Inainte de a participa la deschiderea Festivalului Filmului Francez, Philipe Claudel a venit la Libraria Carturesti, unde a vorbit despre romanul sau recent aparut in limba romana, Suflete cenusii, primul dintr-o trilogie, dar si despre romanul care incheie trilogia, Rapport de Brodeck, pentru care a primit, nu cu mult timp in urma, Goncourt des Lyceens. «Ma intereseaza povestea, nu atit sa-mi povestesc propria viata, care nu e chiar atit de interesanta», spune Claudel, care si-a plasat actiunea acestei trilogii in proximitatea razboiului. Pentru ca, explica tot Claudel, este interesat de observatiile asupra conditiei umane in circumstante dificile, in timpul razboiului si dupa razboi. «Vreau sa ridic intrebari asupra umanitatii si asupra conditiei umane. Vreau sa scriu carti cu care cititorul sa-si petreaca timpul, dar care sa-l determine sa-si puna niste intrebari». De aceea Claudel dezvolta intrigi politiste care sa-i permita sa strecoare tesatura de probleme. De exemplu, Suflete cenusii debuteaza cu moartea unei fetite, iar autorul spune ca a vrut sa faca o paralela intre doua crime: «Crima asupra copilei si cea uriasa, asupra umanitatii. Ce e mai inuman: moartea unui copil sau moartea a milioane de oameni? Amindoua sint crime ingrozitoare».