- Rodica GRIGORE
- Dosar de presă
- 0 likes
- 130 views
Astfel ca, dincolo de disputa referitoare la tendintele estetice care l-au marcat mai mult pe scriitor – suprarealismul sau existentialismul –, ramine clara credinta lui intr-un mare cult al Cartii, inteleasa drept ultima si suprema expresie a artei literare. Roland Barthes vorbea despre diferenta esentiala, pe de o parte, istorica, iar pe de alta, metodologica, ce marcheaza trecerea de la opera la text. In fond, ideea este aplicabila istoriei scrierilor lui Cortazar, privite ca o structura prin excelenta dubla (ori duala). Astfel, organizarea cronologica a cartilor sale ar corespunde nivelului operei, in vreme ce postumele, o realitate pluristratificata si, uneori, mizind mult si pe finalurile deschise, s-ar apropia de nivelul textului. De aceea, a vorbi despre «totalitatea» scrierilor lui Julio Cortazar inseamna a tine seama, pe linga acelea publicate sub directa ingrijire a autorului, si de cele postume care, asa cum se intimpla nu o data cu textele din Pagini neasteptate, reusesc sa provoace insasi logica consacrata a naratiunii traditionale si deopotriva pe aceea a istoriei, intr-un mod asemanator celui prin care Sotron, marele roman cortazarian, a subminat, inca de la aparitie, toate cliseele literare ale epocilor anterioare.