- Șerban AXINTE
- Dosar de presă
- 0 likes
- 157 views
Caiet de cenzor, romanul Lilianei Corobca, este una dintre puținele cărți postdecembriste care a reușit să surprindă morfologia totalitarismului în toate aspectele sale. Cum reușește acest lucru? Printr-un artificiu simplu și credibil. Scoaterea la lumină a însemnărilor unuiu cenzor, dar nu doar a acelor însemnări de lucru, de lectură, ci a unui adevărat jurnal ce consemnează în principal gîndurile și, implicit, toate relațiile ce se stabilesc între cei care formează sistemul opresiv. Nu întîmplător este ales cenzorul să funcționeze ca un resoneur implicat al unei lumi de proporții inimaginabile. Tot ceea ce a fost numit controlul minții apare aici explicat și motivat în cele mai mici (intime) detalii. Modul în care vede lumea un cenzor, cum înțelege literatura în care se cufundă cu profesionalism pentru a-i îndepărta potențialul dușmănos apare foarte bine reprezentat în romanul Lilianei Corobca. Scrierea – în aproape toată întinderea sa – se confundă cu un caiet de cenzor recuperat și pus la dispoziția cercetătorilor care se ocupă de fenomenul cenzurii din perioada comunistă. Să ne amintim faptul că scriitoarea a publicat acum cîțiva ani și Controlul cărții. Cenzura literaturii în regimul comunist din Rom nia (Polirom, 2014) și mai multe culegeri de documente din această arie tematică, precum: Epurarea cărților în Rom nia. Documente (1944-1964) sau Instituția cenzurii comuniste în Rom nia (1949-1977).