- Carmen MUȘAT
- Dosar de presă
- 0 likes
- 130 views
Un autentic maestru al realismului grotesc se dovedește a fi Răzvan Petrescu în cel mai recent volum al său, Cuțitul japonez (Polirom, 2021). Conjur nd figuri ușor recognoscibile ale faunei politice autohtone, pe care le fixează în tușe groase, cu un umor vitriolant, prozatorul explorează, în cele zece secvențe narative, abisul corupției, al incompetenței, ipocriziei, vulgarității și prostiei umane. (…) Meritul principal al cărții lui Răzvan Petrescu este că reușește să pună față în față tragedia și comedia epocii noastre, făc nd din r s o armă devastatoare, menită să pună în evidență irelevanța grotescă a spațiului public și vidul de valori, confuzia și delirul ce caracterizează existența cotidiană. Cu o scriitură densă, în textura căreia se întrețes citate și aluzii culturale diverse – de la literatură la cinema și de la muzică la arte vizuale, Cuțitul japonez surprinde o umanitate în derivă, în care „intelectualii noului mileniu“, dezabuzați, frustrați și dominați de sentimentul ratării totale, devin infractori (eșuați și în această privință), ca în povestirea ce deschide volumul, Jag armat sau în Lista de așteptare, în timp ce impostorii, interlopii și aventurierii politici invadează prim-planul – Șpagat, Profesionistul, 14 grade, Ultimul set.