- La reducere!
- ISBN
- 978-973-46-7853-2
- An apariție
- 2019
- Lună apariție
- 5
- Număr pagini
- 328
- Tip ediție
- broșată
- Format
- 130x200
- Colecție
- -
- Domenii
Premiul „Alexandru Piru” al Muzeului Național al Literaturii Române, ediţia 2020
Premiul „Ion Negoiţescu” al Revistei Apostrof 2019
„Dimineaţa actriţelor este admirabilă, realizată cu multă ştiinţă de carte, dar făcută, cum ar zice unul dintre maeştrii autoarei, I.L. Caragiale (din al cărui «clan», n-am nici un dubiu, Anca Haţiegan face parte), cu meşteşug clasic, cu cusătura pe dedesubt, o ştiinţă pusă, aşadar, mereu în slujba subiectului, fiind, astfel, o carte doldora de idei şi de viaţă, cu o narativitate (cu o plăcere de a povesti şi de a înscena) ascunsă şi, deopotrivă, captivantă.” (Sanda Cordoş)
„Într-o direcţie inaugurată de Jung şi discipolii săi, Anca Haţiegan întreprinde în Dimineaţa actriţelor o adevărată Nekyia, invocînd şi readucînd printre noi spiritele unor artiste care, în condiţiile nefavorabile ale începuturilor teatrului românesc, au dus existenţe precare, marcate de suferinţă. Căci vocaţia lor creatoare nu s-a putut împlini pe de-a-ntregul în acest context neprielnic, iar sacrificiile lor au rămas în mare parte nerăsplătite. Abia acum, reînviate în paginile acestei cărţi, ele primesc recunoaşterea binemeritată, recăpătîndu-şi chipul şi identitatea care începuseră să se şteargă din memoria publicului încă din timpul ultimelor lor zile de viaţă. Anca Haţiegan îşi dezvăluie, prin minuţia documentării şi pasiunea recuperării trecutului, afinităţile cu Ioan Massoff, marele istoric al teatrului românesc.” (Ion Vartic)
- An apariție
- 2019
- Lună apariție
- 5
- Număr pagini
- 328
- Tip ediție
- broșată
- Format
- 130x200
Despre autori
Anca Haţiegan este licenţiată în teatrologie (2000) şi în filologie (2003) la Facultatea de Litere a Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj. Predă istoria teatrului la Facultatea de Teatru şi Film din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai”. Este membră a grupării literare „Echinox”. Doctor în Filologie cu teza Teatralitate şi roman sub regimul comunist, publicată ulterior sub titlul Cărţile omului dublu (2010). Volumul a fost distins cu premiul „Marian Papahagi” pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Cluj, pe 2010, şi nominalizat la Gala Tînărului Scriitor, premiile revistei Observator cultural, premiul CriticAtac, premiile Asociaţiei de Literatură Generală şi Comparată din România, Marile Premii Promethevs. A dramatizat romanul Întîlnirea de Gabriela Adameşteanu, în colaborare cu autoarea. Un spectacol-lectură cu această piesă, în regia Cătălinei Buzoianu, a avut loc la Teatrul Odeon din Bucureşti pe 16 mai 2006. Piesa a fost montată şi la Teatrul Naţional Radiofonic (2007), spectacolul fiind nominalizat la Premiile UNITER. A semnat contribuţii în numeroase volume colective, printre care: Analele Sighet 10 (2003), România înghesuită. Cutii de chibrituri, borcane, conserve (ipostaze ale ghetoizării în comunism şi postcomunism) (2006), Viaţa teatrală în şi după comunism (2006), T(z)ara noastră. Stereotipii şi prejudecăţi (2007), Anunţuri mortuare în Re major (2008), Cărţile supravieţuitoare (2008), Das rumänische Theater nach 1989. Seine Beziehungen zum deutschsprachigen Raum (2010), Ghid de supravieţuire pentru teatrologi (2014), Mică istorie a unui secol mare (2018), Echinox 50 (2018). Dimineaţa actriţelor a primit de curînd Premiul „Ion Negoiţescu” al Revistei Apostrof, pe anul 2019, volum considerat fundamental pentru istoria teatrului românesc.