pe rasfoiala.com
Paradoxal, Sonia ridică mâna este cea mai amuzantă (și spirituală) carte pe care-am citit-o, din literatura română contemporană. În ciuda faptului că nu sunt de găsit multe lucruri amuzante despre viața Soniei și a oamenilor între care (mai puțin cu care) trăiește – apropiați și îndepărtați. (…) Dacă, asemeni mie, ați ratat inexplicabil cartea Laviniei Braniște – laureată a mai multor premii literare – nu mai întârziați s-o citiți, înainte să-și piardă din „aer”. Are un context istoric bine definit, ale cărui reverberații se vor stinge inevitabil, odată cu trecerea anilor în care Sonia a venit pe lumea literaturii și ca să ne spună niște lucruri care, poate, ne vor fi de folos. Dacă mai știm să mai ascultăm.
Citeste mai multpe filme-carti.ro
Cartea mării a fost concepută deliberat cu această structură, roman vs documentar, ficțiune vs istorie, acțiune vs memorialistică? Da, Cartea mării este puțin din toate aceste lucruri, dar nu este ficțiune. Totul este non-ficțiune. O altă persoană care mi-a luat interviu i-a spus acestei cărți „roman”: ei bine, nu este roman, tot ce este scris în carte s-a întâmplat, dar am încercat să o construiesc aproape de granița ficțiunii. Câteodată a fost privit ca o fantasmagorie. În alt punct al cărții, am utilizat visurile. Unii cred că există o distincție absolută între ficțiune și non-ficțiune, dar eu nu cred asta: cred că am toate instrumentele la dispoziție și ca scriitor de non-ficțiune, acestea nu aparțin doar ficțiunii. Așa că le-am folosit, mai ales că eu consider că am un legământ în a spune adevărul.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Autori români consacrați, alături de scriitori la început de drum, plus prozatori străini, fiecare cu formula, stilul și temele sale, iată ce puteți găsi în Kiwi, într-un mix bine calibrat de coordonatorul antologiei.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
În ultimii ani, Florin Irimia a practicat proza compozită cu multă discreție, primind destul de puțină atenție din partea criticii. Lucrurile s-ar putea schimba acum cu Nu spune asta! (Polirom), cea mai cosmopolită carte a sa, în care toate prozele au același protagonist, Sebastian, pe care-l găsim la diferite vârste, în diverse orașe ale Europei.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
În Raluca nu s-a culcat niciodată cu Tudor (Polirom), Cristina Chira încearcă să capteze, ca într-un soi de capsulă a timpului, specificul experienței de adolescent în anii 2000 și de tânăr aflat la început de drum în anii 2010.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Debuturile absolute din zona prozei scurte sunt și ele de calitate. Un prim volum pe care l-am așteptat cu multă curiozitate a fost cel al lui Gabriel Macsim, Vezi mâinile mele (Polirom), alcătuit din opt povestiri ingenioase, în care autorul investighează potențialitatea miraculosului de a perturba realitatea.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
A rezuma Quilt (Polirom) de Veronica D. Niculescu este extrem de dificil, deoarece cele 25 de povestiri care compun cartea au fost scrise în perioade diferite, în moduri diferite, iar cele trei mari grupaje care au reieșit au, de asemenea, mize diferite. Totuși, dacă ar fi să selectez un numitor comun al textelor, aș alege acel element care o diferențiază pe autoare de mare parte dintre contemporanii săi, și anume sensibilitatea pe care o are față de animale și de natură, în general, care se poate observa în tot ce scrie.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
În Scurt tratat despre animalele care lucrează de acasă (Polirom), Alex Olteanu explorează felurile în care un bărbat tânăr poate fi singur astăzi, cu o scriitură minimalistă, dar de efect.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Una dintre puținele ficțiuni din 2023 care pot fi cu adevărat etichetate drept feministe este Viața e a mea (Polirom) de Emilia Faur. Autoarea glisează cu pricepere prin diferite experiențe și probleme reprezentative ale femeilor de astăzi, de la abuzurile din viața domestică până la nedreptățile din sfera socială, într-o relatare directă și puternică, care nu-și menajează nici personajele, dar nici cititorii.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Un alt personaj memorabil este Samson, protagonistul microromanului ca să nu se aleagă praful de toate (Polirom) de Cosmin Perța. Anti-eroul cărții este un soi de super-erou care nu simte durerea fizică, iar abilitatea aceasta îl ajută să supraviețuiască în mediul toxic în care crește și cu care ajunge să se lupte în final.
Citeste mai mult