1Q84 poate fi caracterizat, in ansamblul sau, drept „literatura despre Literatura”. E o investigatie postmoderna, hipnotizanta, a circuitelor fenomenologice din actul artistic, devenit, iata, subiect de roman. Entuziasmul „incifrator” al lui Murakami reactualizeaza marile epopei alegorice ale mitologiei, unde fiecare gest auctorial reprezenta o miscare inspre lumea tropilor, o rotatie catre zona translucida a semioticii. In pofida faptului ca palierul simbolic al romanului ocupa prim-planul constructiei, scriitura lui Haruki Murakami nu ramine criptica. Firele intrigii – tesute „intre lumi” si legate subtil de Ushikawa (si, partial, de celelalte personaje) – conduc lectorul spre epifania finala: cu totii ne trezim suspendati, intr-un fel sau altul, intre realitatile si fictiunile propriilor noastre vieti. Ultimativ, materialul trait al istoriei se descompune, incet, in materialul textual al literaturii. In rastimpuri seculare, cite un Ushikawa incearca sa descopere „tunelul secret”, „gaura neagra”, ori „portalul” prin care ele comunica.