pe blog.carturesti.ro
A rezuma Quilt (Polirom) de Veronica D. Niculescu este extrem de dificil, deoarece cele 25 de povestiri care compun cartea au fost scrise în perioade diferite, în moduri diferite, iar cele trei mari grupaje care au reieșit au, de asemenea, mize diferite. Totuși, dacă ar fi să selectez un numitor comun al textelor, aș alege acel element care o diferențiază pe autoare de mare parte dintre contemporanii săi, și anume sensibilitatea pe care o are față de animale și de natură, în general, care se poate observa în tot ce scrie.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
În Scurt tratat despre animalele care lucrează de acasă (Polirom), Alex Olteanu explorează felurile în care un bărbat tânăr poate fi singur astăzi, cu o scriitură minimalistă, dar de efect.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Una dintre puținele ficțiuni din 2023 care pot fi cu adevărat etichetate drept feministe este Viața e a mea (Polirom) de Emilia Faur. Autoarea glisează cu pricepere prin diferite experiențe și probleme reprezentative ale femeilor de astăzi, de la abuzurile din viața domestică până la nedreptățile din sfera socială, într-o relatare directă și puternică, care nu-și menajează nici personajele, dar nici cititorii.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Un alt personaj memorabil este Samson, protagonistul microromanului ca să nu se aleagă praful de toate (Polirom) de Cosmin Perța. Anti-eroul cărții este un soi de super-erou care nu simte durerea fizică, iar abilitatea aceasta îl ajută să supraviețuiască în mediul toxic în care crește și cu care ajunge să se lupte în final.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Puține romane din 2023 oferă o experiență de lectură la fel de incitantă precum Neptun ’83 (Polirom) de Liviu Diamandi. Folosindu-se de convenția manuscrisului găsit, în cazul de față jurnalul unei adolescente, fiica unui scriitor din anii ’80, autorul țese o poveste captivantă în jurul unor figuri foarte cunoscute din mediul literar al acelor ani. Bine documentat, romanul are în centrul său mai multe mistere, care îi oferă o stranietate fermecătoare.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Printre cele mai ofertante romane ale anului numărăm și Mai puțin decât dragostea (Polirom) al lui Bogdan Crețu. Vlad, un ultramaratonist celebru, petrece o seară împreună cu Maria, o tânără văduvă, pe care o cunoaște chiar în ziua aceea la o competiție locală. Acesta este pretextul derulării poveștilor celor două personaje principale, prin care autorul juxtapune cele două mari episoade ale istoriei recente a României: comunismul, cu abuzurile realizate de cei puternici, și postcomunismul, cu sărăcia și problemele celor mai puțin norocoși. Dincolo de toate aceste explorări politice și sociale, Bogdan Crețu caută formele și posibilitățile iubirii, precum și problemele relațiilor familiale și limitele acestora.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
George C. Dumitru încheie și el o trilogie informală, ce surprinde, în diferite feluri, metehnele societății contemporane, dintre care ipocrizia este cea mai bine conturată. În Rupturi (Polirom), Daniel, un bărbat de 40 de ani, divorțat și plictisit de viață, este prins într-o mică controversă din interiorul cartierului rezidențial în care trăiește și care-l implică și pe fiul său. Vocea cinică și acidă din cărțile anterioare este înlocuită de o blazare caldă, care lasă loc și de compasiune, precum și de puțină speranță.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
După cum ne-a obișnuit din romanele sale precedente, Andreea Răsuceanu scrie despre memorie și limitele sale, despre pierdere, sub toate formele sale, despre relația dintre timpul și spațiul trăirii, cu un stil care a devenit marcă înregistrată. La acestea se adaugă și tema migrației, abil explorată prin intermediul unui personaj nou, Iana.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Adrian G. Romila își strânge toate atuurile dezvoltate în textele sale anterioare și oferă, cu Acasă, departe, cea mai bună carte a sa, un volum multidimensional, care este, în același timp, roman de aventuri, ficțiune istorică, proză metaficțională, împletind mai multe tradiții, de la cele ale literaturii de gen, trecând prin cea postmodernă și ajungând la douămiism, privind și spre modele străine. Acasă, departe este un volum bine închegat, cu o scriitură care te ține aproape, cu povești cu multe surprize și întorsături de situație, ce-și poartă cititorii prin epoci și spații diferite, de la Dobrogea romană, trecând prin Bucureștiul pașoptist și ajungând la Constanța contemporană.
Citeste mai multpe blog.carturesti.ro
Cu Stela, Simona Goșu oferă literaturii române un nou personaj feminin memorabil, o menajeră, fostă contabilă, care nu-și pierde doar locul de muncă și poziția socială – firavă, după cum se poate observa –, ci și casa în urma unei retrocedări controversate.
Citeste mai mult