre cele mai credibile voci ale literaturii române contemporane, Magda Cârneci se remarcă prin stilul său distinct, combinație a sensibilității artistice cu un profund rafinament intelectual. Cunoscută mai ales pentru o poezie cerebrală și emoționantă, care pune accent pe limbajul rafinat și pe explorarea profunzimilor interioare, autoarea realizează echilibrul necesar între lirismul suav și intelectualismul sec, între fragilitatea sentimentului și puterea raționamentului în lirică, pentru ca în proză să-și consolideze statutul de autor postmodern mereu surprinzător, pregătit să experimenteze codificarea discursului realist al parcursului narativ cu sugestia suprarealistă a interpretării la limita cunoașterii umane.
Citeste mai multpe ancasicartile.ro
Umbra vântului este volumul care deschide o întreagă lume. „Înghesuită” cu atâta măiestrie de Zafon în Cimitirul cărților uitate, o serie despre care am auzit atât de multe lucruri bune, lumea asta mi s-a părut magică, plină de un ceva pe care l-am identificat târziu. Și mă tem că nu pe de-a-ntregul. (…) Recomand acest volum cu mult drag! A fost un fel de balsam pe care l-aș folosi la nesfârșit. Abia aștept să mă reîntorc pe străduțele familiare de acum, să descopăr și alte unghere întunecate și alte povești fermecătoare!
Citeste mai multîn Cațavencii
Multele povești de viață din roman sunt comprimate în flash-uri, care dau un ritm îndrăcit Orbirii râurilor, domolit numai de istorisirea miturilor locale și de vocile personajelor care dau glas necazurilor prin care trec și perplexităților pe care li le stârnesc ciocnirile locale dintre civilizația albilor și tradițiile lor. Romancierul e în cartea asta – și se spune că și în majoritatea celorlalte – un antropolog desăvârșit care pricepe cu finețe și putere de pătrundere deosebirile culturale dintre negrii și albii din Mozambic, dar și ceea ce îi face asemănători. Toate astea sunt spuse în Orbirea râurilor fără că autorul să cadă la teorii, ci în limbajul și la puterea de înțelegere a personajelor sale, încât la sfârșitul lecturii rămâi cu o poveste minunată, de neuitat.
Citeste mai multîn Dilema
În special pentru publicul tânăr, noua ediţie a volumului de interviuri şi confesiuni al Ilenei Mălăncioiu (n. 1940) are meritele unei introduceri convingătoare în culisele şi mecanismele politice ale anilor totalitarismului, atunci când până şi ideea propunerii unui volum spre publicare, indiferent că urma să fie respins sau retras ulterior, putea atrage cu sine elaborarea unui dosar de „urmărire operativă” sau, mai grav, înscenarea unui accident de către securiştii care „au urcat după mine în lift şi au încercat să-mi intre cu forţa în casă”.
Citeste mai multpe lapunkt.ro
În Ciuma Camus atinge exemplaritatea tragică ce-l evocă pe Herman Melville, cel din Moby Dick. Oranul este, asemeni oceanului pe care navighează corabia lui Ahab, o pânză menită să cuprindă desenul omului prins în rama mitului şi a epopeii. Detaliul istoric se estompează, în favoarea unui contur de clasicitate greacă. Este ca şi cum zeii ar cobori printre muritori, spre a–i încerca cu teroarea bolii ce se strecoară în oraşul lor fericit.
Citeste mai multîn revista Fictiunea, nr. 206
Într-o lume a indiferenților religioși, sau a celor creștini culturali, contribuția cărții Secularizarea și camuflările sacrului este necesară și atent analizată de autor, dar nu știm cât va conta pentru a revigora sensul sacru al condiției umane. Cartea poate fi o lectură sintetică despre noile haine ale secularizării de refacere a unei ordini religioase în lumea apropiată sau depărtată de noi.
Citeste mai multîn revista Luceafărul de dimineață, nr. 5/2025
Eseistă și traducătoare, publicistă și coordonatoare a unor volume de critică și nu numai, Angela Martin este o autoare care simte pulsul textului, îi înțelege vibrațiile și nu se pierde în efecte naratologice. Tocmai de aceea, cursul epic înlănțuie episoadele narative într-o structură coerentă, alimentată constant de noi detalii sau observații ce închid și deschid la nesfârșit supapa presupunerilor ori a întrebărilor tipic umane. Istoria tot mai antrenantă a unui spectacol de teatru ce pornește ezitant își va croi traiectoria în viața unor studenți atrași de mirajul Occidentului și al exprimării artistice. Poveste în poveste, cu subtilități și semnale cvasicodificate, spectacolul vieții lui Cezar și a camarazilor săi se întrepătrunde cu cel al actorilor pe scenă, formând melanjul comportamental al unei generații la confluența istoriei (…) cartea Angelei Martin poate fi percepută drept o parabolă, așa cum menționează Rodica Zane pe coperta a patra.
Citeste mai multîn revista Apostrof, nr. 5/2025
În noul ei roman (Camping, Iaşi, Polirom, 2025, 246 p.), Lavinia Branişte renunţă la tipologia care o consacrase: tânăra înfruntând provizoratul, amestec de timiditate şi inteligenţă, cu joburi pasagere în corporaţii sau în regim freelance, cu relaţii sentimentale neconcludente. De data aceasta, ia un personaj din planul doi al bine-cunoscutei proze de început, Interior zero (2016), mama protagonistei, una dintre româncele nevoite să-şi caute de lucru în Spania, şi-l aduce la scenă deschisă. Ce reuşeşte în Camping Lavinia Branişte e să dea cel mai bun roman al migraţiei, de la noi, şi o figură feminină memorabilă: Sofia, epitoma femeii/mamei plecate la muncă în străinătate, ca să-şi susţină familia lăsată acasă.
Citeste mai multîn revista ATENEU
Evident, cartea lui Bruce Lincoln este un studiu solid, în care sunt examinate aspecte necunoscute ale vieții lui Mircea Eliade și încercarea de a stabili cui i se datoreazã moartea lui Culianu: Securității române, legionarilor români trăitori în Chicago, logodnicei lui Culianu, Hillary Wiesner, sau văduvei lui Mircea Eliade?
Citeste mai mult