In erudita sa lucrare despre Eliade si Culianu, Religie, politica si mit (Polirom, 2014), Andrei Oisteanu observa dezacordul obiectiv dintre «filozofia crestina a ‘iubirii aproapelui’ si a ‘intoarcerii celuilalt obraz’» si cultul violentei, cu militarismul si virilismul propovaduite de noii profeti ai neopaginismului gardist. Autorul citeaza, in acest context, din publicistica legionara a lui Mircea Eliade din 1938, in care autorul exalta «promovarea barbatiei si a spiritului ofensiv», «eroismul», «nasterea unei noi elite, care-si cucereste libertatea invatind sa moara si sa jertfeasca» etc. Elementele neopagine inserate in retorica Miscarii Legionare sint evidente pentru oricine: cultul mortii «pentru plamadirea Romaniei Legionare» recomandat explicit de Codreanu, in Carticica sefului de cuib (1933), cultul «pamintului stramosesc» (talismanul saculetului cu tarina), exaltarea virtutilor martiale etc. Toate acestea fac parte din zestrea neopagina a acestei miscari fundamentaliste, ce a cultivat, pe de alta parte, un ortodoxism mesianic care a facut-o atractiva pentru multi preoti si tarani.
Noi și partenerii noștri stocăm și/sau accesăm informațiile de pe un dispozitiv, cum ar fi modulele cookie, și prelucrăm date cu caracter personal, cum ar fi identificatori unici și informații standard trimise de un dispozitiv, pentru reclame și conținut personalizate, măsurători de reclame și de conținut, informații despre publicul-țintă, precum și în scopul dezvoltării și îmbunătățirii produselor. Cu permisiunea dvs., noi și partenerii noștri putem folosi date și identificări precise de geolocație prin scanarea dispozitivului. Puteți da clic pentru a vă da acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus. Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dvs. cu caracter personal să nu necesite consimțământul dvs., dar aveți dreptul de a refuza o astfel de prelucrare. Preferințele dvs. se vor aplica numai acestui site web.