pe alecart.ro
Romanul semnat de Marius Albert Neguț vorbește despre pericolele iminente care există lângă noi, despre relația tată – fiică, despre oameni care nu se tem de nimic. Despre forța răului care sălășluiește în fiecare dintre noi, care în situații limită se rostogolește și ne face să devenim adevărați cerberi. Un roman dureros de sincer, despre puterea sacrificiului, ce radiografiază realitatea în toate formele ei.
Citeste mai multpe alecart.ro
E romanul care în 2024 m-a ajutat să mă redescopăr și să mă reinventez deopotrivă, cel despre care simt că a fost scris pentru mine, pentru suflete ca al meu, sensibile la tot ce înseamnă artă și frumusețe, suflete care amenință să cadă într-o reverie profundă în orice moment al vieții. O operă plină de teorii asupra artei, asupra muzei și a artistului, teorii ale păcatului și ale iubirii care, împreună, alcătuiesc un ansamblu spectaculos de perspective despre universul în sine și însemnătatea sa.
Citeste mai multpe alecart.ro
Consider că valoarea romanului lui Nabokov stă în faptul că produce cititori foarte reactivi. Indiferent de vârstă, de gen sau de preferințe, oricine are răbdarea necesară să pătrundă în mintea lui Humbert Humbert și să se impregneze de atracția sa față de Dolores, infantilizată prin numele ce dă titlul cărții, va trăi emoții puternice, își va forma opinii vocale, își va revitaliza spiritul critic. Este un roman care te obligă să te apropii de el întâi din perspectivă etică, apoi emoțională și de abia la sfârșit analitică – o carte care sparge bariera dintre ceea ce este „permis” și lucrurile despre care „nu se vorbește”.
Citeste mai multpe alecart.ro
O introspecție spectaculoasă, autobiografică, a „copilăriei” – deși autorul susține că nu s-a simțit niciodată copil – și a valențelor gândurilor aproape desprinse de emoție care l-au creat pe Giovanni Papini, eseist italian, critic literar, poet, romancier și, din perspectiva mea după lectura cărții, filosof. Pătrunderea în lumea acestui roman și mai ales în mintea autorului lucid a fost, pentru mine, asemenea unei vizite într-un muzeu.
Citeste mai multpe citestema.ro
Cosmin Perța reușește încă o dată să construiască un (anti)erou șarmant. Prins în tipare behavioriste clasice, Samson cucerește prin spectrul său de umbre sub care deseori par să mocnească și intenții legiuitoare bune, căci neegoiste. Deși la prima vedere dintr-o bucată și maniheist din inerție, personajul lui Perța se dovedește pentru ochiul atent un subiect cu o psihologie complexă, capabil să chestioneze prin exemplul său dileme existențiale complicate. O lectură-răsfăț nu doar pentru literați, ci și pentru sociologi, antropologi, psihologi sau cineaști.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Cartea lui Cezar, al doilea roman al Angelei Martin, vine la doar un an de la debutul său ca prozatoare, cu Valentina, împreună cu care face parte dintr-un proiect romanesc despre comunismul ceaușist. Un roman al mamei și unul al fiului, Aradul și Bucureștiul; aparent o cronică de familie și un bildungsroman, în esență o radiografie atentă și lucidă a unei perioade în care societatea românească încerca să nu-și piardă cu totul reperele morale și civice permanent sabotate, din umbră, de securiști și de informatorii/turnătorii racolați de aceștia. Atenția la detalii și localizarea prin toponime, limbajul dublu, distorsionarea libertății de exprimare și implicit a relațiilor sociale și de familie, viața studențească într-un climat gri, monoton, toate par să contureze atmosfera unei cărți în manieră clasic-realistă. Cu toate acestea, prozatoarea (se) folosește de un motiv literar vechi, dar ingenios inserat în roman, acela al lumii ca teatru, care îi permite astfel să își organizeze alegoric materialul narativ.
Citeste mai multpe alecart.ro
Mai puțin decât dragostea recuperează înțelesul originar al cuvântului ,,dragoste” pe care vechii slavi îl atribuiau unui lucru de mare valoare, dragostea având în romanul lui Bogdan Crețu puterea supraomenească de a rămâne neclintită și indisolubilă în fața suferințelor și ororilor pământești.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Cu lejeritatea obișnuită, autoarea realizează corespondențe inedite, face salturi în timp, sintetizează opiniile divergente. Aria de cercetare este amplă – de la viața amoroasă a lui Bertrand Russell, se trece la cunoscutul caz al mariajului dintre Simone de Beauvoir și Jean-Paul Sartre, pentru a ajunge cu discuția la căsătoria toxică a lui Tolstoi cu Sonia Behrs. (…) Privirea de ansamblu, capacitatea de a face generalizări și explicarea cazurilor pe înțelesul publicului larg devin atuuri ale cărții. Scrisă în manieră eseistică, cu important suport documentar, cartea Aurorei Liiceanu se dovedește, previzibil, o lectură plăcută și utilă.
Citeste mai multpe citestema.ro
Printr-un stil de scriere curat și plin de umanitate, romanul transcende povestea personală pentru a deveni o reflecție asupra condiției umane, asupra transmiterii și asupra importanței de a recunoaște ceea ce contează cu adevărat înainte de a fi prea târziu. Acest roman ne provoacă să ne întrebăm: am exprimat suficientă recunoștință față de cei care ne-au modelat viața? Totodată, romanul este și o operă profundă și emoționantă care, în ciuda simplității sale aparente, atinge esențialul, amintindu-ne că, deși efemere, cuvintele pot purta o semnificație imensă atunci când sunt încărcate de recunoștință și iubire.
Citeste mai multpe filme-carti.ro
Regăsim în această culegere de povestiri stilul sublim al romanelor lui Zafón. Poezie fară rime, narațiune captivantă, mister, tragedie, umor. Spiritul lui Miguel de Cervantes, care este personaj într-una dintre povestiri, pare a veghea asupra a tot ceea ce a scris autorul. Putem doar să ne imaginăm cum ar fi putut continua traseul său literar. Volumul acesta de povestiri ar fi fost probabil o interesantă anexă la finele tetralogiei, o ocazie de a pătrunde în atelierul de creație al lui Zafón, de a vedea unele dintre schițele impresionantului proiect narativ, de a cunoaște câteva personaje înainte de a capătă complet contur sau altele care nu au intrat până la urmă în cele patru volume de romane. Așa cum a decis soarta, el este o încheiere, un rămas bun, o ultima reverență a unui mare scriitor către cititorii săi.
Citeste mai mult