In eseurile din Iter in silvis II. Gnoza si magie, asa cum reiese si din titlu, nu e vorba doar despre magie, ci si despre celelalte doua teme favorite ale lui Culianu: gnosticismul (a se vedea Ingerii neamurilor si problema dualismului gnostic) si ascensiunea la cer a sufletului (a se vedea „Inaltarea sufletului la cer” in misterii si in afara misteriilor). Cu toate acestea, am insistat, in cazul volumului de fata, pe eseurile legate de magie, asta si pentru ca ele propun – anticipind volumul Eros si magie in Renastere. 1484 –, o viziune proprie, indrazneata, a lui I.P. Culianu asupra magiei renascentiste. Este vorba despre un Culianu tinar, care incerca sa-si faca un nume, sa se impuna pe piata de idei cu o viziune (oarecum) originala, care viza – ce-i drept –, in abordarea ei, doar un grup-tinta: savantii renascentisti. Iter in silvis II, asemenea lui Iter in silvis I, este un volum pe care cel dornic sa se initieze in opera lui I.P. Culianu, complexa, deloc lejera, va trebui sa-l consulte, fara doar si poate, intr-o prima faza.