pe citestema.ro
În mare, este despre felul în care Rushdie a supravieţuit atacului din august 2022. Ce aş evidenţia acum este faptul că volumul nu e deloc încă unul menit să-l ţină pe scriitor sus în vânzări. Dimpotrivă, cartea are un mesaj puternic, al supravieţuitorului, şi arată o forţă incredibilă, nealterată.
Citeste mai multpe citestema.ro
Probabil cea mai bună carte a unui scriitor român pe care am citit-o în 2024. Multe proze care mi-au stârnit entuziasmul, pentru că au un firesc al povestirii pe care-l găseşti rar la alţi prozatori de azi. Ochi sensibili la detalii de cuplu şi la tot ce este semnificativ într-o relaţie. În acelaşi timp, senzaţia că povestea era deja acolo, scriitorul nefăcând altceva decât să o transpună pe hârtie. Un fel de magie scriitoricească.
Citeste mai multpe citestema.ro
E o carte despre care pot spune sigur că se întipărește pe retina cititorilor și se reține acolo aproape cu nerușinare. Un roman care pare să ne spună cât de distructivă poate fi dependența și trauma.
Citeste mai multpe alecart.ro
Romanul semnat de Marius Albert Neguț vorbește despre pericolele iminente care există lângă noi, despre relația tată – fiică, despre oameni care nu se tem de nimic. Despre forța răului care sălășluiește în fiecare dintre noi, care în situații limită se rostogolește și ne face să devenim adevărați cerberi. Un roman dureros de sincer, despre puterea sacrificiului, ce radiografiază realitatea în toate formele ei.
Citeste mai multpe alecart.ro
E romanul care în 2024 m-a ajutat să mă redescopăr și să mă reinventez deopotrivă, cel despre care simt că a fost scris pentru mine, pentru suflete ca al meu, sensibile la tot ce înseamnă artă și frumusețe, suflete care amenință să cadă într-o reverie profundă în orice moment al vieții. O operă plină de teorii asupra artei, asupra muzei și a artistului, teorii ale păcatului și ale iubirii care, împreună, alcătuiesc un ansamblu spectaculos de perspective despre universul în sine și însemnătatea sa.
Citeste mai multpe alecart.ro
Consider că valoarea romanului lui Nabokov stă în faptul că produce cititori foarte reactivi. Indiferent de vârstă, de gen sau de preferințe, oricine are răbdarea necesară să pătrundă în mintea lui Humbert Humbert și să se impregneze de atracția sa față de Dolores, infantilizată prin numele ce dă titlul cărții, va trăi emoții puternice, își va forma opinii vocale, își va revitaliza spiritul critic. Este un roman care te obligă să te apropii de el întâi din perspectivă etică, apoi emoțională și de abia la sfârșit analitică – o carte care sparge bariera dintre ceea ce este „permis” și lucrurile despre care „nu se vorbește”.
Citeste mai multpe alecart.ro
O introspecție spectaculoasă, autobiografică, a „copilăriei” – deși autorul susține că nu s-a simțit niciodată copil – și a valențelor gândurilor aproape desprinse de emoție care l-au creat pe Giovanni Papini, eseist italian, critic literar, poet, romancier și, din perspectiva mea după lectura cărții, filosof. Pătrunderea în lumea acestui roman și mai ales în mintea autorului lucid a fost, pentru mine, asemenea unei vizite într-un muzeu.
Citeste mai multpe citestema.ro
Cosmin Perța reușește încă o dată să construiască un (anti)erou șarmant. Prins în tipare behavioriste clasice, Samson cucerește prin spectrul său de umbre sub care deseori par să mocnească și intenții legiuitoare bune, căci neegoiste. Deși la prima vedere dintr-o bucată și maniheist din inerție, personajul lui Perța se dovedește pentru ochiul atent un subiect cu o psihologie complexă, capabil să chestioneze prin exemplul său dileme existențiale complicate. O lectură-răsfăț nu doar pentru literați, ci și pentru sociologi, antropologi, psihologi sau cineaști.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Cartea lui Cezar, al doilea roman al Angelei Martin, vine la doar un an de la debutul său ca prozatoare, cu Valentina, împreună cu care face parte dintr-un proiect romanesc despre comunismul ceaușist. Un roman al mamei și unul al fiului, Aradul și Bucureștiul; aparent o cronică de familie și un bildungsroman, în esență o radiografie atentă și lucidă a unei perioade în care societatea românească încerca să nu-și piardă cu totul reperele morale și civice permanent sabotate, din umbră, de securiști și de informatorii/turnătorii racolați de aceștia. Atenția la detalii și localizarea prin toponime, limbajul dublu, distorsionarea libertății de exprimare și implicit a relațiilor sociale și de familie, viața studențească într-un climat gri, monoton, toate par să contureze atmosfera unei cărți în manieră clasic-realistă. Cu toate acestea, prozatoarea (se) folosește de un motiv literar vechi, dar ingenios inserat în roman, acela al lumii ca teatru, care îi permite astfel să își organizeze alegoric materialul narativ.
Citeste mai multpe alecart.ro
Mai puțin decât dragostea recuperează înțelesul originar al cuvântului ,,dragoste” pe care vechii slavi îl atribuiau unui lucru de mare valoare, dragostea având în romanul lui Bogdan Crețu puterea supraomenească de a rămâne neclintită și indisolubilă în fața suferințelor și ororilor pământești.
Citeste mai mult