- Răzvan VONCU
- Dosar de presă
- 0 likes
- 146 views
Finnegans Wake, 628 este una dintre cele mai uluitoare apariții din critica noastră contemporană și, totodată, pornind de la figura exponențială a lui James Joyce, o epifanie a modernității literare europene în întregul ei. (Am folosit intenționat vocabula „epifanie“, care îi plăcea at t de mult și a jucat un rol-cheie în configurarea viziunii romanești a scriitorului irlandez.) (...) Mihăieș exploatează cu finețe o observație de care alți exegeți ai lui James Joyce se cam feresc: în făptura chinuitului irlandez se ascunde nu numai un scriitor, ci și un farsor de geniu. Ludicul joacă un rol important în geneza romanului Finnegans Wake, cu amendamentul că nu este vorba de ludicul matur al scriitorului modernist, care trimite prin simulacru și aluzie la semnificații pe un plan superior, ci de cel imatur, al copilului, exprimat de cobor rea către nonsens a unui limerick (iar criticul găsește cu ușurință proba existenței unor construcții de acest tip at t în roman, c t și în textele confesive ale lui Joyce). Acest soi neobișnuit de personalitate ludică guvernează metamorfoza care schimbă permanent sensurile romanului, mut nd cifrul, nu dincolo, ci dincoace de limbaj. Firește, cele 878 de pagini ale cărții conțin mult mai mult dec t at t. Conțin, de pildă, o pasionantă investigație, întinsă pe nu mai puțin de 32 de pagini, a apostrofului din Finnegans’ și a dispariției acestuia, între balada populară irlandezo-americană de la finele secolului al XIX-lea, de la care pornește scriitorul, și roman. Sau o formidabilă suită de analize ale celor patru veghi din roman. Ori o uluitoare privire asupra constituirii unei tradiții de exegeză a acestui text, nu-i așa?, ininteligibil, care face ca analiza romanului să fie însoțită de istoria receptării lui critice. Și multe altele, pe care cititorul le va descoperi fascinat, ca și mine, de suplețea interpretativă, de cuprinderea culturală, de ușurința asociativă a g ndirii critice a lui Mircea Mihăieș. Spectacolul minții criticului dublează și concurează fertil spectacolul romanului însuși.