pe blog.carturesti.ro
Puține romane din 2023 oferă o experiență de lectură la fel de incitantă precum Neptun ’83 (Polirom) de Liviu Diamandi. Folosindu-se de convenția manuscrisului găsit, în cazul de față jurnalul unei adolescente, fiica unui scriitor din anii ’80, autorul țese o poveste captivantă în jurul unor figuri foarte cunoscute din mediul literar al acelor ani. Bine documentat, romanul are în centrul său mai multe mistere, care îi oferă o stranietate fermecătoare.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Printre cele mai ofertante romane ale anului numărăm și Mai puțin decât dragostea (Polirom) al lui Bogdan Crețu. Vlad, un ultramaratonist celebru, petrece o seară împreună cu Maria, o tânără văduvă, pe care o cunoaște chiar în ziua aceea la o competiție locală. Acesta este pretextul derulării poveștilor celor două personaje principale, prin care autorul juxtapune cele două mari episoade ale istoriei recente a României: comunismul, cu abuzurile realizate de cei puternici, și postcomunismul, cu sărăcia și problemele celor mai puțin norocoși. Dincolo de toate aceste explorări politice și sociale, Bogdan Crețu caută formele și posibilitățile iubirii, precum și problemele relațiilor familiale și limitele acestora.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
George C. Dumitru încheie și el o trilogie informală, ce surprinde, în diferite feluri, metehnele societății contemporane, dintre care ipocrizia este cea mai bine conturată. În Rupturi (Polirom), Daniel, un bărbat de 40 de ani, divorțat și plictisit de viață, este prins într-o mică controversă din interiorul cartierului rezidențial în care trăiește și care-l implică și pe fiul său. Vocea cinică și acidă din cărțile anterioare este înlocuită de o blazare caldă, care lasă loc și de compasiune, precum și de puțină speranță.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
După cum ne-a obișnuit din romanele sale precedente, Andreea Răsuceanu scrie despre memorie și limitele sale, despre pierdere, sub toate formele sale, despre relația dintre timpul și spațiul trăirii, cu un stil care a devenit marcă înregistrată. La acestea se adaugă și tema migrației, abil explorată prin intermediul unui personaj nou, Iana.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Adrian G. Romila își strânge toate atuurile dezvoltate în textele sale anterioare și oferă, cu Acasă, departe, cea mai bună carte a sa, un volum multidimensional, care este, în același timp, roman de aventuri, ficțiune istorică, proză metaficțională, împletind mai multe tradiții, de la cele ale literaturii de gen, trecând prin cea postmodernă și ajungând la douămiism, privind și spre modele străine. Acasă, departe este un volum bine închegat, cu o scriitură care te ține aproape, cu povești cu multe surprize și întorsături de situație, ce-și poartă cititorii prin epoci și spații diferite, de la Dobrogea romană, trecând prin Bucureștiul pașoptist și ajungând la Constanța contemporană.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Cu Stela, Simona Goșu oferă literaturii române un nou personaj feminin memorabil, o menajeră, fostă contabilă, care nu-și pierde doar locul de muncă și poziția socială – firavă, după cum se poate observa –, ci și casa în urma unei retrocedări controversate.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Stela este un roman impresionant prin construcția personajului și prin analiza impactului pe care realitatea îl are asupra unui om simplu, de o simplitate legată mai curând de idealism decât de studii sau de nivel intelectual. Simonei Goșu îi reușește genul acesta de carte la care te gândești cu nerăbdare: ia să vedem ce mai face Stela, o fi spălat căsuța păpușilor?! Și te întrebi câte visuri și câte vise încap într-o casă? Abia la final înțeleg semnificația copertei – imaginea cu iedera cățărată pe o fațadă nobilă, ca un chip de femeie frumoasă, nu tocmai tânără, aș zice chiar obosită de viață, și prin aceasta plină de farmecul pe care o tinerețe arhitecturală nu îl are.
Citeste mai multîn revista Golan
Romanul lui Alex Olteanu, Scurt tratat despre animalele care lucrează de acasă, câștigător al concursului de debut al editurii Polirom, 2023, e un poem al singurătății desăvârșite în care bizarul, absurdul, ridicolul și derizoriul substituie atât realul, cât și ceea ce ar trebui să fie o tinerețe frumoasă și nu este
Citeste mai multîn Cațavencii
Romanul e alcătuit din șase felii de viață – de luni până sâmbătă –, din care se rotunjește tortul amărui al întâmplărilor zilnice ale Stelei și al trecerii sale prin lume. Deși densă, cartea se citește ușor, iar la sfârșitul lecturii ai sentimentul că ai pătruns în profunzimea unei lumi pe care credeai că o cunoști, dar ale cărei dedesubturi, de la caz la caz, cum zice memorabila Stela, ți-au scăpat până acum.
Citeste mai multLa Repubblica
Norman Manea, unul dintre cei mai importanți scriitori ai timpului nostru, a fost de-a-lungul vieții un exilat. Umbra exilată este cea mai recentă și, poate, cea mai revelatoare carte a sa, scrisă cu virtuozitate, inteligență și umor sclipitor. Explorarea subiectului de către Manea este profundă și limpede. Umbra exilată este o capodoperă puternică, un „roman colaj”, cum îl numește Manea, de fapt un colaj de fragmente autobiografice, lecturi eclectice, scene intens satirice, informații documentare, care țin locul unui permis de ședere, al unei scrisori de recomandare și al unor acte de identitate, cerințele vitale și aproape imposibil de obținut ale unui exilat. Aceste ficțiuni birocratice sunt transpuse de mâna talentată a lui Manea într-un Bildungsroman, ca într-un basm.
Citeste mai mult