in Observator cultural nr. 701
Importanta este aceasta memorie creatoare, chiar fara sa stim. Memoria noastra este scriitorul din noi, artistul din noi. Acest creator ia trecutul si creeaza ceva cu el. Dar nu toata lumea poate povesti. Daca v-as cere sa-mi povestiti episodul cel mai fantastic din copilaria dumneavoastra, mi-ati spune ca a fost o zi pe malul marii, la Constanta,
Citeste mai multin Apostrof nr. 11
In aceasta carte facuta din module independente, care pot fi citite si separat, lectura intregului pune in valoare tonurile diferite pe care le are prozatoarea, foarte bune fiind acele capitole despre grotescul lumii trecute. Stilistic vorbind, desi acest roman al Ruxandrei Cesereanu continua tonalitati din alte romane ale ei, el aduce si un sunet
Citeste mai multpe ziarulmetropolis.ro
Numai ca, in mod misterios, reuseste sa convinga, cel putin la momentul lecturii. Si asta se datoreaza, cred, stilului inconfundabil, amestec de limbaj gazetaresc de opinie si literatura condensata – plastic, direct si taios ca lama unui cutit. Dar si unei capacitati unice de a distinge esentele si de a le scoate la suprafata, acolo unde cei
Citeste mai multin Romania literara, nr. 48
Criteriul din care Andrei Oisteanu isi face o busola menita a-l orienta in luxurianta temelor e distinctia dintre ordine si dezordine, haosul fiind latura maligna a lumii, in vreme ce cosmosul (numele grecesc pentru ordine) e partea benigna. Asa se ivesc personajele negative din cultura traditionala: cine e de partea haosului (anarhiei) e malefic,
Citeste mai multin Ramuri nr. 11
Iar ceea ce confera caracter unitar si originalitate prozei lui Varujan Vosganian, dincolo de orice tematica, tocmai aici se gaseste: in viziunea asupra lumii ca univers multidimensional si palimpsestic (in care se poate urca si cobori in timp, „ca pe un stilp de lumina”, in care orice tip uman isi are modelul intr-o carte). Viziune car
Citeste mai multin Ramuri
Sau as mai compara prozele sale din acest nou volum cu desenul dintr-un covor oriental, bogat in ornamente, geometrizat si atent la detalii, cu o fantezie care surprinde si, in acelasi timp, incarcat de semne. Si cum mai este, apoi, Varujan Vosganian, autorul, in aceste proze? E poliedric. Totodata, e pluristratificat, complex, plin de nise si de f
Citeste mai multin Cultura nr. 44
Ce a fost, cum a fost e cartea de lamuriri, clarificari, reglari ale trecutului ale unui mare profesor roman de teorie si istorie literara, fost comunist (a prins si o scurta perioada de ilegalist), detinator de functii importante in organizatia tineretului comunist, apoi in Ministerul Culturii in vremea lui Dej. Paul Cornea de vorba cu Daniel Cris
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Personajele creionate de Reza – sot, sotie, mama, fiica, tata, fiu, amant(a), multiplicate de citeva ori in scenografii diferite, in Fericiti cei fericiti – vers-motto din Borges („Fericiti cei iubiti si cei iubitori / si cei care se pot lipsi de iubire. / Fericiti cei fericiti.”) sint de fapt piese dintr-un mare puzzle uman
Citeste mai multin Suplimentul de cultura nr. 420
Nu poezia, ci proza scurta mi s-a parut dintotdeauna cel mai neindreptatit gen literar. Poetii au festivaluri, premii speciale si burse, reviste si colectii editoriale, poetii sint tradusi si invitati sa citeasca peste tot, pe cind povestitorii nu au nimic din toate acestea. (...) Tin sa subliniez faptul ca aceasta antologie este o premiera. Niciod
Citeste mai multin Suplimentul de cultura nr. 420
Nu stiu, dar cred ca daca Best of sta, fie si inconstient, ca un arc peste timp, sub semnul acestui adevarat manifest al prozei scurte care a fost Desant, nu cred ca poate sa fie decit de bun augur. Ceea ce nu inseamna, fireste, ca antologia coordonata de Marius nu are forta necesara de a face istorie (literara), chiar si scoasa din acest context.
Citeste mai mult