- Mihaela PASCU-OGLINDĂ
- Dosar de presă
- 0 likes
- 138 views
Renumitului Rembrandt Harmenszoon van Rijn i se va face, de data aceasta, portretul de către scriitoarea neerlandeză Simone van der Vlugt. Cu o mare aplecare către scrierea de romane istorice, autoarei îi reușește o carte în care ficțiunea se construiește în baza unor documente autentice, făcute publice abia în anul 1965 cu privire la scandalul dintre Rembrandt și Geertje Dircx, o eroină adusă în contemporaneitate. (…) Elementele de modernitate țesute pe faptele vechi de aproape patru sute de ani o fac pe autoare să scrie, în Postfață, că Geertje Dircx este un „exemplu minunat de girlpower în secolul al XVII-lea“, iar lecțiile unei eliberări de dogmele aspre și nedrepte ale acelor timpuri arată și măsura în care, uneori, dreptatea revenea celor care nu renunțau, în ciuda drepturilor limitate pe care le aveau ca femei. Timpul nu a știut să spună, cu certitudine, dacă tabloul T nără la ușă cu o tăblie deschisă (1645), început de ucenicul Samuel von Hoogstraten și terminat de Rembrandt, este portretul lui Geertje. Însă intimitatea unei vieți care încălcase jurăm ntul unei iubiri, în loc să-l apere, iese la iveală în biografia lui Rembrandt prin penelul curajos m nuit de Simone van der Vlugt.