- ISBN
- 978-630-344-002-6
- An apariție
- 2024
- Lună apariție
- 8
- Număr pagini
- 928
- Tip ediție
- broșată
- Format
- 130x200
- Colecție
- BIBLIOTECA POLIROM > Actual
- Domenii
National Book Award 1974
Traducere din limba engleză și note de Rareș Moldovan
Considerat o capodoperă a postmodernismului, Curcubeul gravitaţiei este unul dintre marile romane ale literaturii universale. Titlul romanului se referă la arcul de fum pe care îl lasă în urmă rachetele V2 şi totodată – în viziune parodică – la semnul pe care i-l trimite Dumnezeu lui Noe când îi promite că nu va mai distruge niciodată omenirea. Tyrone Slothrop, protagonistul, este militar în Londra anului 1944 şi are o problemă bizară: de câte ori se simte excitat, explodează o bombă. Superiorii săi din cadrul armatei îl ţin sub observaţie, încercând să găsească explicaţia acestui fenomen straniu. Dar asta este doar o piesă a marelui puzzle şi, aşa cum aflăm curând, fiecare eveniment din intriga infinit de complicată a romanului, oricât de izolat ar părea, este conectat la o reţea de dimensiuni colosale, ţelul suprem fiind acela de-a arunca lumea în aer cu o ultimă rachetă devastatoare. Ca întotdeauna în cărţile lui Pynchon, nu există un singur fir narativ, o singură poveste, ci o proliferare de personaje şi evenimente care torturează şi fascinează cititorul cu sugestii, referinţe, calambururi şi bancuri, punându‑i la încercare puterea de înţelegere.
„Sentimentul pe care se întemeiază literatura lui Pynchon nu este nostalgia nabokoviană, ci teama de vid, care transpare în redarea megalomaniei paranoide, în construcţia adevăratelor şi falselor intrigi, în inventarele epice, în simbolurile şi metaforele unificatoare, debordanta energie verbală, descrierile detaliate ale unor decoruri naturale sau artificiale şi subculturi de diverse tipuri, în umorul adolescentin şi duritatea care duce la orgii agrementate cu alcool şi droguri, perversiuni sexuale şi inversiuni de roluri şi, în sfârşit, în preocuparea obsesivă pentru convertirea sadomasochistă a cărnii în materie moartă. Pynchon nu creează personaje în sensul obişnuit al termenului, ci nişte făpturi mecanice puse în mişcare de o comică frenezie sau o angoasă nelămurită.” (The New York Times)
„Un roman uluitor, comparabil ca valoare cu Moby Dick şi Ulise, care-şi poartă protagoniştii într-o cursă frenetică, presărată cu false indicii, deghizări, scenarii înspăimântătoare şi contrascenarii comice, pentru aflarea codului de lansare a fatalei Rachete.” (Vogue)
„Pynchon a creat o vastă urzeală de erudiţie şi comic bulevardier, colorată cu un strop de paranoia şi obsedată de entropie.” (The Guardian)
- An apariție
- 2024
- Lună apariție
- 8
- Număr pagini
- 928
- Tip ediție
- broșată
- Format
- 130x200
Despre autori
Thomas PYNCHON (născut în 1937 la New York) este unul dintre cei mai importanţi scriitori americani contemporani. Alături de John Barth, Kurt Vonnegut şi Donald Barthelme, se numără printre întemeietorii postmodernismului literar. Descendent al primului val de colonişti (strămoşul său, William Pynchon, a debarcat în America de Nord în 1630), este considerat o legendă vie a culturii americane, în parte şi datorită misterului cu care a ştiut să-şi înconjoare existenţa: nu apare în public, nu acordă interviuri, rupând doar arareori tăcerea prin publicarea unei noi şi surprinzătoare cărţi. Traduse pretutindeni în lume, romanele sale – V. (1963; Polirom, 2006), Strigarea lotului 49 (1966; Polirom, 2006, 2018), Curcubeul gravitaţiei (1973; Polirom, 2010), Vineland (1990), Mason & Dixon (1997), Against the Day (2006), Viciu ascuns (2009; Polirom, 2022), Bleeding Edge (2013) – extind şi fluidizează frontierele genului: în cadrul tradiţional al poveştii poliţiste sau de spionaj sunt inserate elemente aparţinând unor domenii dintre cele mai variate (politică, fizică cuantică, matematică, muzică, istorie, teoria comunicării).