Traducere din limba italiana si note de Cerasela Barbone
Aventura, sentiment, lacrimi si risete, emotia cinematografului si minunile unei natiuni care reusea sa viseze cu ochii deschisi, cu ajutorul celui mai iubit vagabond din toate timpurile.
Intr-o seara de Craciun, Moartea il viziteaza pe Charlie Chaplin in casa lui din Elvetia. Marele actor si regizor e trecut de optzeci de ani, dar are un fiu inca mic si ar vrea sa-l vada crescind. Intr-o clipa de curaj, Chaplin ii propune un pact Batrinei Doamne: daca va reusi sa o faca sa rida, va cistiga inca un an de viata. Incepe astfel un dans cu Moartea, iar in noaptea aceea nu-l va salva tehnica experimentata a actorului, ci comicul involuntar stirnit de suferintele virstei. Dar problema e departe de a fi rezolvata: an dupa an, de Craciun, Batrina se va intoarce sa-l ia, asa ca va trebui sa-i provoace macar un hohot de ris. In asteptarea intilnirii fatale, Chaplin ii scrie fiului o scrisoare lunga si plina de pasiune. Vrea sa-i spuna povestea reala a trecutului sau, cea pe care nimeni n-a auzit-o vreodata, si iata ca din cuvintele sale se intrupeaza aventura rocambolesca a unei vieti si tabloul unei epoci revolutionare.
„Roman pasionant si nostalgic, Ultimul dans al lui Charlot aluneca gratios prin biografia lui Charlie Chaplin fara sa se lase coplesit de renumele personajului legendar. Stassi se dovedeste un povestitor atent, care nu se pierde in detalii, prelungind mitul lui Charlot intr-o naratiune pe cit de puternica, pe atit de subtila.” (Il Messaggero)
„O carte incintatoare, Ultimul dans al lui Charlot omagiaza unul dintre geniile secolului trecut, care continua sa influenteze si astazi gustul contemporanilor.” (Giornale di Brescia
Stassi evocă pe îndelete tinerețea lui Chaplin și începuturile cinematografiei americane, ficționalizînd într-o manieră aproape romantică, dar menținînd cu finețe un ton realist. Fiecare frază se constituie ca un semn de recunoștință, de respect pentru caraghiosul Charlot. Romanul relevă atracția irezistibilă a cinemaului, umanu
Este un Charlie Chaplin imaginat de Fabio Stassi, care s-a pus atit de bine in pielea actorului cu melon si baston de bambus, incit ramii cu impresia ca l-ai avut in fata ochilor pe insusi magicianul pantomimei. Cu fiecare pagina citita, aceasta iluzie a realului te va transporta in vila din Elvetia, unde protagonistul isi asteapta moartea, incit v
Stassi evoca pe indelete tineretea lui Chaplin si inceputurile cinematografiei americane, fictionalizind intr-o maniera aproape romantica, dar mentinind cu finete un ton realist. Fiecare fraza se constituie ca un semn de recunostinta, de respect pentru caraghiosul Charlot. Romanul releva atractia irezistibila a cinemaului, umanul in formele lui si
Fabio Stassi ne plimba prin biografia lui Charlie Chaplin ca un iluzionist printr-un parc de distractii in care nu stii niciodata ce te asteapta dupa coltul urmator sau cite fatete ale sufletului iti vei deslusi, fara sa vrei, in sala oglinzilor. Pentru ca, fara sa se lase coplesit de renumele personajului Chaplin, el ni-l recompune pe Charlot din
Charlie Chaplin reuseste sa pacaleasca Moartea, facind-o sa rida. Obtine astfel o aminare de un an, ragaz pe care-l va folosi scriindu-si povestea vietii, altfel decit a auzit-o cineva vreodata. Romanul este construit pe structura unui scenariu de film.
Printre intimplarile povestii propriu-zise, spuse cu mult umor, dar care in acelasi timp antreneaza mintea cititorului suficient de mult pentru a place personajul (trecind peste faptul ca el se numeste Charles Chaplin) si a simpatiza cu incercarile sale de a supravietui in lumea dura de la granita secolelor al XIX-lea – al XX-lea, gasim, prin
Ultimul dans al lui Charlot e o carticica melancolica si nostima, cu un pic de slapstick si cu un pic de drama, o lectura usoara si placuta, care o sa va faca, imediat ce veti intoarce ultima fila, sa rascoliti videoteca dupa filmele lui Chaplin.
Povestea lui Charlie Chaplin este un paradox de la inceput si pina la sfirsit: smulgind milioane de risete prin comedia de a arata ,,meschina imperfectiune a lumii”, Charlie a fost ,,un om teribil de serios si obsedat de perfectiune”, cu o viata in care notele de tristete sint mai intilnite decit zimbetele, in care problemele de increde
Ultimul dans al lui Charlot inventeaza niste coincidente intre biografia si filmografia lui Chaplin, contemplindu-le apoi cu convingerea ca „toate coincidentele au un suflet”. Straniu rezon pentru o fictiune, dar functional! E ca si cum cineva ti-ar descrie o icoana, fabulind asa de mult si de bine, ca-ti faci cruci; dupa care iti zici
Ultimul dans al lui Charlot nu este un roman numai despre Chaplin si a sa „inspaimintatoare neimpacare cu lumea”, ci si un omagiu adus cinemaului, vazut nu neaparat ca o arta, ci drept o incercare in egala masura patetica si sublima a omului de a opri timpul in loc. De a da memoriei o sansa. De a lasa ceva in urma lui. De a stabili acel
Mi-ar placea sa am un stil arid si sobru. Ca cititor, e stilul pe care-l prefer. Descrierea personajelor folosind putine adjective, facindu-le sa se miste si atit. Dar inca sint foarte departe. Lucrez mult asupra frazei, asupra pozitionarii si sunetului fiecarui cuvint in parte. Inca folosesc prea multe, prea multe adjective. Sicilienii sint baroci
Fabio Stassi este un scriitor pentru care [...] creatia literara inseamna un amestec de fictiune si adevar istoric. El simte ca are libertatea de a reinventa o realitate obiectiva cu scopul de a ne dezvalui o lume posibila, alternativa in care sint pastrate, cu grija, visele, dorintele si nazuintele sufletului uman.
Fabio Stassi s-a nascut in 1962 la Roma, intr-o familie cu origini siciliene. A debutat cu romanul Fumisteria (2006), distins cu Premiul Vittorini pentru debut. Urmatorul roman, È finito il nostro carnevale (2007), s-a bucurat de o atentie deosebita din partea presei italiene datorita subiectului insolit (protagonistul este autorul celebrului furt al Cupei Jules Rimet, primul trofeu al campionatului mondial de fotbal). A mai publicat La rivincita di Capablanca (2008), despre viata campionului cubanez de sah Jose Raúl Capablanca, pentru care a primit Premiul Palmi si Premiul Coni pentru Cea mai buna scriere cu subiect sportiv, si volumul Holden, Lolita, Živago e gli altri. Piccola enciclopedia dei personaggi letterari (2010). In anul 2012 ii apare romanul Ultimul dans al lui Charlot, care face senzatie in lumea editoriala, drepturile de traducere fiind achizitionate imediat in treisprezece tari. A colaborat la diverse cotidiene si reviste si a scris texte pentru melodiile cintaretei si compozitoarei italiene Pilar. Fabio Stassi si-a scris majoritatea cartilor in tren, in timpul navetei intre Viterbo, unde locuieste, si Roma, unde lucreaza.
Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor. Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus. Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.