Meritul unei asemenea lucrari este de a demonstra ca nu exista o origine a crestinismului, in sensul unui eveniment, personaj sau moment fondator, ci mai degraba origini, reprezentate de un ansamblu de fenomene foarte diverse, desfasurate de-a lungul mai multor secole inainte si dupa Hristos. Traducerea Septuagintei si implicatiile ei culturale, razboaiele iudaice si caderea Masadei, functiile sinagogii, viata istorica a lui Iisus si paralela cu Invatatorul Dreptatii de la Qumran, studiile de „caz” despre Ioan Botezatorul, Iacov, Petru, Pavel, dar si despre Flavius Josephus, Marcion sau Tertulian, arhitectura catacombelor, „aventura” eseniana si provocarile gnosticismului, configurarile doctrinare si triumful calendarului crestin sint numai citeva scene din grandioasa fresca a originilor crestinismului, realizata de cei peste patruzeci de autori ai cartii: arheologi, istorici, exegeti si biblisti de renume. „Exista, din fericire, multe alte moduri de «a face istorie». Istoria nu consta in stabilirea anumitor «fapte istorice» ca «obiective». Cu fiecare operatie efectuata (stringerea izvoarelor documentare, studierea fiecaruia dintre ele, regruparea, sinteza partiala etc.), istoricul intervine, face alegeri si deci indeparteaza elemente, interpreteaza... Pe scurt, el construieste obiectul pe care il studiaza si incearca sa inteleaga. Fiecare din colaboratorii la acest volum a urmat acest demers pentru subiectul pe care l-a tratat, dar a facut si un pas in plus: a incercat sa inteleaga si a facut-o pentru noi, cititorii.” (Pierre Geoltrain)