Adam Michnik nu vrea ca istoria poloneza sa se transforme intr-o problema resentimentara si revansarda, respinge absolutismul ipocrit si populismul, se fereste de lustratia care „formeaza si promoveaza un anumit tip uman – omul infricosat de nerusinarea triumfatoare, de calomniile omniprezente, de atmosfera de razbunare, suspiciune si teama“. Demersul lui Michnik nu tine de idealism, ci de experienta proprie, de lectiile de istorie asumate pina la capat, de un crestinism neideologizat, care vine din travaliul asupra sinelui, dublat de pragmatismul unui om care nu mai crede in iluziile absolutiste. La intrebarea pusa de batrinul Leuwen fiului sau Lucien: „Fi-vei destul de ticalos pentru slujba asta?“, Michnik raspunde: „Nu, nu voi fi“. Dar mai important este raspunsul la o alta intrebare, care nu apare explicit in carte, dar care mi se pare evidenta: „Fi-vei destul de bun?“, iar Michnik raspunde: „Da, voi fi, voi ierta“.
Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor. Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus. Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.