- Ioan STANOMIR
- Dosar de presă
- 0 likes
- 140 views
(...) Cthulhu, cel mai faimos dintre miturile lui Lovecraft, cuprinde în întinderea sa toate atributele care îl fascinează pe visătorul de coşmaruri. Dispărut, dar trăind în cultul unor zeităţi primitive. Aparent îndepărtat, dar permanent în vecinătatea oamenilor orbi. Inform, dar întrupat în nenumărate chipuri. El este vestitorul unui sf rşit care poate lua înfăţişarea unei apocalipse. Literatura lui Lovecraft îşi depăşeşte condiţia de serie B, în termeni cinematografici, prin elanul ei vizionar. Peisajele şi scenele sunt smulse parcă acestui somn din care autorul nu se mai poate trezi. Lovecraft nu este un simplu epigon al lui Poe, după cum nu este un grafoman ce umple paginile publicaţiilor de duzină. Privirea lui merge în ad nc, tot mai ad nc, acolo unde o altă materie, neomenească, colcăie. Un anume fior gotic se simte în paginile sale, dar Lovecraft merge mai departe dec t scriitorii din stirpea lui Walpole. Cunoaşterea lui Lovecraft înseamnă iniţierea în acest straniu ritual al cunoaşterii nocturne. Experienţa literaturii sale este una pe muchie de cuţit. Monocordă, proza lui Lovecraft poate atinge anvergura unor imagini de Piranesi. Noua Anglie devine ţinutul peste care se înstăp neşte, suveran, coşmarul cu mii de feţe.