Sfinta tinerete legionara nu e, in nici un caz, raspunsul fara echivoc la seria de pusee mai mult sau mai putin intelectuale nascute de repunerea in discutie, in cadru juridic, a mostenirii legionare. Nu exista, demonstreaza Clark, un model standard al simpatizantului legionar, oameni din medii diverse, cu educatie si trasee profesionale diferite, s-au lasat atrasi de aceasta miscare pe cai dintre cele mai variate: mediul familial sau cercul de prieteni, o carte citita, preotul din sat, carisma Capitanului, credinta in superioritata natiunii, cinism oportunist. Iar „colaborationismul” cu Legiunea, al unor personalitati sau oameni obisnuiti care nu s-au implicat niciodata, propriu-zis, in aceasta organizatie, a acoperit plaje atit de vaste, incit putem deja vorbi despre un segment foarte reprezentativ al societatii romanesti interbelice. In mod evident, Legiunea Arhanghelului Mihail nu a fost un fenomen neglijabil in Romania interbelica, a fost departe de a fi o miscare marginala, iar modul in care si-a pus amprenta asupra spatiului social si politic romanesc nu poate fi ocultat prin selectia exclusiva a „faptelor de bine” postbelice ale unora dintre sustinatorii ei, naivi sau nu.