în România literară, nr. 33/2025
Construind două personaje placide, fără inițiative pulsionale, lectorul de portugheză Fernando și cel de franceză Jean-Paul, comuniști de-a dreptul fervenți într-un București încenușat, reputatul profesor de literatură, criticul și istoricul literar Mihai Zamfir alege o perspectivă altfel, à l’envers, asupra revoluționarului an 1989. (…) Căderea cortinei este o relatare dintr-o nouă perspectivă a unei lumi bine circumscrise, o perspectivă excentrică, pur exercițiu intelectual de mare clasă, cu puterea de a oferi o meditație despre rostul credințelor politice, despre iluziile vieții umane, în toate aspectele sale.
Citeste mai multpe ancasicartile.ro
Jocul îngerului este un roman care are o mulțime de elemente. Fie că vă plac poveștile gotice sau cu accente de dramă, poveștile de dragoste sau thrillerele migălos construite, volumul ăsta este pentru voi. Recomand!
Citeste mai multîn România literară, nr. 33/2025
Foarte bună cunoscătoare a operei și a documentelor legate de viața lui Lucian Blaga, Florina Ilis redă în mod minuțios atmosfera de teroare a epocii. Pentru a conferi cât mai multă autenticitate „romanului”, ea include în narațiune numeroase fragmente din poemele și din ideile filosofice ale omului de cultură. (…) Blaga. În căutarea numelor este o carte-document ce ne lasă să pătrundem în intimitatea unui mare om de cultură. Asemenea lui G. Călinescu, Florina Ilis știe să îmbine calitățile romancierului cu cele ale criticului și istoricului literar.
Citeste mai multpe litero-mania.com, nr. 381-382
În Blazare (titlu care vorbeşte de la sine), Petre Barbu construieşte cu mână sigură un scenariu narativ pe mai multe planuri și cu o diversitate de personaje pitorești, care surprinde cu acuitate starea mentalităţilor şi a societăţii în România postdecembristă: familii sărace şi nefericite, spaimele legate de foamea îndurată în comunism, frustrări şi neajunsuri de tot felul, pe fondul unei degringolade politice (oamenii vechiului sistem sunt încă la putere; unele îmbogățiri sunt de-a dreptul subite, cum este cea a surorii lui Tache, Teodora Enoiu, plecată de acasă cu mulţi ani în urmă şi devenită cea mai bogată femeie de afaceri din oraş).
Citeste mai multpe ancasicartile.ro
Bazat pe evenimente și detalii reale, romanul scris de Simone van der Vlugt este o adevărată lecție de istorie. Asezonat cu dragoste, legături de familie, sacrificii, suferință, curaj și secrete, romanul își cucerește publicul cu fiecare rând. Iar faptul că putem urmări destinul fiicei protagonistei principale, afectată și ea de puținele drepturi ale femeii de la acea vreme, nu face decât să stârnească atât revoltă, cât și recunoștință pentru vremurile în care trăim acum.
Citeste mai multîn Observator cultural. Nr. 1266
O altă apariție editorială ce ne lasă visători, pentru că nu suntem bine orientați pe un subiect puțin ventilat în spațiul public românesc, are un titlu pe cât de interogativ, pe atât de explicativ. Omul evanghelic, încotro? O nouă explorare a comunităților protestante românești (Editura Polirom, 2025) este o atentă radiografie a unei stări de fapt și o ambițioasă întreprindere colectivă coordonată de Dănuț Mănăstireanu și Dănuț-Vasile Jemna. O binevenită prezentare a autorilor, 20 cu totul, care mai de care mai școlit, cu utile informații biobibliografice puse chiar în deschiderea masivului op – aproximativ 650 de pagini –, ne ușurează efortul de a pătrunde în miezul acestui complex și, de ce nu, inedit studiu.
Citeste mai multîn România literară, nr. 32
Un volum care se poate citi prin multiplele sale trimiteri: la tipuri de existență – sau la tipuri de poezie și de poeți – aici, în această ultimă posibilitate de lectură putând fi inclusă și autoprezentarea de pe clapeta volumului: „L-am întrebat pe Dumnezeu/ Doamne, ce poet îți place, eu?/ Și Domnul mi-a răspuns: da, tu./ Și altul? Altul nu” – o semnificativă exprimare a derizoriului poetastrului generic, de ieri și de astăzi. Dan Sociu, un poet valoros în fiecare volum.
Citeste mai multpe bookhub.ro
Unele povestiri din acest volum cu titlu neobișnuit de frumos se citesc prin strictă raportare la context. Cititorul tânăr are nevoie de o minimă decodare pentru a înțelege o lume care avea ea însăși, prin felul în care a funcționat, o doză de univers ireal. Invitația la discuția de după lectura prozelor din Roșu, roșu, catifea mi se pare evidentă. Coșmarul este greu de explicat celor care nu l-au trăit, dar poate fi descris, în elementele sale esențiale, așa cum dovedesc aceste povestiri despre o vreme când nimic din ceea ce avea să urmeze nu era încă evident. Temele epocii totalitate, încă dureroase pentru societatea românească, sunt abordate tranșant, ca într-o operație fără anestezie: sărăcia din familiile cu mai mulți copii, politica demografică și consecințele ei dramatice, traiul la bloc, abuzul autorităților, cartierele gri, lipsa libertății elementare, supravegherea generalizată a diferitelor categorii sociale, criza de alimente, lipsa speranței.
Citeste mai multîn revista ATENEU
Evident, autoarea volumului pe care vi-l prezint sub forma invitației la lectură nu e nici pe departe străină de toate aceste concepte-realități. Obișnuită atât cu reperele filozofiei, cât și cu cele vehiculate de lumea artelor vizuale, fiind o prezență cu state vechi în lirica românească contemporană de foarte bună calitate, Magda Cârneci ne amintește în volumul de proză scurtă Scurte scenarii inițiatice că frumusețea și rodul lumii în care trăim pot fi cunoscute nemijlocit, că viața ar trebui să nu fie altceva decât o sumă de bucurii și experiențe asumate.
Citeste mai multîn revista Ramuri, nr. 7/2025
Noul roman, Căderea cortinei, este un fel de addendum la În aşteptare. Într-o eventuală scenarizare, de genul Anul Nou care n-a fost, ar putea reprezenta un al cincilea segment, poate cu două subsegmente. Peisajul e acelaşi, dar imaginea e mai tremurată, căci România lui Ceauşescu e privită atât din interior, cât şi din exterior, atât pragmatic, cât şi ideologic, atât cu speranţă, cât şi cu teamă, amândouă ambigue, cu multă simpatie, dar şi cu oarecare dispreţ.
Citeste mai mult