- Ana-Maria ONISEI
- Dosar de presă
- 0 likes
- 117 views
Cimitirul din Praga s-a vindut in mai putin de 30 de zile in 230.000 de exemplare, iar Editura Bompiani a hotarat scoaterea pe piata a unui nou tiraj. Frenezia publicului aminteste intrucatva de momentul publicarii romanului Numele trandafirului, care avea sa devina unul dintre cele mai vandute ale tuturor timpurilor.
Totusi, subiectul Cimitirului din Praga e mai degraba apropiat de Pendulul lui Foucault, lansind o intreaga plasa de teorii conspirationiste si derutindu-l voit pe cititor. Inca de la inceputul romanului, Eco il familiarizeaza cu aceasta conventie: «Nici Naratorul insusi nu stie cine este misteriosul ins care scrie, propunindu-si s-o afle (odata cu Cititorul), in timp ce amandoi trag cu ochiul pe furis si urmaresc semnele cu care tocul respectivului ins asterne rinduri pe hirtie».
Personajul principal – si cel care scrie - se numeste Simone Simonini. E un om ajuns la maturitate, nascut in Torino si, mai presus de orice, unul care e sceptic in privinta semenilor sai, a raselor si a religiilor. Eco il inzestreaza cu un discurs ironic, antisemit si rasist, cu pierderi de memorie si cu o dubla personalitate, chestionind in permanenta relatia complexa dintre individ si istorie.
Cititorul nu stie ocupatia exacta a lui Simonini, dar poate banui ca este conectat la toate retelele influente din lumea politicii si ca are legaturi directe cu serviciile secrete. Intr-un puternic tur de forta narativa – tipurile de discurs sunt suprapuse pe mai multe planuri, avind din cind in cind interstitii vizuale, niste fotografii ale unor gravuri alese de Eco –, scriitorul vorbeste despre relatiile dintre popoare si dezvaluie marile teorii ale secolului XX. Printre acestea, cea obsedanta a antisemitismului, proiectata pe un cadru simbol: celebrul cimitir evreiesc din Praga. «Religia este si cocaina popoarelor, pentru ca religia a impins si impinge la razboaie, la masacrarea necredinciosilor», spune, in roman, Simonini. Fraze ca aceasta au facut Vaticanul sa se intrebe daca demersul lui Umberto Eco trebuie tratat ca unul stiintific sau luat exclusiv drept unul fictional.