- Alexandru COLȚAN
- Dosar de presă
- 0 likes
- 140 views
În noua sa colecție de proză scurtă, Cuțitul japonez (Editura Polirom, 2021), Răzvan Petrescu separă realitatea literară în straturi cu densități ontologice diferite, pe care le îmbracă într-o membrană narativă șanjabilă: fabulă orwelliană sau monolog dramatic, parodie soresciană sau dicteu împins p nă la urmuzianism și grotesc. Din tabloul clinic al b lciului național postcomunist, alterat pandemic, autorul își focalizează atenția asupra epicentrului politic, defensiv. (…) Protagoniștii redevin forme de limbaj, laolaltă cu celelalte „cuvinte care atrag realitatea“, se difuzează printre argoticele care le atestă vulgaritatea lumii și fracturile logice, care îi arată nonsensul, se topesc înapoi în substanța polisemică, spumoasă sau vitriolantă, autoironică, a (bat)jocului universal. Personajele redevin convenție, în narațiunea care se scufundă, simfonic, în parabola Marii glume în care trăim. Caragialian postmodern și doctor în hazul rafinat de necaz, Răzvan Petrescu este unul dintre cei mai tehnici și mai talentați autori de proză scurtă de la noi.