- Vintilă MIHĂILESCU în dialog cu Maria CAPELOS
- Dosar de presă
- 0 likes
- 132 views
Fiind antropolog, mi-e greu să fac astfel de generalizări. Prefer să le relativizez oarecum. Pe de o parte, repet, să nu uităm că Rom nia Mare are doar 100 de ani! Toate aceste caracteristici culturale se construiesc pe perioade lungi, se acumulează de-a lungul timpului. Din acest punct de vedere, spațiile culturale au existat înaintea națiunilor. În anumite privințe, sîntem asemănători cu cei din spațiul balcanic, de pildă, pentru simplul motiv că am conviețuit aici de multă vreme. Ardelenii și bucovinenii sînt puțin diferiți pentru că au fost în alt spațiu cultural. Mai departe. Pretutindeni în lume, agricultorul și ciobanul au culturi, civilizații diferite. E cea mai mare diviziune socială a muncii, ca să spun așa, din neolitic, și care se vede pînă în ziua de azi. (...) Sîntem probabil cea mai longevivă societate țărănească din Europa. O societate încă masiv rurală și agrară: o jumătate din Rom nia trăiește în sate și o treime este activă în agricultură. Aceste caracteristici ale unei societăți țărănești, că ne place sau nu, că le prezentăm triumfalist sau mizerabilist, marchează specificitatea Rom niei, particularitatea ei. Celelalte societăți din Europa s-au transformat cu mult timp în urmă. E bine să realizăm de unde am pornit: de la această societate țărănească, societate care, iată, abia acum este în destrămare. Chiar și cei obsedați de decalaje ar trebui să privească și la drumul uriaș pe care l-am parcurs în ultima sută de ani, nu doar la faptul că încă n-am ajuns acolo unde au ajuns societăți care au luat-o pe acest drum cu mai multe secole înaintea noastră.