- ISBN
- 978-630-344-144-3
- An apariție
- 2025
- Număr pagini
- 272
- Tip ediție
- broșată
- Format
- 130x200
- Colecție
- BIBLIOTECA POLIROM > Seria de autor „Albert Camus”
- Domenii
Premiul Nobel pentru Literatură 1957
Traducere din limba franceză și note de Vasile Savin
Ediție îngrijită, prezentată și adnotată de Franck Planeille
„Dragă René,
[…] Timpul nu desparte, nu‑i laş decât pentru cei despărţiţi – Altfel, e fluviu care duce, într‑o aceeaşi mişcare. Ne asemănăm mult şi ştiu că se întâmplă să avem dorinţa de a «dispărea», de a nu fi nimic în fond. Dar de‑ar fi să dispari şi zece ani, tot vei regăsi în mine aceeaşi prietenie, la fel de tânără ca acum câţiva ani, când te‑am descoperit odată cu opera dumitale. Şi nu ştiu de ce, simt că la fel se întâmplă şi cu dumneata faţă de mine.” (Albert Camus)
„Dragă Albert,
Îţi mulţumesc pentru prezenţa dumitale dorită ca un pahar de apă limpede, într‑o dimineaţă de extrem deşert. […] Sunt atât de puţini cei pe care îi iubim cu‑adevărat, şi fără rezerve, care ne lipsesc şi cărora ştim că le lipsim câteodată, tainic, încât cele două senzaţii, cea în sine şi cea pe care o percepem la celălalt, aduc acelaşi elan şi aceeaşi îngrijorare...” (René Char)
„Întâlnirea [dintre Albert Camus şi René Char] precedă prietenia, dar îi conferă tonalitatea aparte ce o poate transforma în fraternitate. Cei care se întâlnesc în 1946 nu sunt doar doi oameni, ci doi imenşi artişti foarte diferiţi unul de celălalt şi totuşi apropiaţi în acest «râu subteran» de care doar operele lor ne pot apropia. Prietenia este atunci acea descoperire ce‑i depăşeşte pe indivizi, care lărgeşte spaţiul fiecăruia ca artist.
[...] Este posibilă fraternitatea între creatori? Întâlnirea dintre doi artişti, iar uneori prietenia, nu poate exista în afara operei pe care o săvârşesc şi care se desăvârşeşte în ei. Iată de ce, fără îndoială, lectura corespondenţei scriitorilor îl dezamăgeşte uneori pe cititor. [...] Această corespondenţă este mărturia unei prietenii care ne hrăneşte meditaţia asupra acelor circumstanţe ce contează cu‑adevărat într‑o viaţă, transfigurând‑o uneori ca pe o şansă fulgurantă.” (Franck Planeille)
- An apariție
- 2025
- Număr pagini
- 272
- Tip ediție
- broșată
- Format
- 130x200
Despre autori

Albert CAMUS (1913-1960), romancier, dramaturg şi filosof francez, a fost una dintre figurile marcante ale secolului XX. Născut în Algeria, a absolvit Universitatea din Alger şi a fost câţiva ani jurnalist la Alger républicain. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial a fost membru al Rezistenţei Franceze şi editor al publicaţiei clandestine Combat. După război a colaborat la publicaţii prestigioase din Franţa, fiind una dintre vocile influente ale stângii democrate. Tot în această perioadă a publicat o serie de romane şi eseuri filosofice care au încă un mare impact, printre care Străinul (1942), Mitul lui Sisif (1942), Ciuma (1947), Căderea (1956), Exilul şi împărăţia (1957). Ca o recunoaştere a valorii şi viziunii sale inovatoare, Camus a primit în 1957, la doar 44 de ani, Premiul Nobel pentru Literatură.

René CHAR (1907-1988) s-a afirmat iniţial ca poet suprarealist, cu volumul Le Marteau sans maître (1934), dar experienţa de luptător activ în Rezistenţa franceză şi tulburările din timpul războiului au contribuit la metamorfozarea stilului său. René Char a devenit un poet al conciziei extreme, al elipsei, un pasionat al perfecţiunii stilistice, cultivând o scriitură transparentă, dar nu mai puţin enigmatică, ermetică pe alocuri şi totuşi reflexivă în cel mai înalt grad. Printre volumele sale reprezentative se numără: Feuillets d’Hypnos (1946), Les Matinaux (1950), À une sérénité crispée (1951), Recherche de la base et du sommet (1955), La parole en archipel (1962). Din prietenia şi colaborarea cu Albert Camus a rezultat albumul fotografic comentat Posteritatea soarelui (1965) – un omagiu adus sudului Franţei şi solarităţii.