Mostenirea Boleyn se compune aproape muzical din alternanta a trei voci feminine: Anne de Cleves – a treia sotie a lui Henric al VIII-lea, Katherine Howard (cea de-a patra sotie) – si Jane, cumnata surorilor Boleyn prin casatoria cu fratele lor, George. (…) Regele se afla aproape de amurg, cei din jur inteleg ca au creat un monstru care nu se mai teme de nimic, avind puterea absoluta. Dar nu stapineste boala ce il macina, nici declinul trupului, nici timpul care trece stergindu-i farmecul si barbatia. O lume se invirte in jurul lui, iar autoarea poseda stiinta rara de a o reinvia, prin personaje memorabile, pe masura figurilor faimoase ale istoriei, cu secretele biografiilor si timbrul unic al vocii fiecaruia. O mare indrazneala isi asuma Philippa Gregory: sa scrie splendid despre o domnie plina de stralucire si violenta amintind de tragediile marelui Will! Romanul ultimului secol etaleaza demonstrativ sau ascunde abil arhetipuri si simboluri, iar epica lasa in obscuritate scenarii mitice nebanuite. Nevazuta, inima fictiunii pulseaza si ii vorbeste spiritului nostru intr-o alta limba, secreta, pastrata de inconstient, al carui cod il recunoaste tacit. O buna parte din marea literatura se intoarce la mitologia greaca, alta parte revine la traditia biblica, recent sint exploatate alte mitologii, exotice.
La ce rezultate ar conduce lectura fictiunii din ultimul secol intr-o asemenea perspectiva? Un inventar sau dictionar al simbolurilor… poate extravagant, dar cit de interesant! intre toate simbolurile, cel al paradisului si al cuplului primordial, traverseaza epoci si culturi. Si chiar daca de la un scriitor la altul, se schimba ca infatisare si valoare, persistenta lui in proza secolului XX si a secolului XXI are de ce sa ne socheze si sa ne tulbure.