in Romania literara nr. 30
Lectura acestui splendid volum de virtuozitati caligrafice ne invata cum sa devenim niste buni cititori, redescoperindu-l pe Emil Brumaru, fericitul devorator de carti, cu singuratatea si nefericirile lui cu tot.
Citeste mai multin Romania literara nr. 31
Oricit m-am straduit sa citesc estetic Vrajmasul, ca pe o fictiune iesita din imaginatia lui Liviu Ioan Stoiciu, pina la urma am abdicat in fata evidentei: volumul e un testimoniu cu tenta autobiografica la capatul caruia cititorul ramine cu convingerea ca a tinut in mina un jurnal travestit in roman.
Citeste mai multin Romania literara nr. 31
(...) „Presarata cu tot soiul de neasteptate gingasii”, Valea rea pune citeva intrebari: „Care sint lucrurile ce conteaza cu adevarat? Ce facem cu timpul pe care-l (mai) avem? Mai credem in miracole? Mai e natura un spatiu privilegiat? Avem puterea de a ne detasa, fie si doar pentru citeva clipe, de necazurile noastre? Indraznim,
Citeste mai multin Romania literara nr. 36
Oamenii isi mostenesc nu doar trasaturile, ci si povestile, asa ne asigura autoironicul narator din romanul lui Octavian Soviany, atunci cind alege sa fie una dintre voci. Personajele sale o probeaza din plin, acompaniate sonor de cintecul Lili Marlene, atit de popular intre soldatii din Wehrmacht. Am putea incerca si noi sau macar ne-am putea imag
Citeste mai multin Romania literara nr. 38
Cu Sindromul Robinson, Radu Mares se dovedeste un prozator total, apt deopotriva de constructii epice ample (ca in romanul, din 2010, Cind ne vom intoarce) si de proze de o sofisticata, la rindul ei construita autenticitate. Lectura cartii ii face imediat perceptibile calitatile si meritele: simtul observatiei si finetea sugestiilor comportamentist
Citeste mai multin Romania literara nr. 38
O carte vie, cu verva polemica, a unui elegiac ofensiv, animat de „ginduri sfinte, convorbind cu idealurile” umanist-estetice.
Citeste mai multin Romania literara nr. 40-41
Distopia basarabeana a lui Iulian Ciocan tinteste in cele din urma sufletul larg moldovenesc. Eroii lui au in comun prabusirea in vise premonitorii: traitori ai cosmarescului, ei nu mai pot dilua realitatea in niciun sens moral. Descumpaniti, cauta dialogul cu un geaman, pentru ca repede tamaduiti ei sa pregateasca razbunari sofisticate. Finalul al
Citeste mai multin Romania literara nr. 42
Ion Iovan dovedeste o uimitoare capacitate empatica si realizeaza un adevarat tur de forta romanesc (narativ, retrospectiv, introspectiv). MJC contine, in egala masura, o fresca istorica si de moravuri sociale, o biografie fictionalizata, o proza de analiza moral-psihologica. O lume pentru un personaj si un personaj cit o lume.
Citeste mai multin Romania literara nr. 43
Ce leaga romanul de Simion liftnicul are a face cu Bacaul unor indivizi satui de conditia provizoratului; sau, dintr-un alt punct de vedere, arata cealalta optiune la salvarea prin credinta: sarlatanul. Incolo, umorul e negru si inecacios, cinismul devorator, iar fauna sociala – ocupata cu echilibristica incremenirii – refuza misticismu
Citeste mai multin Romania literara nr. 43
(...) volumul de azi reuseste performanta de a-si arunca protagonistul in lume, de a popula lumea lui Mateiu Caragiale cu personaje pe care imaginea standard le excludea dintru-nceput. E faimos portretul pe care, in Istoria... sa i-l face Calinescu. De la distanta, ca si cum cei doi ar fi trait in universuri disjuncte. Ei bine, Ion Iovan le unifica
Citeste mai mult