Premiul Nobel pentru literatura 2007
Traducere in premiera din opera lui Doris Lessing de Anca-Gabriela Sirbu
Mitra (The Cleft, 2007) este o cronica fictiva a evenimentelor care au dus la facerea lumii, compusa din frinturile de informatii pe care le are la dispozitie un istoric din epoca romana. Avem de‑a face, prin urmare, cu doua epoci apuse, insa din intrebarile pe care si le pun personajele, ni se sugereaza, cu blinda ironie, ca s-ar putea sa nu fim foarte departe nici in ziua de azi. Claritatea si simplitatea expunerilor obliga cititorul sa revada lucrurile intr-o forma redusa la esential, in special in privinta relatiilor dintre barbati si femei, dar fara sa ocoleasca marile teme si temeri ale oamenilor – vina, riscul, violenta, razbunarea, curiozitatea, increderea; capacitatea de-a ne dori lucruri diferite, schimbarea sau, dimpotriva, inclinatia de-a ne lasa angrenati
intr-un sistem, intr-un stil de viata, care doar pare sa dureze o vesnicie.
„Doris Lessing are o apetenta extraordinara fata de straniile vulnerabilitati ale oamenilor, iar descrierile relatiilor dintre ei sint de o frumusete cutremuratoare.” (The Times)
„Rasa umana a spus povesti inca de la inceputurile ei. (...) Povestile si spunerea povestilor – iata cea mai pretioasa mostenire pe care o avem. Toata intelepciunea zace in povestile si cintecele noastre. Prin povesti ne construim experientele. Este cit se poate de simplu: s-a nascut, a trait, a murit. Iata modelul povestilor noastre – un inceput, un mijloc si un sfirsit. Structura exista in mintile noastre.”
(Doris Lessing)
„Mitra este o explorare a unei lumi primitive, a felului in care ar fi putut sa arate daca ar fi fost populata in intregime de femei – niste creaturi lenese, dependente de comunitate, lipsite de scopuri sau intentii – si mai ales a haosului care s-ar fi creat atunci cind, din senin, fara nici o explicatie, s-ar fi nascut primul baiat.” (The Observer)
„Intregul volum este o fabula, iar subiectul satirei il reprezinta modelele comportamentale, neschimbate in timp, ale femeilor si barbatilor. In lumea fiintelor primitive, care invata sa se adapteze unele cu altele, femeile nu pot intelege neglijenta barbatilor, care nu sint in stare sa asculte, iar barbatii sint scosi din sarite de criticile si reprosurile femeilor...” (New Statesman)
„Originea speciilor, revizuita... ironic, provocator, epic, eretic, postmodern, intr-o descriere cit se poate de vie.” (The Miami Herald)
„E posibil ca Doris Lessing sa fi identificat vesnica discordie dintre barbati si femei. Din nou, cu aceeasi inteligenta care taie in carne vie.” (
Los Angeles Times)