- Marin MARIAN-BĂLAŞA
- Dosar de presă
- 0 likes
- 139 views
Negustoria apărea denigrată cu apelativele sau cu imoralităţile pe care conştiinţa antisemită le utiliza de regulă pentru a-i denigra pe evrei, după cum şi evreii apăreau pictaţi de sugestiile care înfierau negustoria ca practică imorală, parazitare, ne-muncă. Evreul din imaginarul rasist este necinstit, haps n şi avar şi pentru că, pentru rom nul tradiţional, comerţul, import-exportul, creditul şi dob nda sunt activităţi imorale. Prejudecata faţă de comerţ se extinde asupra celui care o profesează. Şi fiindcă e mai uşor să urăşti o fiinţă umană dec t o meserie, iar o impalpabilă meserie are nevoie de ilustrări şi personificare, antisemitismul folclorului popular ucide cu euforie efigia evreului. În capitolul „Evreul negustor”, Andrei Oişteanu efectuează cea mai erudită monografie a acestei idei. „În Evul Mediu european ‒ spune el ‒ situaţia nu a fost radical diferită. Imaginarul colectiv al Europei pre-renascentiste a generat un portret esenţial negativ al negustorului. Pentru Toma d’Aquino, comerţul are în sine ceva ruşinos. Tuşele negative din portretul negustorului s-au adăugat la imaginea oricum negativă a evreului”