Romanul Herina este oarecum atipic, fiind alcatuit din proze disparate, fragmente de jurnal si de scrisori, nu exista alt personaj care sa defineasca volumul in afara de o comunitate aflata la granita istoriei, cea a oraselului care a dat titlul cartii. De altfel, asa cum spuneam mai sus, orasul este „plasmuit”, imaginat (desi exista un sat Herina in judetul Bistrita-Nasaud, numele localitatii venind din limba celta, „halina” insemnind „sare”). Ei bine, oraselul nostru face parte din Maramuresul istoric, cel care facea parte pina in 1918 din Imperiul Austro-Ungar, iar mai apoi a fost impartit intre Romania (circa o treime) si Polonia (apoi U.R.S.S., apoi Ucraina, celelalte doua treimi). De altfel, mai multe amanunte istorice aflam pe parcursul romanului, inclusiv faptul ca Romania a refuzat cele doua treimi la finalul primului razboi mondial, considerind, in ciuda faptului ca era o populatie semnificativ romaneasca in aceasta zona, ca regiunea este mult mai bine aparata de o granita naturala aflata pe Tisa. Aceasta comunitate fictiva poate fi analizata sub doua aspecte: primul este cel istoric, mentionat pe scurt mai sus, dar in care se pot vizualiza si traumele razboiului, cele ale segregarii rasiale, cele care privesc diferitele etnii care au locuit in aceste orasele din Maramures (analiza care poate fi extrapolata la toata Transilvania). [...] Al doilea aspect, cel preponderent, este analiza personajelor care alcatuiesc societatea din Herina, foarte multe, foarte diferite, ca in orice comunitate. Poate ca este vina mea, poate ca nu, dar Marian Ilea nu a utilizat un stil care sa permita tuturor cititorilor sa stea aproape de poveste. Asta pentru ca unele povestiri sint disparate, ciudate si enigmatice, iar personajele si destinele lor, din pricina faptului ca sint numeroase si au nume aproape imposibil de retinut (nemtesti sau maghiare, in majoritatea lor), trebuie mai degraba ghicite si le lipseste firescul. Bineinteles, odata obisnuit cu acest stil, povestea in intregul ei te prinde si esti din ce in ce mai curios cu privire la personaje, ordinea lucrurilor si istoria din spatele lor.