Ce face (…) Nelega e o complexă reconstituire interioară a unor momente altminteri publice, care s-ar putea rezuma astfel: o femeie excepțional de talentată (încât e admisă la Conservator la 14 ani), cu o voință de a face lucruri (mai ales teatru) ieșită din comun și atipic de emancipată pentru anii aceia (singurul ei copil e „din flori“, făcut la 17 ani și crescut cu sprijinul familiei, una destul de avută pentru a o susține la începutul carierei și pentru a-și permite lipsa de moralism excesiv), își trăiește repetatele înfrângeri, victorii și încercări ale vieții căzând, de fiecare dată, în picioare sau reinventându-se din cenușă, în ciuda unei eterne anxietăți (își roade recurent unghiile până la sânge), a pierderilor materiale și emoționale. (…) E adevărat că pariul Alinei Nelega – de a vorbi, de-a lungul întregului roman, din poziția Marioarei Voiculescu, ca, practic, unic personaj al propriei vieți – , pe de o parte, transformă eroina poveștii în, de fapt, purtătoarea de cuvânt a autoarei, iar pe de altă parte prezintă unidirecțional, compensatoriu pentru actriță, episoade complicate din agitatul trecut al teatrului românesc. Doar că mi se pare că exact asta, și nu fidelitate istoriografică, și-a și propus Nelega: să-i dea Marioarei controlul asupra unor episoade din propria viață confiscate de narațiunea bărbaților implicați în ele (la drept vorbind, unele au fost confiscate de alte femei – Maria Ventura sau Maria Filotti). (…) Nelega scrie un roman în jurul unei biografii, nu o istorie a teatrului, iar toate aceste subtilități, pasionante pentru cei interesați, sunt doar broderii într-o țesătură vie, inteligent alcătuită pentru a „traduce“ arta spectacolului în interacțiuni umane de mare încărcătură emoțională, în pasiuni mistuitoare pentru bărbați, pentru scenă, pentru meseria ei, în jurul unor figuri istorice (Regina Maria, de pildă), a unor texte acum canonice (Lulu de Wedekind, Peer Gynt de Ibsen), a unor povești de dragoste neconvenționale, pe canavaua unor vremuri memorabile. Marioara Voiculescu apare, în construcția Alinei Nelega, drept o femeie perfect independentă, care face bani cu aceeași ușurință cu care-i pierde, nu la ruletă, ci muncind fără încetare și riscând pentru ideile ei despre teatru. E aproape o feministă. Aproape.

Related products

Produs adăugat la favorite

Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor.
Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus.
Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.