Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
Desene mişcătoare. Dialoguri despre...
ISBN
978-973-46-9654-3
An apariție
2023
Lună apariție
11
Număr pagini
296
Tip ediție
broșată
Format
130x200
Colecție
-
Domenii

Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema

Autori: Andrei Gorzo , Mihai Iovănel
INDISPONIBIL
44,95 lei

Premiul Observator cultural pentru Eseu/Publicistică, ediția 2024

 

Cine a fost cu adevărat Alex. Leo Șerban? De ce sexul ocupă un loc periferic în filmele lui Quentin Tarantino? De ce Nae Caranfil găsește dificilă ieșirea din anii ’90? Ce a atras-o la cultura trash pe Pauline Kael? Ce racorduri face proza enigmatică și queer a lui Henry James între filmele lui François Truffaut, Jacques Rivette și Claude Chabrol? Care este locul ultimului western regizat de Clint Eastwood în toate acestea? Și de ce pe generic apare un citat din George Lucas? O călătorie nonliniară, plină de flashbackuri și de cameo-uri, în lumea cinemaului, a literaturii și a criticii de film din ultimii 60 de ani. Într-o pagină se aud focuri de revolver Schofield, în alta sunt discutate referințe obscure. Tempoul trece printr-un spectru de la andante la allegro vivace, iar tonul alternează între comedie și elegie. Până la urmă nu toți rămân în picioare, dar câte ceva supraviețuiește din fiecare.

„Cele șase texte din această antologie sunt tot atâtea tentative, admirabile prin verva, tenacitatea și erudiția lui Andrei Gorzo și Mihai Iovănel, de a descifra «desenul din covor» al celor șase personaje în căutarea cărora au pornit la drum, pe acest teren «mișcător», la propriu și la figurat, care este cinemaul. Sunt exerciții de admirație distincte – față de trei regizori, doi critici de film și un scriitor des ecranizat – făcute cu patimă, dar și cu un necesar strop de ireverență, care însă funcționează și ca un întreg, subtil țesut din referințe comunicante. Faptul că ele se întâmplă sub formă de dialoguri, dar nu prin schimburi mitraliate de replici în care pumnul o ia înaintea minții, ci în conversații elegant ritmate în care autorii se ascultă cu adevărat și își iau timp (și notițe) înainte de a răspunde, nu de puține ori în contradictoriu, e cum nu se poate mai binevenit în lumea tot mai polarizată și autosuficientă în care trăim.” (Mihai Chirilov)

„Cartea asta conține genul de critică pe care vreau s‑o citesc pentru pura mea plăcere. Am lucrat la unele pasaje dorindu‑mi ca ele să întâlnească un cititor, un ami inconnu, asupra căruia să aibă ceva, fie și o mică‑mică parte, din efectul pe care l‑au avut asupra mea în adolescență unele cuvinte ale lui Pauline Kael sau din efectul pe care l‑au avut asupra altor adolescenți unele cuvinte de‑ale lui Tarantino sau de‑ale lui Alex. Leo Șerban. Da, critica populară și‑a pierdut poziția instituțională – din motive având de‑a face cu capitalismul și cu tehnologia; și în privința asta nu putem face nimic. Dar pasiunea și spiritul critic trebuie păstrate.” (Andrei Gorzo)

 

An apariție
2023
Lună apariție
11
Număr pagini
296
Tip ediție
broșată
Format
130x200
Fără comentarii


Despre autori


Andrei GORZO (n. 1978) este critic de film. Publică din 1996. Este conferențiar universitar la UNATC, unde predă din 2004. Filmul lui preferat e Al treilea om (regia Carol Reed, 1949). A tradus din Graham Greene pentru Editura Polirom, inclusiv Brighton Rock, una dintre capodoperele romancierului. Cea mai recentă carte: Desene mișcătoare. Dialoguri despre critică și cinema (Polirom, 2023), scrisă împreună cu Mihai Iovănel.



Mihai IOVĂNEL (n. 1979), critic literar. Cercetător la Institutul de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescu” din București. Cel mai recent volum: Istoria literaturii române contemporane. 1990-2020 (Editura Polirom, 2021).

 



Clienții care au cumpărat acest produs au mai cumpărat și:

Produs adăugat la favorite

Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor.
Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus.
Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.